ضرورت توجه بازاریان به نیازهای مردم در ماه محرم
کد خبر: 3644829
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹
بازار اسلامی/ صادق زینی عنوان کرد:

ضرورت توجه بازاریان به نیازهای مردم در ماه محرم

گروه اقتصاد: مدیر مؤسسه راه اهل بیت(ع) اظهار کرد: اکنون که ماه محرم فرا رسیده است باید اجناس مورد نیاز مردم توسط بازاریان به صورت ارزان‌تر در اختیار آنان قرار گیرد اما بعضا مشاهده می‌کنیم که قیمت این کالاها افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، تحقق کامل بازار اسلامی در کشور دارای لوازمی از جمله آشنایی بازاریان و اصناف کشور با احکام فقهی و حذف ربا از معاملات در این بازار است. همچنین بعضا مشاهده می‌شود در برخی از ایام سال که تقاضا برای خرید برخی کالاها از سوی مردم افزایش پیدا می‎کند، قیمت این کالا نیز افزایش می‌یابد و بنابراین ضرورت نظارت بیشتر بر فعالیت اصناف و بازاریان و همچنین آشنایی آنان با احکام شرعی در بازار اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند.

تلاش برای آموزش احکام فقهی به بازاریان


حجت‌الاسلام والمسلمین «صادق زینی»، مدیر مؤسسه پژوهش‌های کاربردی تبلیغی راه اهل بیت(ع) در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به مشکلات شرعی که ممکن است در فعالیت اصناف و بازاریان رخ دهد اظهار کرد: تاکنون تحقیقی میدانی صورت نگرفته است که مردم تا چه اندازه از عملکرد بازاریان در رعایت عقود شرعی رضایت دارند، اما در خود بازار و در برخی مکان‌ها از جمله مسجد حضرت فاطمه زهرا(س) در منطقه پاچنار تهران، کتاب «درسنامه احکام بازار» به صورت خودجوش مورد تدریس و مطالعه قرار می گیرد و چنین اقداماتی در بین بازاریان بی‌اثر نیست.
زینی با اشاره به اهمیت حضور طولانی مدت اصناف در کلاس‌های مربوط به فقه بازار عنوان کرد: اگر شخصی به مدت چند ساعت در این کلاس‌ها حضور پیدا کند، قطعا با همه مباحث مربوط به فقه بازار آشنا نمی‌شود بلکه چنین اقدامی که ما انجام دادیم، سنت حسنه‌ای بود تا در ادامه روند گذشته که کسبه بازار، مکاسب را مطالعه می‌کردند، این سنت حسنه احیاء شود.

ضرورت توجه بازاریان به نیازهای مردم در ماه‌‌ محرم


مدیر مؤسسه پژوهش‌های کاربردی تبلیغی راه اهل بیت(ع) با اشاره به لزوم توجه بازاریان به نیازهای مردم در برخی از ایام مهم سال اظهار کرد: وقتی ماه رمضان می‌شود قیمت کالاهای اساسی مورد نیاز مردم تغییر کرده و گران‌تر می‌شود در حالی که در سایر کشورهای اسلامی این اجناس به قیمت ارزان‌تر در اختیار مردم قرار می‌گردد و بنابراین باید بازاریان ما هم به این مسئله مهم توجه کنند.
نویسنده کتاب «درسنامه احکام بازار» اظهار کرد: بسیاری از صنوف ما جوان هستند و از شرعی بودن فعالیت‌های اقتصادی اطلاع چندانی نیستند اما ما مأیوس نیستیم و بسیاری افراد هم هستند که توجه جدی به مسائل شرعی دارند. نکته دیگر این است که در اکثر کشورها، قیمت کالاها در شهرها و مناطق مختلف تفاوت چندانی ندارند اما در اینجا اینگونه نیست و کاش همه اجناس در مناطق مختلف دارای قیمت یکسانی بودند و کسبه این مسئله مهم را رعایت می‌کردند.

جمعه////ضرورت توجه بازاریان به نیازهای مردم در ماه محرم
زینی ادامه داد: اکنون که ماه محرم فرا رسیده است هم باید اجناس مورد نیاز مردم توسط بازاریان به صورت ارزان‌تر در اختیار آنان قرار گیرد اما بعضا مشاهده می‌کنیم که قیمت این کالاها افزایش پیدا کرده است.
مدیر مؤسسه پژوهش‌های کاربردی تبلیغی راه اهل بیت(ع) در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان با چنین مشکلاتی برخورد کرد، گفت: از یک سو دولت باید با قوانینی که وجود دارد با این مسئله برخورد کرده و از سوی دیگر، خود کسبه هم به احساسات دینی مردم توجه کرده و قوانین را رعایت کنند؛ چراکه همه کارها با سخت‌گیری و اجبار پیش نمی‌رود.

لزوم توجه یکسان به فعالیت شرعی در بازار و نظام بانکی

وی افزود: اکنون بسیاری از انتقادات در مورد عملکرد شرعی در نظام بانکی است در حالی که در فعالیت در بازار هم شبهات وجود دارد. البته در مسائل بانکی، قوانین موجود به تصویب شورای نگهبان رسیده است اما همچنان مشاهده می‌کنیم که نظام بانکی کشور پویا نیست.
این پژوهشگر فقه بازار ادامه داد: کتابی که شهید صدر درباره اقتصاد نوشته است در انگلستان تدریس می‌شود اما در ایران مورد توجه قرار نمی‌گیرد، بنابراین در بازار اسلامی هم ممکن است همانند نظام بانکی، مشکلات شرعی پدید آید. به عنوان مثال، بازاریان باید تفاوت احکام فقهی خرید نقد و نسیه را بدانند.

لزوم آشنایی بازاریان با احکام شرعی

زینی افزود: وقتی در بازار نسیه داده می‌شود باید مدت و زمان پرداخت آن مشخص شود، در غیر این صورت معامله‎ای حاصل نشده است و اگر در زمان مقرر بازپرداخت نشود، خریدار باید مجددا از فروشنده زمان بگیرد تا مشکلی ایجاد نشود.
مدیر مؤسسه پژوهش‌های کاربردی تبلیغی راه اهل بیت(ع) یادآور شد: البته سعی بسیاری شده که از این مشکلات شرعی جلوگیری شود. به عنوان مثال در قنادی‌ها، وزن جعبه شیرینی را هم معادل قیمت آن حساب می‌کنند اما خوشبختانه در برخی مکان‌ها، وزن جعبه را به صورت جداگانه حساب می‌کنند یا اساسا قیمت آن را حساب نمی‌کنند؛ بنابراین ضرورت دارد که بازاریان ما به خوبی با احکام شرعی در بازار آشنایی پیدا کنند تا مشکل شرعی در فعالیت آنها به وجود نیاید.
captcha