مقاومت جریان سنتی در برابر اصلاح ساختارها؛ منشأ مباحث اخیر مسابقات اوقاف
کد خبر: 3644579
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰
مرادی بیان کرد:

مقاومت جریان سنتی در برابر اصلاح ساختارها؛ منشأ مباحث اخیر مسابقات اوقاف

گروه مسابقات: مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی قرآن و عترت گیلان با اشاره به مباحث و اعتراضات پیش آمده در خصوص مسابقات کشوری اوقاف، اظهار کرد: این موضوع به دلیل سوء‌استفاده برخی از افراد و مقاومت جریان سنتی در برابر اصلاح ساختارها و روش‌های مرکز امور قرآنی کشور است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، امیرحجت مرادی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی قرآن و عترت گیلان، دغدغه‌های خود را پیرامون مسابقات سراسری قرآن با ایکنا در میان گذاشت.
وی با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر و پس از انتصاب حجت‌الاسلام حسینی، رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف و با آغاز اصلاحات اساسی در روند برگزاری مسابقات و فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف به یک‌باره شاهد آغاز اعتراضات متعدد از سوی جریانی بودیم که به هر دلیلی حاضر به انجام تغییرات نبودند، گفت: به طور مثال، وقتی بحث واگذاری مسابقات شکوفه‌ها به آموزش و پرورش و ادغام آن با مسابقات دانش‌آموزی مطرح شد لب به اعتراض گشودند، اما در عمل دیدیم که مسابقات به نحو شایسته‌ای در حال انجام است.
مرادی عنوان کرد: واگذاری مسابقات شکوفه‌ها و ادغام آن در مسابقات دانش‌آموزی اقدام اساسی بود که حذف موازی‌کاری و کاهش هزینه‌ها حداقل نتیجه آن بود. از طرفی ظرفیت اوقاف و آموزش پرورش در اختیار هم قرار گرفت که شاهد هم‌افزایی خوبی هستیم، اما جریان سنتی همچنان این اقدام شایسته را مورد هجمه خود قرار می‌دهد.
وی ادامه داد: در خصوص مسابقات اوقاف تغییرات نظام رتبه‌بندی و نحوه اعزام به مسابقات بین‌المللی همواره مورد نقد دلسوزانه اساتید بود. آنگاه که با نظر اساتید و پیشکسوتان قرآنی کشور مورد بازنگری قرار گرفت، باز بجای اینکه شاهد کمک این افراد باشیم تا نواقص و ایراداتی که طبعا در هر اقدام نویی وجود دارد، مرتفع شود شاهد تزریق تنش بلکه ایجاد تنش هستیم که جا دارد قاریان ما متوجه این نکته باشند تا ناخواسته، خواسته‌های بحق‌شان مورد سوء استفاده این جریان قرار نگیرد.
مرادی گفت: البته باید اعتراضات را دسته‌بندی کرد، برخی از این اعتراضات همیشگی و طبیعی است در هر مسابقه‌ای هم وجود دارد اما برخی از این اعتراضات به نظر منطقی نمی‌آید و بزرگ‌نمایی است
عضو هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی گیلان گفت: داور بین‌المللی کشورمان قاسم رضیعی که از نخبگان متخلق به اخلاق و مشی قرآنی هستند و متأسفانه از داوری خداحافظی کرده‌اند -که البته امیدواریم در این تصمیم تجدید نظر کنند- هم در برنامه رادیویی افق گفتند اعتراضات در این مسابقه اندک بوده است و خداحافظی وی در این مقطع مربوط به کلیات مباحث داوری است که این نشانگر این است که آنچه امروز پیراهن عثمان شده فقط مسئله داوری و اشتباهات آن یا ایرادات آیین‌نامه نیست، بلکه مطلب دیگری است.
مرادی عنوان کرد: کاش این داور بین‌المللی و قاری کشورمان در این مقطع از داوری خداحافظی نمی‌کردند تا افرادی که نیات دیگری غیر از مباحث فنی دارند از این مسئله استفاده کنند. اما اتفاقات اخیر نشان می‌دهد که مسئله تنها داوری‌ها و آیین‌نامه نیست. بلکه نگرانی از اتفاقاتی که در مرکز امور قرآنی اوقاف افتاده، بازنگری که در مسابقات صورت گرفته و همچنین باز شدن فضا برای استفاده از همه سلیقه‌ها و صاحب‌نظران حوزه قرآنی است که موجب نگرانی طیف خاصی شده است.
مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت تسنیم وحی گیلان گفت: جامعه قرآنی باید مراقب باشند، اتفاقات خوبی طی این دوره سه ساله نظیر واگذاری مسابقات زیر 16 سال به آموزش و پرورش، تهیه سند جامع مسابقات، اصلاح در نظام رتبه‌بندی مسابقات، تمرکز فعالیت‌های قرآنی در مرکز امور قرآنی، ارتقای جایگاه کارشناسی امور قرآنی استان‌ها به ادارات قرآنی و نظایر آن رخ داد که ما شاهد اعتراض عده‌ای به این تغییرات بودیم.
وی گفت: به نظر می‌رسد ریشه همه این بزرگ‌نمایی‌ها در این مسائل نهفته است که جریانی که منافع خود را در حفظ شرایط موجود می‌داند با بزرگ‌نمایی برخی اعتراضات که طبع هر مسابقه‌ای است، سعی در تضعیف جایگاه مرکز امور قرآنی اوقاف و خصوصا ریاست آن را دارد.
مرادی با اشاره به اینکه حجت‌الاسلام حسینی تاکنون تعامل بسیار خوبی با اساتید و پیشکسوتان و صاحب‌نظران قرآنی کشور در تدوین آیین‌نامه‌ها و ارزیابی و نقد آنها داشته است، عنوان کرد: اگر واقعا کسانی که پشت صحنه در حال تحریک و بزرگ‌نمایی هستند، حرف فنی و منطقی دارند باید در این نشست‌ها مطرح می‌کردند یا امروز به صورت منطقی به طرح آنها بپردازند نه اینکه زحمات این سال‌ها را اینگونه به سخره بگیرند.
وی گفت: از عزیزانی که به هر دلیل نقدی به مسابقات دارند، می‌خواهیم که با احتیاط و هوشیاری ضمن طرح مسائل خود مراقب باشند که اتفاقات خوب کم‌نظیری که در این دوره کوتاه صورت گرفته است، ضایع نشود و فرصت مغتنمی در اختیار مرکز قرآنی اوقاف قرار دارد تا با اصلاح روش‌ها و نوآوری‌ها شاهد رفع نواقص و ارتقا کمی و کیفی شاخص‌های قرآنی باشیم.
مرادی تصریح کرد: از ایکنا نیز انتظار داریم با رعایت عدالت بی‌طرفانه ضمن کمک به تلطیف فضا نسبت به تضارب آرا بدون جانبداری خاص حرکت کند.
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۷/۰۱ - ۱۰:۴۹
0
0
با سلام
اتفاقا واگذاری شکوفه ها به آموزش و پرورشی که در اجرای برنامه های خود درمانده است، از نقاط ضعف شدید این اصلاحات بود. این آقا نمیدونم براساس چه چیزی از واگذاری شکوفه ها تعریف و به به و چه چه میکند. شما نماینده کی هستی که بدون داشتن اطلاعات میدانی و دقیق اظهار نظر میکنی؟! اتفاقا شما باید باید نظر اولیا شکوفه ها رو جویا بشی که همه معترضند. متاسفم برای این آقا که نظر ناصواب و شخصی خود رو تعمیم میدهند و از طرف همه صحبت میکنند!! سوال بنده از این آفا اینه که آموزش و پرورش برای دانش آموز نخبه ای که حافظ کل هستش و توانایی رقابت با حفاظ بزرگسال رو داره، چه برنامه ای داره؟ این دانش آموز نخبه حتی تا رسیدن به ۱۲ سال تمام حق شرکت در مسابقات حفظ کل دانش آموزی هم نداره و باید در جز های پایین شرکت بکند. اینه طرح جدید آموزش و پرورش برای نخبه های دانش آموزی!!! جناب حسینی جواب بدهند با طرح های نخبه سوزشون.قبلا شکوفه ها کلی انگیزه داشتند و همزمان با بزرگسالان ارزیابی میشدند و امید به شرکت در رقابت های بین المللی داشتند ولی الان یه دانش آموزی اونم با شرایط بسیار خاص. واقعا برای این امور قرآنی که طی این چند مدت فقط به جون نخبه های قرآنی افتاده متاسفیم. از شکوفه تا بزرگسال همه معترضند، اونوقت تازه درخواست سازمان مستقل هم میکنند.... به اسم اینکه ایشان حافظ کل بودند و خودشون خاک خورده هستند جایگزین جناب یاراحمدی که با همه نقایص بسیار قویتر بودند، کردند و نتیجه اش الان همه میبینند و فقط حسرت سالهای قبل باید بخوریم. لطفا سانسور نکنین. حتی ایکنا هم از این مدیریت متضرر شد!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۷/۰۱ - ۱۳:۵۷
0
0
احسنتم
امیدواریم این انتقادات بررسی و عملی شوند
captcha