انتقاد زائری از نقش ساختار حوزه علمیه در عدم روزآمدی طلاب
کد خبر: 3644643
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴
در نشست طلبه طراز انقلاب اسلامی مطرح شد:

انتقاد زائری از نقش ساختار حوزه علمیه در عدم روزآمدی طلاب

گروه اندیشه: حجت‌الاسلام زائری با انتقاد از نقش ساختار و نظام حوزه در دور نگه داشتن طلاب از واقعیت جامعه، پیشنهاد کرد که یک مرکز مطالعات اجتماعی در حوزه تأسیس شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) نشست «طلبه طراز انقلاب اسلامی» عصر امروز 29 شهریورماه با حضور طلاب حوزه‌های علمیه شهر تهران در موسسه فرهنگی شهدای هفتم تیر برگزار شد. در این نشست، حجت‌الاسلام زائری ضمن سخنرانی کوتاهی از عدم آگاهی طلاب حوزه نسبت به مسائل جامعه انتقاد کرد و به بیان راهکارهای خود پرداخت.
وی اظهار کرد: رهبر انقلاب، تحول‌گرایی در حوزه و ساماندهی به حوزه طراز انقلاب اسلامی که رکن اساسی‌اش طلاب هستند را در افق تمدن نوین انقلاب اسلامی می‌بیند؛ یعنی یک تصور انتزاعی و ناپیوسته ندارند. 
وی ادامه داد: وقتی از تمدن حرف می‌زنیم دو موضوع خیلی حساس است. اولین موضوع، نزدیکی به واقعیت است. بنده هم در این موضوع با آقای رشاد هم نظرم اما یک اشکالی به ایشان دارم و آن اینکه اگر طلبه و جوان ما به واقعیت نزدیک نیست این تقصیر کیست؟ طلبه که از اول آمده است سرباز امام زمان(عج) باشد. ساختار و نظام فعلی حوزه او را به جایی می‌رساند که از واقعیت فاصله بگیرد. 
وی به خبر جلوگیری از یک روحانی برای ورود به استادیوم در تبریز اشاره کرد و گفت: اگر ما از ورود یک روحانی به استادیوم جلوگیری می‌کنیم، آیا خودمان راهکاری داریم که می‌گوییم کار تو خطاست! ما نمی‌توانیم بگوییم آتش به اختیار باش ولی فقط در هنگام برگزاری اردوهای جهادی در روستاها. ما نمی‌توانیم بگوییم آزاداندیش باش ولی آن چیزی را بیندیش که ما می‌گوییم. ما باید لوازم حرفمان را بپذیریم. نمی‌شود حرفی بزنیم ولی لوازم حرفمان را نپذیریم.
زائری ادامه داد: اگر می‌گوییم واقع‌گرایی، اقتضایش این است که یک مرکز مطالعات اجتماعی وجود داشته باشد ببیند مردم درباره طلاب چه قضاوتی می‌کنند، مرجعیت و محبوبیت روحانیت در جامعه چقدر است. نمی‌توانیم بگوییم تمدن بسازیم ولی ندانیم در خیابان چه می‌گذرد. صرف اینکه من طلبه در تهران نفس می‌کشم چیزی را عوض نمی‌کند. امام خمینی در تبعید بود اما دنیا را حتی از کسانی به کشورهای دیگر سفر می‌کردند، بهتر می‌شناخت. اولین نیاز برای تمدن‌سازی این است که یک مرکز مطالعات اجتماعی به روز داشته باشیم. نیاز دوم، تأسیس یک مرکز آینده‌پژوهی است. حوزه باید مرکز آینده‌پژوهی داشته باشد چون تمدن یعنی 500 سال.
captcha