گردش مالی مذهبی داریم اما صندوق سرمایه‌گذار خطرپذیر مذهبی نداریم
کد خبر: 3644611
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۱

گردش مالی مذهبی داریم اما صندوق سرمایه‌گذار خطرپذیر مذهبی نداریم

گروه جامعه: مدیر عامل شتابدهنده فرهنگی مذهبی شفق ضمن تشریح مهم‌ترین مشکلات استارتاپ‌ها و شتاب‌دهنده‌های مذهبی در کشور، گفت: بزرگ‌ترین مشکلی که حل نشده این است که ما صندوق سرمایه‌گذار خطرپذیر مذهبی نداریم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) رویداد استارتاپی طلوع برکت با هدف و محوریت معرفی کارآفرینی مذهبی و موضوع «آیا بچه مذهبی‌ها از پول فراری هستند؟» امروز چهارشنبه ۲۹ شهریور ماه به همت شتابدهنده فرهنگی مذهبی شفق و مرکز رشد و شکوفایی فناوری‌ها و هنر قرآنی در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.

در ابتدای این رویداد کارآفرینی محمد امین صمیمی، مدیرعامل مؤسسه شفق به تعریف حوزه کارآفرینی‌های نوین مذهبی پرداخت و گفت: کارآفرینی که به تولید محصولات، خدمات و کالای مذهبی می‌پردازد را کارآفرینی نوین مذهبی می‌گویند که در آن کالا و خدمات بر روی باور، رفتار و احساسات مذهبی افراد تأثیر می‌گذارد.

وی موج چهارم انقلاب صنعتی را اقتصاد دیجیتال و استارتاپی عنوان کرد و گفت: این موج از قرن 21 آغاز شده و در آن محصولات دیجیتالی هستند و هوشمندانه به هم ارتباط دارند. اقتصاد امروز بر این مبنا است که چند جوان پشت کامپیوتر می‌نشینند و ایده‌ای را به محصول تبدیل می‌کنند. بر همین اساس کسب‌وکارهای مذهبی هم می‌طلبد که شکل نوینی به خود بگیرد.

صمیمی با اشاره به اینکه شتاب‌دهنده‌ها به استارتاپ‌ها کمک می‌کنند و امکانات اولیه را در اختیار آنها قرار می‌دهند، گفت: در زمینه استارتاپ‌های مذهبی در کشور تازه شروع به کار کرده‌ایم و با چهار مشکل در این حوزه مواجه هستیم.

وی ادامه داد: مشکل اول در ابتدای کار ما این بود که کارآفرین و مربی متخصص در حوزه مذهبی نداشتیم، مشکل دوم این بود که تفکر سنتی در فعالان مذهبی وجود داشت و آنها با تحولات نوین در حوزه‌های تولید محصولات فرهنگی آشنا نبودند، مشکل سوم این بود که فعالان و کارآفرینان مذهبی با هم ارتباط نداشتند و مشکل چهارم این است که اکوسیستم یا زیست‌بوم شتاب‌دهنده و استارتاپ داریم اما صندوق سرمایه‌گذار خطرپذیر مذهبی نداریم.

مدیرعامل مؤسسه شفق در ادامه گفت: مشکل اول تاحدودی با برگزاری رویدادهایی در مؤسسه شفق رفع و ما توانستم مربیان این حوزه را پرورش دهیم. مشکل دوم و سوم را نیز با برگزاری رویدادهای طلوع برکت رفع کردیم و شبکه‌سازی و برقراری ارتباط بین فعالان این حوزه صورت گرفت اما هنوز برای رفع مشکل چهارم راه‌حلی پیدا نکرده‌ایم و این در حالی است که علی‌رغم وجود گردش مالی زیاد در حوزه مسائل دینی در جامعه ما کسی حاضر به سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر در حوزه دین نیست.

در ادامه این رویداد محمود کلانتری مدیر تیم گندم، به معرفی این استارتاپ موفق مذهبی در کشور پرداخت و گفت: با راه‌اندازی این سایت زمینه همکاری در امور خیر را برای همه فراهم کردیم.

وی به مسائل و آسیب‌هایی که در حوزه مشارکت‌های مردمی در امور خیر وجود داشت و راه‌کارهایی که سایت گندم برای رفع این آسیب‌ها اندیشیده است نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در کشور ما 40 هزار میلیاد تومان گردش مالی امور خیریه وجود دارد و کارشناسان معتقدند بخش کمی از این گردش مالی به دست نیازمندان می‌رسد و بخش زیادی آن هدررفت دارد که ما با ایجاد این سایت در تلاش برای رفع این مشکل هستیم.

کلانتری با اشاره به اینکه به صورت قانونی مؤسسات خیریه می‌توانند 15 تا 20 درصد کمک‌های دریافتی را صرف امور جاری خود کنند، گفت: ما این کار را انجام ندادیم و تلاش کردیم با پیش فروش محصولات خود هزینه‌هایمان را تأمین کنیم.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام علی‌‌رضا زائری، کارشناس دینی و فرهنگی کشورمان به این سؤال پاسخ داد که آیا بچه مذهبی‌ها از پول فراری هستند؟ و گفت: وقتی فعالیت‌های دینی وابسته به نهادهای دولتی می‌شوند چاره‌ای ندارند جز اینکه خواسته‌های تحمیل شده آن نهادها را اجرا کنند یا در بهترین حالت ناخواسته روند ناقصی رشد پیدا می‌کند که فرد منتظر است بودجه‌ای دریافت کند تا کاری کند؛ مثل عمده فعالیت‌های دینی و فرهنگی کنونی ما و معلوم است چه آفت‌هایی در این حوزه ایجاد می‌شود.

معرفی یک کارآفرین نوین مذهبی در دنیا و بیان تجربیات محمد علی طهرانچی، تولیدکننده اپلیکیشن باد صبا ادامه بخش این مراسم بود.

طهرانچی در این نشست به بیان مسیری پرداخت که از اولین جرقه‌های تولید نرم‌افزار دینی تلفن همراه، خود و تیمش تجربه کرده‌اند و گفت: ما تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کردیم و علی‌رغم از دست دادن خیری که به ما کمک می‌کرد و شریک استراتژیکی که داشتیم و بدون هیچ‌گونه کمک دولتی توانستیم اپلیکیشن باد صبا را تولید و مدام به‌روز کنیم.

وی ادامه داد: تمام کار، تولید یک محصول خوب نیست بلکه نحوه معرفی، عرضه و ... آن به بازار نیز مهم است. اکنون باد صبا یک رسانه است و ما حاضر هستیم از محصولات مشابه در این زمینه حمایت کنیم. مهم‌ترین و بزرگ‌ترین سرمایه ما مردم هستند و ارتباط عاطفی خوبی بین مردم و این محصول ایجاد شده است.

در ادامه این رویداد ایده شو فرهنگی ـ مذهبی و دورهمی و شبکه سازی فعالان کارآفرینی نوین مذهبی که به پرسش و پاسخ و ایده‌پردازی در حوزه محصولات دینی می‌پردازد برگزار شد و شرکت‌کنندگان سؤال های خود را از ایده‌پردازان موفق پرسیدند.

captcha