ماه محرم فرصتی مغتنم برای گوشزد کردن اهمیت منابع طبیعی است
کد خبر: 3644580
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۷
یوسفی:

ماه محرم فرصتی مغتنم برای گوشزد کردن اهمیت منابع طبیعی است

گروه اجتماعی: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با تأکید بر استفاده از فرصت ماه محرم برای آشنا کردن مردم با توسعه پایدار گفت: روحانیون مبلغ باید از ظرفیت مساجد و ماه محرم استفاده و مردم را نسبت به حفظ منابع طبیعی حساس کنند. اهمیت منابع طبیعی باید به مردم به ویژه مناطق روستایی گوشزد شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، یوسف یوسفی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی، امروز، 29 شهریورماه، در همایش طلایه‌داران تبلیغ که در سالن اجتماعات تبلیغات اسلامی استان برگزار شد، گفت: ماه محرم و ایام تبلیغ روحانیت بهترین فرصتی برای آشنا شدن مردم با شرایط اقلیمی و موقعیت جغرافیایی شهر خود است. 
وی تصریح کرد: بهره‌روی درست از منابع طبیعی در قرآن و روایات تأکید شده و فرهنگ‌سازی در این حوزه از مصرف بی‌رویه منابع زیرزمینی و ... جلوگیری می‌کند. سند ارتقای حفاظت از منابع طبیعی در استان مشتمل بر 4بند با مشارکت 48دستگاه تنظیم و شرح وظایف هر یک مشخص است. 
یوسفی اضافه کرد: اجرایی شدن سند نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها از جمله تبلیغات اسلامی است توسعه پایدار بر مبنای 5 پایه و سرمایه اساسی از جمله سرمایه فیزیکی متشکل از زیرساخت‌ها، ساخت دکل و جاده، سرمایه انسانی، سرمایه طبیعت و منابع طبیعی، سرمایه مالی و اعتباری و سرمایه اجتماعی استوار است. 
وی افزود: اگر قرار است توسعه پایدار اتفاق بیافتد باید مبتنی بر استفاده صحیح از 5 سرمایه باشد. استفاده بیش از حد از سرمایه‌ها به منزله این است که یکی از ستون‌های خانه تخریب شود. 
وی ادامه داد: برای تحقق طرح توسعه پایدار نیازمندیم شورای شهر و روستا، شرکت‌های تعاونی، ائمه جماعات، مبلغان و مردم ما را کمک کنند. سنوات گذشته توجه به سرمایه طبیعت و منابع طبیعی به عنوان کالای مصرفی بود و این امر باعث شد امروز تنش تغییر اقلیم را احساس کنیم. 
یوسفی اظهار کرد: اگر توجه به استفاده از ذخائر آبی و تغییر بارش‌ها از برف به باران نباشد ستون سوم سرمایه پایدار از ریشه زده می‌شود؛ ازاین رو توجه به مباحث منابع طبیعی جدی است. اگر در جوامع، پیشرفتی حاصل می‌شود ناشی از استفاده همه سرمایه‌ها در کنار یکدیگر است که این امر به تولید و اشتغال بیشتر منتج ‌می‌شود. 
وی افزود: روحانیون مبلغ باید باید متوجه اهمیت مباحث توسعه پایدار باشد و بسیار ضروری است با استفاده از ظرفیت مساجد و ماه محرم مردم را نسبت به حفظ منابع طبیعی حساس کنیم. اهمیت منابع طبیعی باید به مردم به ویژه مناطق روستایی گوشزد شود. 
یوسفی ادامه داد: قانونمداری در مناطق روستایی بسیار حائز اهمیت است، ساخت و سازهای غیرمجاز و خارج از طرح، استفاده بی‌رویه از چراگاه‌ها، آتش‌سوزی و ... از جمله مباحث جدی مناطق روستایی است که افراد خیر و مردم می‌توانند در این حوزه سرمایه‌گذاری و مشارکت داشته باشند. 
این مقام مسئول در پایان اظهار کرد: ایام محرم با استفاده بی رویه مردم از ظروف یکبار مصرف همراه است باید مردم توسط روحانیون توجیه شوند که از این ظروف کمتر استفاده کنند و در صورت استفاده درست جمع آوری و جهت فرایند بازیافت ارسال شود.
captcha