سخنرانی ترامپ به نفع ایران تمام شد/ گستردگی تهدیدات گواه جدی نبودن آن است
کد خبر: 3644463
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸
غلامرضا کریمی:

سخنرانی ترامپ به نفع ایران تمام شد/ گستردگی تهدیدات گواه جدی نبودن آن است

گروه سیاسی: عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه در سخنرانی ترامپ طیف گسترده‌ای از کشورها مورد خطاب قرار گرفته و محکوم شدند، گفت: ترامپ طیف مخالفان آمریکا را به قدری گسترده تعریف کرد که می‌توان گفت ایران در بین آنها گم شد و لذا به عقیده من این نوع سخنرانی اتفاقا به نفع ایران تمام شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) سخنرانی دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل و حملات لفظی وی به برخی کشورها از جمله ایران بسیار حاشیه‌ساز بود. وی در این سخنرانی برجام را مایه شرمساری امریکا و بدترین توافق خواند و در ادامه اتهاماتی را علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد و گفت: زمان آن فرارسیده است که در برابر رژیمی که مرگ بر آمریکا و نابودی اسرائیل را شعار می‌دهد، ایستاد، مدعی شد که قربانیان حکومت ایران مردمش هستند.

ترامپ با طرح این ادعا که منابع نفتی ایران برای حزب‌الله و حمله به همسایگان عرب و اسرائیل صرف می‌شود، اظهار کرد: ما نمی‌توانیم در برابر حکومتی که با بی‌ثباتی به ساخت موشکش ادامه می‌دهد ساکت بمانیم.

ترامپ مدعی شد که همه جهان می‌فهمند که مردم ایران از رهبرانشان بسیار می‌ترسند. این رژیم سرکوبگر نمی‌تواند به این وضع ادامه دهد. ایران باید یا به اقدامات خود پایان داده یا به وضع کنونی خود ادامه دهد.

در واقع ترامپ در این سخنرانی و در بخش‌های مربوط به ایران کوشید نظام سیاسی و مردم ایران را در مقابل هم قرار داده و این دو را در تقابل و ضدیت با یکدیگر تعریف کند.


سخنرانی ترامپ به نفع ایران تمام شد/ گستردگی تهدید به معنای جدی نبودن آن است


در این راستا غلامرضا کریمی، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره ارزیابی و تحلیل خود از سخنان اخیر رئیس‌جمهور آمریکا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل با سخنرانی تمامی رؤسای جمهوری آمریکا در سازمان ملل متفاوت بود. در واقع سخنرانی ترامپ می‌توان به مثابه سخنرانی تبلیغاتی دوران رقابت‌های ریاست جمهوری ارزیابی کرد نه سخنرانی رئیس‌جمهوری یک کشور بزرگ.

وی ادامه داد: ترامپ در این سخنرانی بیش از نیمی از کشورهای جهان را مورد خطاب قرار داد و اکثریت جهان را محکوم کرد. به عبارتی ترامپ طیف مخالفان آمریکا را به قدری گسترده تعریف کرد که می‌توان گفت ایران در بین آنها گم شد. به عقیده من این نوع سخنرانی اتفاقا به نفع ایران تمام شد.

کریمی اظهار کرد: وقتی ترامپ کره شمالی، ونزوئلا، کوبا، روسیه و سوریه، کمونیسم و سوسیالیسم را در کنار ایران مورد حمله قرار داد و آنها را زیر سؤال برد در واقع طیف مخالفان و دشمنان خود را بیش از اندازه بزرگ و گسترده کرد و بدین لحاظ نمی‌توان این سخنان را یک خطر و تهدید واقعی تلقی کرد؛ زیرا وقتی تهدید خیلی گسترده تعریف شود و کشورها و دولت‌های زیادی را شامل شود در عرصه عملی کمرنگ و رقیق خواهد بود.

سیاست ترامپ، سیاست توئتیری و هیجانی است/ نیاز به واکنش به تک‌تک سخنان ترامپ نیست  

کریمی درباره نوع برخورد و واکنش جمهوری اسلامی ایران به این سخنان گفت: از آنجا که در درون نظام تصمیم‌گیری آمریکا حتی وزیر امور خارجه امریکا و برخی همراهان دیگر ترامپ متحیرانه به سخنان وی گوش می‌دادند؛ لذا نمی‌توان این سخنان را محل توجه جدی دانست.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه سیاست ترامپ، یک سیاست توئیتری است، گفت: این سیاستی نیست که قبلا بر روی تک تک جملات آن توسط یک تیم مشاوره و تخصصی کار شده باشد، لذا ترامپ سخنرانی خود را از روی متن هم نخواند و در واقع این سخنرانی تکرار سخنان دوران مبارزات انتخاباتی بود.

وی یادآور شد: بنابراین نمی‌توان دقیقا به کلیدواژه‌ها و گزاره‌‌های سخنرانی ترامپ توجه جدی کرد. در این مقطع زمانی صحبت‌هایی که ترامپ به‌ویژه در همین سخنرانی اخیر مطرح می‌کند، مطالب هیجانی است و گزاره‌هایی نیست که عینا به سیاست خارجی آمریکا تبدیل شود؛ لذا نیازی نیست راجع به تک‌تک آنها واکنش نشان داده شود.

صحبت‌های ترامپ درباره نظام سیاسی ایران پوپولیستی بود

کریمی عنوان کرد: گرچه ترامپ تلاش کرد که نظام حکومتی و مقامات سیاسی ایران را زیر سؤال ببرد و مردم و حاکمیت را در دو سر طیف تعریف کند اما این صحبت‌ها یک سری گزاره‌های پوپولیستی است که ارزش تبلیغاتی‌اش در همان زمان سخنرانی است و بعد از آن تبدیل به سیاست خارجی آمریکا نخواهد شد و لذا احتیاجی نیست که رئیس‌جمهور کشورمان به تک‌تک این جملات واکنش نشان دهد.

این کارشناس مسائل سیاسی ابراز کرد: نتانیاهو نیز قبلا سخنرانی‌هایی به این شکل در مجمع عمومی سازمان ملل علیه ایران انجام داد و ایران هم اصلا توجهی به این صحبت‌ها نشان نداد؛ زیرا حقیقتا واجد ارزش گذاشتن نیست.

کریمی با بیان اینکه سخنان ترامپ یک سری مواضع اعلامی است که در عرصه سیاست خارجی اعمال نخواهد شد، گفت: البته برخی سخنان ترامپ در مورد برجام و افزایش جایگاه منطقه‌ای ایران و ضرورت مقابله آمریکا برای تحدید نفوذ منطقه‌ای ایران قابل توجه است و لازم است ایران راجع به این موضوعات برنامه‌ریزی‌ها و تمهیدات مناسبی داشته باشد؛ زیرا روحیه مقابله با ایران در عرصه تصمیم‌گیری آمریکا به‌شدت افزایش یافته است.  
captcha