تدوین آئین‌نامه‌ای که هیچ‌کس نتواند از آن تخطی کند
کد خبر: 3644649
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۴
رضیعی تأکید کرد:

تدوین آئین‌نامه‌ای که هیچ‌کس نتواند از آن تخطی کند

گروه فعالیت‌های قرآنی: داور بخش صوت و لحن چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با بیان اینکه قطعا هیچ زمان دیگری در مسابقات قرآن داوری نخواهم کرد، گفت: ستاد عالی مسابقات یک بار برای همیشه آئین‌نامه اجرایی مسابقات را تدوین کند تا هیچکس حق نداشته باشد از آن تخطی کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، قاسم رضیعی، داور بخش صوت و لحن چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم عصر گذشته، 29 شهریورماه با حضور در برنامه زنده «مجله اطلاع‌رسانی رصد» شبکه قرآن و معارف سیما با اجرای مهدی صفری، طی سخنانی در رابطه با چرایی کناره‌گیری خود از داوری مسابقات قرآن و نیز بیانیه‌ای که در این زمینه از سوی وی منتشر شد، ابتدا ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام ماه محرم‌الحرام با بیان اینکه این آخرین صحبت‌های بنده در رابطه با این موضوع خواهد بود، اظهار کرد: هم‌اکنون سه رسانه مهم خبرگزاری ایکنا، رادیو قرآن و شبکه سراسری قرآن در سیما در زمینه اطلاع‌رسانی برنامه‌های قرآنی وجود دارند و نسبت به انعکاس خبری در این رابطه نیز پوشش خوب و زیادی داشته‌‍‌اند و بنده نیز سعی می‌کنم که بعد از این برنامه، پیرامون این موضوع با هیچ رسانه‌ای صحبتی نداشته باشم چون تمام گفتنی‌ها گفته شده و توضیحات مفصلی نیز در این زمینه ارائه داده‌ام.
وی در ادامه با بیان اینکه دوستانی که در جریان بیانیه بنده در ایکنا قرار گرفتند، نسبت به بنده لطف داشته و اینجانب را مورد لطف و مرحمت خود قرار دادند و استقبال فراوانی نیز از این کار داشتند، تصریح کرد: گرچه این عزیزان از خداحافظی بنده خیلی اظهار ناراحتی داشتند ولی با این خواسته بنده همسو بودند. همچنین، در شبکه‌های اجتماعی نیز توصیفات زیادی در مورد بنده حقیر کردند که بنده از همین تریبون استفاده کرده و از همه این عزیزان تشکر می‌کنم.
رضیعی در ادامه با بیان اینکه مسابقات سراسری قرآن امسال برگزار شد و به اتمام رسید و مانند هر مسابقه دیگری موضوعاتی در این زمینه مطرح شد که فراز و نشیب‌هایی نیز در این زمینه وجود داشت، افزود: بنده واقعا در زمان برگزاری مسابقات فرصتی نداشتم تا در رابطه با نحوه اجرای مسابقات خود را مورد محاسبه قرار دهم که به هرحال ما چه کردیم و چه اتفاقاتی در این زمینه رخ داد؟ آیا تمام قوانین مربوطه اجرا شد و آیا استانداردی در این مورد داشتیم؟
داور بخش صوت و لحن چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ادامه داد: زمانی که مقداری فرصت شد تا بنده خود را نقد کرده و مسابقات را نیز از دید خود بسنجم، به این نتیجه رسیدم که ما در دو موضوع واقعا حرفی برای گفتن نداشتیم و با استانداردهایی که باید در زمینه برگزاری یک همایش و مسابقه بزرگ قرآنی وجود داشته باشد، بسیار فاصله داشتیم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه ما هم‌اکنون چهلمین سال برگزاری مسابقاتمان را داشتیم و انتظار ما این است که این مسابقات به یک بلوغی در این زمینه رسیده باشد و ما در رابطه با حتی بدیهیات یک کار اجرایی در زمینه مسابقات نباید مشکلی داشته باشیم، اظهار کرد: ولی با این وجود متأسفانه بعد از گذشت چهل سال ما در ابتدایی‌ترین کارهایی که باید از لحاظ شکل اجرایی برای مسابقات انجام دهیم، مشکل داشتیم که البته بنده وارد جزئیات نمی‌شوم. حتی شخص حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه وقتی در این زمینه صحبت کردند، همه ما مشاهده کردیم که ایشان نیز سخنان بنده را تصدیق کردند و پذیرفتند که مشکلات زیادی در زمینه اجرا داشتند که البته دلایل خاص خود را نیز در این مورد داشتند.
رضیعی با بیان اینکه بنده در این رابطه تنها به اتفاقات رخ داده بسنده می‌کنم، گفت: در زمینه بررسی مسابقات سراسری نیاز است که تیم‌های کارشناسی وارد شده و آسیب‌های موجود را بررسی کنند و در این زمینه یک بار برای همیشه یک فکر اساسی اتخاذ شود که ما هر سال یک سری اشتباهات را دوباره تجربه نکنیم. هم‌اکنون شرایط طوری شده است که ما هر سال می‌نشینیم و در مورد اشتباهات مسابقات صحبت می‌کنیم که در این مورد حرف بنده این است که ما اصلا حق نداریم اشتباه کنیم. ما حق نداریم که پس از برگزاری چهلمین دوره مسابقات دوباره اشتباه کرده و نحوه اجرای آن را بررسی کنیم؛ چراکه این امر منطقی نیست.
داور بخش صوت و لحن چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم تصریح کرد: مسئله دوم در رابطه با داوری مسابقات در این دوره است. بنده به عنوان کسی که در بالاترین سطح مسابقات بین‌المللی داوری کرده‌ام عرض می‌کنم که واقعا امسال به این نتیجه در زمینه داوری رسیدم که به نظر بنده گرچه برخی اتفاقات در زمینه اجرا ممکن است نوع قضاوت را متأثر کند ولی به هر حال آئین‌نامه داوری نیز اشکالات زیادی دارد که اگر فکر اساسی برای آن نشود، ما نمی‌توانیم به هیچ وجه قضاوت عادلانه‌ای در زمینه مسابقات داشته باشیم.
وی افزود: مسئله خداحافظی بنده که در واقع یک اعتراض با صدای بلند به نحوه برگزاری مسابقات بود، به هیچ وجه ربطی به داوران عزیز ندارد چون خود بنده نیز یکی از ایشان بودم و قضاوت می‌کردم. داوران ما همه از افراد فرهیخته بودند و اتفاقا تیمی که امسال برای داوری مسابقات قرائت و حفظ کل چیده شده بود، همگی از بهترین‌ها بودند منتهی اشکالاتی در سیستم داوری وجود دارد که هر داور دیگری نیز در کرسی قضاوت قرار گیرد، خواه ناخواه آن نتیجه عادلانه‌ای که از یک اجرای کار هنری انتظار داریم، عاید و واصل نمی‌شود.
رضیعی در ادامه تصریح کرد: نکته دوم اینکه بنده به خاطر اعتراض متسابقان این تصمیم را نگرفتم. اتفاقا شاید بشود گفت که این دوره از مسابقات یکی از کم‌اعتراض‌ترین در زمینه داوری بود. بنده خود در زمینه لحن تنها سه مورد اعتراض را مشاهده کردم که آن‌ها را نیز بررسی کردیم. همچنین، شاید بقیه داوران ما نیز اگر آماری در زمینه تعداد اعتراض به مسابقات داشته باشند، به نظر بنده با توجه به تعداد متسابقان و تعداد اجراها، عدد خیلی بالایی نباشد. درواقع فریاد اعتراضی بنده اتفاقا از خود بنده شروع شد یعنی وقتی بنده در خلوت خود مسابقات را بررسی کردم، به این نتیجه رسیدم که باید یک فکر اساسی در این زمینه بشود.
داور بخش صوت و لحن چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در ادامه در پاسخ به اینکه آیا این امکان وجود داشت که با برطرف شدن اشکالات موجود، از داوری مسابقات کناره‌گیری نمی‌کردید؟ گفت: موضوع اشکالات موجود در مسابقات باید در یک بدنه کارشناسی، آسیب‌شناسی شود. قطعا بنده دیگر در زمینه مسابقات قرآن داوری نخواهم کرد و شاید لازم باشد که این داستان یک فدایی داشته باشد تا بالاخره دوستانی که باید در این زمینه تصمیم‌گیرنده باشند، یک فکر اساسی کنند.
رضیعی در پایان تصریح کرد: اگر بنا شود موضع آسیب‌شناسی مسابقات قرآن بررسی و حلاجی شود، حتما جلساتی در این زمینه برگزار خواهد شد و اگر از بنده نیز در این زمینه دعوت شود، حتما نقطه نظرات خود را ارائه خواهم داد که حتی پیشنهاداتی را نیز در این رابطه به ستاد عالی مسابقات ارائه داده‌ام. ستاد عالی مسابقات باید در این مورد جلسات کارشناسی و آسیب‌شناسی برگزار کند و یک بار برای همیشه، اول از همه آئین‌نامه اجرایی مسابقات تدوین شود تا هیچکس حتی اجراکنندگان مسابقات چه سازمان محترم اوقاف و امور خیریه و چه نهادهای دیگر، حق نداشته باشند از آئین‌نامه اجرایی که در ستاد عالی مدون شده، تخطی کند. همچنین، در رابطه با آئین‌نامه داوری نیز حتما باید اتفاقاتی رخ دهد چون اگر بنا باشد تا مسابقات طبق همین روالی که هم‌اکنون وجود دارد، اجرا شود، قطعاً قضاوت عادلانه‌ای وجود نخواهد داشت.

دریافت
captcha