تحویل هزار و ۷۳۸ مسکن زلزله زده روستایی خراسان رضوی تا نیمه پاییز امسال
کد خبر: 3644876
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹

تحویل هزار و ۷۳۸ مسکن زلزله زده روستایی خراسان رضوی تا نیمه پاییز امسال

گروه اجتماعی: با حضور استاندار خراسان رضوی، چندین مسکن بازسازی شده در روستاهای زلزله‌زده بخش رضویه شهرستان مشهد مقدس به صاحبان آن‌ها تحویل و کلنگ اجرای تعدادی طرح هادی روستایی و احداث دامداری در منطقه مذکور، به زمین زده شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری خراسان رضوی، علیرضا رشیدیان 30 شهریورماه در حاشیه بازدید از مناطق زلزله زده گفت: تا نیمه پاییز امسال ساخت یک هزار و 738 واحد مسکن روستایی آسیب‌دیده از زلزله 16 فروردین ماه امسال در استان به پایان رسیده و تحویل ساکنین آن می‌شود.
وی افزود: زلزله 16 فروردینماه باعث آسیب رساندن به نزدیک 2 هزار واحد مسکونی در شهر و روستای چهار شهرستان فریمان، تربت جام، مشهد، سرخس شد.
استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: پس از انجام کارهای کارشناسی و بررسی میزان آسیب واحدها، مقرر شد برای هر واحد تخریب شده 50 میلیون ریال کمک بلاعوض، 200 میلیون ریال تسهیلات و 20 میلیون ریال کمک بلاعوض برای لوازم منزل از دست رفته ی هر خانه اختصاص یابد.
رشیدیان ابراز کرد: همچنین حدود 12 هزار تن سیمان از سوی بنیاد مستضعفان، 10 میلیارد ریال از سوی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و کمک‌های بلاعوض دیگر از سوی دستگاه‌های مختلف امداد و دستگاه‌های متولی زیرساخت‌ها به بازسازی واحدهای آسیب‌دیده از زلزله اختصاص یافت.
وی گفت: در مجموع از 2 هزار واحد آسیب دیده ناشی از زلزله در چهار شهرستان استان، برای یک هزار و 738 واحد پرونده تشکیل شد که از این تعداد یک هزار و 537 واحد به مرحله اسکلت‌بندی و یکهزار و 175 واحد به مرحله سقف رسیده و 214 واحد نیز به متقاضیان تحویل شده است.
استاندار خراسان رضوی افزود: طی جلسه ای که با رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور برگزار شد، مقررشد کل واحدهای بازسازی شده تا نیمه اول پاییز به مرحله نازک‌کاری برسند و ساخت بخش‌های داخلی آن توسط خود مردم انجام شود که با توجه به روند کار تا نیمه پاییز امسال سقف یک‌هزار و 738 واحد نصب خواهد شد.
رشیدیان گفت: در کنار آن، مقرر شد در 40 روستای آسیب دیده از زلزله در چهار شهرستان فریمان، سرخس، تربت جام و مشهد، از محل اعتبارات بنیاد مسکن و اعتبارات استانی؛ طرح هادی اجرا شود که امروز عملیات اجرایی آن‌ها اغاز شد.
وی بیان کرد: همچنین در کنار اجرای طرح هادی، امروز عملیات اجرایی ساخت دامداری در روستاهای زلزله زده شامل 400 دامداری در روستاهای بخش رضویه مشهد، 400 دامداری در روستاهای تربت جام، 170 دامداری در فریمان و 30 دامداری در سرخس آغاز شد.
استاندار خراسان رضوی گفت: طی توافقات انجام گرفته به ازای هر واحد دامداری در اندازه 40 مترمربع 100 میلیون ریال وام قرض الحسنه از سوی بانک کشاورزی و به ازای هر واحد دامداری در اندازه بیشتر از 40 مترمربع افزون بر وام 100 میلیون ریالی، 50 میلیون ریال وام برای هر واحد از سوی بانک قرض الحسنه مهر ایران پرداخت شود.
در این مراسم استاندار خراسان رضوی از روند بازسازی مسکن روستایی در روستاهای کلات حاج علی و صالح خانی ار توابع بخش رضویه شهرستان مشهد بازدید کرد.
captcha