انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب اجتماعی بود
کد خبر: 3644512
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۶

انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب اجتماعی بود

گروه اجتماعی: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب اجتماعی بود، گفت: در انقلاب اسلامی ایران شاهد تغییر در فرهنگ‌ها، ارزش‌ها و مناسبات اجتماعی به‌صورت ملموس هستیم که با تکیه بر عدالت و ارزش‌های دینی به وقوع پیوست.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، هادی نوری، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان امروز در نشست کتابخوان که به مناسبت هفته دفاع مقدس برگزار شد، با گرامیداشت هفته دفاع مقدس، اظهار کرد: امنیت و آرامش امروز را قدردان بزرگ مردانی هستیم که در راه اسلام و انقلاب جانفشانی کردند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان با بیان اینکه دفاع مقدس بعنوان یک گفتمان مطرح است، افزود: این گفتمان بدین معناست که با یک فضای ساختاری مواجه هستیم که دارای ابعاد جمعی، کنشی و معنایی است.

نوری با بیان اینکه دوران هشت ساله دفاع مقدس صرفا جنگ فیزیکی و سخت افزاری نبود بلکه با جنگ مفهومی و فکری نیز همراه بود، ادامه داد: جنگ اندیشه ای و گفتمانی که در جریان بود موجب می شود دوران دفاع مقدس بعنوان گفتمان تلقی شود.

وی با بیان اینکه رفتارهای فردی و روابط اجتماعی متناسب با مفهوم این گفتمان شکل می گیرد، گفت: میان دنیای اندیشه و دنیای کنش پیوند وسیع و ناگسستنی وجود دارد انسان ها بر اساس اندیشه هایشان دست به کنش می زنند و رفتارهای فردی را در قالب روابط اجتماعی بروز می دهند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان با بیان اینکه دوران دفاع مقدس فرصت خلق ارزش های اسلامی جدید بود، تاکید کرد: گفتمان دفاع مقدس موجب شد جنس رفتارها با رفتارهای روزمره در جامعه عادی متفاوت شود و نوع دوستی ها، ایثارها و از خودگذشتگی ها تغییر کند.

وی با بیان اینکه عناصر زیادی در دوران دفاع مقدس وجود دارد که در برهه زمانی اخیر بعنوان سرمایه ای ارزشمند قابل شبیه سازی است، ادامه داد:جنگ هشت ساله به ما تحمیل شد و ما آغازگر جنگ نبودیم اما این مفهوم پس از وقوع انقلاب اجتماعی در ایران به وقوع پیوست و بی شک موفقیت در آن با حمایت الهی نیز همراه بود.

نوری با بیان اینکه انقلاب سیاسی انقلابی است که در آن دولت ها دستخوش تغییر می شوند، تاکید کرد: انقلاب اجتماعی مفهومی است که در آن علاوه بر دولتها، مردم، فرهنگ و رفتار اجتماعی و اقتصادی نیز تغییر می کنند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب اجتماعی بود، یادآور شد: در انقلاب اسلامی ایران شاهد تغییر در فرهنگ ها، ارزش ها و مناسبات اجتماعی بصورت ملموس هستیم که با تکیه بر عدالت و ارزش های دینی به وقوع پیوست.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان با بیان اینکه ویژگی خاص دوران دفاع مقدس این بود که حتی یک وجب از خاک آن به دست دشمن نیفتاد، عنوان کرد: وقوع هر نوع انقلابی مستلزم تغییرات اساسی در جامعه است اما ایران اسلامی با وجود اینکه از یک انقلاب نوپا بهره مند بود و در دشمن نیز از حمایت بسیاری از کشورهای پیشرفته برخوردار بود اما توانستیم در این جنگ پیروز شویم لذا باید دستاوردها و عناصر این دوران را بازآفرینی کنیم تا از آن در جامعه معاصر کمک بگیریم.

captcha