کشورهای اسلامی به شورای امنیت برای ورود به مسئله میانمار فشار بیاورند
کد خبر: 3644473
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲
عوض حیدرپور:

کشورهای اسلامی به شورای امنیت برای ورود به مسئله میانمار فشار بیاورند

گروه سیاسی: کارشناس مسائل سیاسی پیگیری مسئله میانمار را توسط رئیس‌جمهور در سفر به نیویورک مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در موضوع میانمار، کشورهای اسلامی می‌توانند با پیگیری مستمر و فشار، شورای امنیت سازمان ملل را وادار به اقدامات عاجل و فوری در مقابله با این نسل‌کشی کنند.

عوض حیدرپور، کارشناس مسائل سیاسی و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره مهم‌ترین محورهای مورد توجه در سفر رئیس‌جمهور به نیویورک گفت: در حوزه جهان اسلام مهم‌ترین مسئله، میانمار است که قلب مسلمانان را جریحه‌دار کرده است و یک نسل‌کشی به معنای واقعی در آنجا در حال انجام است که رئیس‌جمهور هم در سخنرانی مجمع عمومی، گفت‌وگو با رسانه‌ها و دیدار با مقامات کشورها این مسئله را مورد اشاره قرار داده و گوشزد کردند.

وی عنوان کرد: در این موضوع می‌توان با پیگیری و فشار از طریق کشورهای اسلامی شورای امنیت سازمان ملل را وادار کرد که اقدام عاجلی در مقابله با این نسل‌کشی انجام دهد. حتی می‌توان این پیشنهاد مشخص را مطرح کرد که یک گروه حافظ صلح به‌سرعت به میانمار اعزام شوند و جلوی ارتش میانمار را بگیرند.

حیدرپور با اشاره به اینکه موضوع دیگر تبیین سیاست خارجی ایران به‌ویژه در حوزه برجام است، گفت: این روزها آمریکا و دونالد ترامپ شروع به بهانه‌جویی کرده و در واقع در حال جرزنی هستند. ما نباید خیلی به حرف‌های ترامپ توجه کنیم و برای سخنانش ارزش قائل شویم و رئیس‌جمهور هم در سخنرانی خود پاسخ‌های خوبی به سخنان ترامپ درباره برجام دادند تا آقای ترامپ بداند اینجا میدان زورآزمایی نیست بلکه در برجام قوانین و مقررات بین‌‌المللی حاکم است و ترامپ هم باید به این قوانین تمکین کند.

این کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: در واقع حضور در سازمان ملل فرصتی برای اثبات حقانیت و تبیین سیاست‌های حق‌طلبانه و ظلم‌ستیزانه جمهوری اسلامی ایران است.

حیدرپور درباره اهمیت این سفر به لحاظ فعال کردن ظرفیت‌های دیپلماسی اقتصادی گفت: با توانمندی که در تیم وزارت خارجه سراغ دارم، این حضور و دیدار با مقامات بسیاری از کشورهای جهان فرصت مطلوبی است که دیپلماسی اقتصادی به صورت جدی در سطح بین‌المللی پیگیری شود تا جمهوری اسلامی ایران بازاریابی‌های خودش را انجام داده و با شناسایی سرمایه‌های قابل جذب، تفاهم‌نامه‌های اولیه را امضا کند.
captcha