ترکمن‌های عراق همه‌پرسی کردستان را تحریم کردند
کد خبر: 3645113
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸

ترکمن‌های عراق همه‌پرسی کردستان را تحریم کردند

گروه بین‌الملل: هیئت هماهنگ‌کننده ترکمن‌های عراق با صدور بیانیه‌ای مطبوعاتی، ضمن تحریم همه‌پرسی در اقلیم کردستان، مخالفت صریح و قاطع خود با مشارکت در این همه‌پرسی را اعلام کردند.

مخالفت ترکمن‌های عراق با همه پرسی کردستان
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از خبرگزاری براثا؛ در این بیانیه مطبوعاتی که دیروز(31 شهریورماه) منتشرشد، آمده؛ هیئت هماهنگ‌کننده ترکمن‌های عراق پس برگزاری نشستی با حضور رؤسای احزاب، اعضای شورای استانی کرکوک، قضات و شخصیت‌های ترکمن استان، موضوع همه‌پرسی در کرکوک و سایر مناطق ترکمن‌نشین را مورد بررسی قرار داد.

شرکت‌کنندگان در این نشست همگی بر مخالفت قاطع خود با اجرای همه‌پرسی و تحریم آن تأکید داشتند و ضمن قدردانی از کسانی که مخالفت خود با این اقدام را اعلام کرده‌اند، خواستار حل مشکلات در چارچوب قانون اساسی و اجماع ملی شدند. 

هیئت هماهنگ‌کننده ترکمن‌های عراق در این بیانیه آورده: ورود مناطق مورداختلاف به موضوع همه‌پرسی به ویژه کرکوک، موجب تحریک ساکنان این مناطق و بروز تنش‌ها و مشکلاتی می‌شود که بر صلح و بافت اجتماعی این مناطق تأثیرگذار خواهد بود. 

این هیئت تأکیدکرد: بهترین راه‌حل برای این مناطق لغو همه‌پرسی و تمرکز بر آزادسازی برخی مناطق آن‌ها از دست داعش و همچنین، عدم سوق دادن ساکنان این مناطق به سمت مشکلات سیاسی و اقتصادی است، چرا که این موضوع بر تمامی جامعه و گروه‌های مختلف آن تأثیر می‌گذارد. 

در این بیانیه همچنین به دولت عراق هشدار داده شد که سرنوشت مناطق ترکمن‌نشین را وارد هیچ معامله سیاسی نکند و اجازه دهد سرنوشت این مناطق به دست ساکنان آن و با توافق همه گروه‌ها و در چارچوب قانون اساسی عراق مشخص می‌شود.  

گفتنی است، هئیت هماهنگ‌کننده ترکمن های عراق که متشکل از نیروها، احزاب، و شخصیت‌های ترکمن در عراق است، تیرماه سال جاری نیز مخالفت خود با اجرای همه‌پرسی در منطقه کردستان اعلام کرده بود. 

این در حالی است که حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق هم اجرای همه‌پرسی در منطقه کردستان که قرار است سوم مهرماه برگزارشود را بازی با آتش توصیف کرده است/.
captcha