دستاوردهای نظامی پس از جنگ تحمیلی؛ الگویی برای توسعه اقتصادی کشور
کد خبر: 3645081
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵
به مناسبت هفته دفاع مقدس/ ابراهیم نکو عنوان کرد:

دستاوردهای نظامی پس از جنگ تحمیلی؛ الگویی برای توسعه اقتصادی کشور

گروه اقتصاد: نکو با اشاره به لزوم الگو قرار دادن پیشرفت‌های نظامی در دوران پس از جنگ برای پیشرفت اقتصادی کشور اظهار کرد: موفقیت نظامی هر کشوری، یکی از مراحل سخت است و کشوری که بتواند در حوزه نظامی، موفقیت‌هایی کسب کند، می‌تواند در زمینه‌ اقتصادی هم پیشرفت کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، هشت سال جنگ تحمیلی برای کشور اگرچه منجر به آسیب‌ها و خسارت های فراوانی در زمینه جانی و مالی شد، اما از سوی دیگر تجاربی در عرصه‌های مختلف از جمله در زمینه اقتصادی برای کشور داشت و از جمله این تجارب، روحیه خودباوری و لزوم ایستادن بر پای خود عدم نگاه به بیرون از مرزها برای توسعه اقتصادی و خودکفایی بود. یکی از مهم‌ترین موفقیت‌هایی که در دوران دفاع مقدس و پس آن حاصل شد، پیشرفت‌های نظامی و موشکی کشور بود که صرفا با تکیه بر توان داخلی و متخصصین توانمند کشور محقق شد و همین پیشرفت‌ها به گفته بسیاری از کارشناسان می‌تواند توسعه اقتصادی را هم تسریع کند. در این ایام که مصادف با هفته دفاع مقدس است، بنا داریم در قالب سلسله گزارش‌ها و مصاحبه‌هایی، دستاوردهای و تجارب اقتصادی ناشی از هشت سال جنگ تحمیلی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم.

جنگ تحمیلی ؛ محرکی برای پیشرفت اقتصادی کشور

«ابراهیم نکو»، کارشناس مسائل اقتصادی و نماینده سابق مجلس، در گفت‌وگو با ایکنا به بحث درباره تجربه ها و دستاوردهای اقتصادی دفاع مقدس پرداخت و گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، برخی چالش‌ها در سر راه انقلاب وجود داشت که از جمله وجود گروه‌های داخلی مخالف نظام بود که در مسیر پیشرفت و توسعه کشور، سنگ‌اندازی کرده یا به صورت مسلحانه علیه کشور اقدام می‌کردند و از جانب بیرونی هم حمله گسترده عراق با حمایت شرق و غرب، مانعی جدی برای پیشرفت کشور بود.
وی ادامه داد: از سوی دیگر، خود این حمله و تجاوز رژیم بعثی عراق با حمایت قدرت‌های بزرگ، تبدیل به علتی برای پیشرفت بنیانی ما در حوزه‌های مختلف از جمله در زمینه اقتصادی و نظامی شد. این جنگ محرکی شد برای ما که برای ایستادن بر روی پای خود اقدام کنیم اما متحمل خسارت‌هایی هم شدیم.

اقدامات مخرب قدرت‌های بین‌المللی همچنان ادامه دارد

نکو با اشاره به پیشرفت‌های نظامی در دوران دفاع مقدس اظهار کرد: شاید اگر به همین منوالی که در جنگ، شروع به ساخت ادوات نظامی یا برخی کارهای زیربنایی کردیم، با همان روال می‌توانستیم پیشرفت‌های بیشتری را هم به دست بیاوریم. البته بنده معتقدم که خود جنگ، درس بزرگی برای ما بود که بتوانیم روی پای خودمان بایستیم و به پیشرفت‌هایی از لحاظ اقتصادی دست پیدا کنیم.




این نماینده سابق مجلس یادآور شد: ضمن اینکه این جنگ خساراتی را از لحاظ جانی و مال به ما وارد کرد، در دوران سازندگی گام‌هایی اساسی در راستای پیشرفت اقتصادی کشور برداشتیم اما نباید فراموش کنیم که اقدامات مخرب قدرت‌ها و اقدامات خارج از چارچوب‌های بین‌المللی از سوی آنان همانند تحریم اقتصادی همچنان وجود دارد.

موفقیت‌های عظیم در حوزه فناوری و نرم‌افزاری

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به پیشرفت‌های حوزه فناوری در کشور گفت: بنده معتقدم ضمن اینکه به موفقیت‌های کلانی دست پیدا کردیم و امروزه می‌توانیم در حوزه نظامی، در عرصه جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم و در رده‌بندی قدرت‌های جهانی قرار بگیریم و در حوزه‌های مختلف فناوری و نرم‌افزاری و اقتصاد دانش‌بنیان به موفقیت‌های اساسی دست پیدا کنیم اما همچنان باید برای توسعه اقتصادی کشور تلاش کنیم و از بحران‌های مختلف عبور کنیم.
نکو ادامه داد: هنوز بحران‌هایی برای کشور وجود دارد و از جمله این مسائل، پس‌لرزه تحریم‌های اقتصادی و شیطنت‌های رئیس‌جمهور آمریکا و دار و دسته‌های ریز و درشتی هستند که به آمریکا وابسته هستند و این موانع را باید با اتحاد و وحدت همه گروه‌ها، با همه اختلاف سلیقه‌هایی که وجود دارد پشت سر بگذاریم.

لزوم الگو قرار دادن پیشرفت‌های نظامی برای توسعه اقتصادی کشور

این نماینده سابق مجلس با اشاره به لزوم الگو قرار دادن پیشرفت‌های نظامی در دوران پس از جنگ تحمیلی برای پیشرفت اقتصادی کشور اظهار کرد: در هر کشوری، موفقیت در حوزه نظامی، یکی از مراحل سخت است و کشوری که بتواند در حوزه نظامی، موفقیت‌هایی را در وسعت زیاد کسب کند، مسلما می‌تواند در زمینه‌های دیگری از جمله اقتصادی و فرهنگی هم با همان سرعت به موفقیت برسد.
نکو در پایان تأکید کرد: بنابراین باید موفقیت‌های نظامی ما، الگویی برای سایر حوزه‌ها از جمله اقتصاد کشور باشد و متولیان و دست‌اندرکاران آن حوزه‌ها، با الگو قرار دادن رویکردهایی که در عرصه نظامی در پیش گرفته شده، بتوانند عرصه اقتصادی کشور را هم به پیشرفت برسانند؛ بنابراین اگر ما از پیشرفت‌های نظامی درس بگیریم در سایر عرصه‌ها هم بیمه خواهیم شد.
captcha