از قرائت قرآن تا مداحی اهل بیت(ع)
کد خبر: 3645208
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸

از قرائت قرآن تا مداحی اهل بیت(ع)

یکی از مداحان اهل بیت (علیه‌السلام) صومعه‌سرا که مداحی را از قرائت قرآن شروع کرده و سپس مداح شده، معتقد است: جلسات مداحی باید از سیاسی بازی دور ولی بصیرت سیاسی در آن حاکم باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شبستان نوشت: مداحی مقامی بسیار بالاست که مسئولیت سنگینی دارد، مداحان باید به موازای بها دادن به شور حسینی در راستای ارتقای شعور حسینی در میان مردم تلاش کنند و به موازات اقامه عزای حسینی باید در پی ترویج مقام حسینی باشند.
دانش آموختگان مکتب حسینی هر زمان با نوای حزینشان کاروان دل‌ها را به باغ ارادات اهل بیت (علیه‌السلام) سوق می‌دهند و بذر محبت معصومین (علیه‌السلام) را در دل‌های مردم می‌کارند.
 یکی از این مداحان، حاج مهدی اخوان است که سال‌ها عمر خود را وقف مرثیه‌هایی کرده که هر بند و مصراعش حسین (علیه‌السلام) و غزل دشت کربلا را تکرار می‌کند.
وی با بیان اینکه در دوران ابتدایی صدای قرائت قرآن جواد فروغی را از تلویزیون می‌شنیدم و با تقلید از او، در مدرسه در صف صبحگاهی، قرآن قرائت می‌کردم، اظهار داشت: به همین دلیل مورد تشویق پدر و مادرم قرار گرفتم و آنها کتاب شعر کوچکی را برایم به عنوان هدیه خریدند.
این مداح اهل بیت (علیه‌السلام) صومعه‌سرا با اشاره به اینکه در ماه محرم در مسجد امام حسین (علیه‌السلام) این شهرستان از اشعار همان کتاب استفاده و شروع به خواندن کردم، افزود: از آن به بعد به مداحی علاقه مند شدم و تلاش بیشتری در این راستا کردم.
اخوان با اشاره به بزرگترین عیب در مداحی، گفت: با وجود اینکه دوره آموزشی موسیقی را گذرانده‌ام و رشته تخصصی‌ام تاریخ تشیع است، اما بسیار مشتاق بودم در راستای موسیقی و تاریخ بیشتر بدانم، زیرا احساس می‌کنم اطلاعاتم باز هم کامل نیست.
مقبولیت در مداحی مهمتر از شهرت است
وی با بیان اینکه بزرگترین حُسن من در مداحی این است که واقعا هیچ موقع در برنامه‌های اهل بیت (علیه‌السلام)، اصراری به گریاندن مستمع به صورت زورکی نداشتم، تصریح کرد: با توجه به اینکه نفس انسان، شهرت را دوست دارد، ولی من بیشتر دنبال مقبولیت بوده‌ام.
این مداح اهل بیت (علیه‌السلام) صومعه‌سرا با اشاره به اینکه در کنار مداحی، اخلاق نیکو و ارتباط خوب با دیگران برایم ارزش زیادی دارد، خاطرنشان کرد: بیشتر مطالعه ام در زمینه تاریخ (تاریخ سیاسی شیعه سیره پیشوایان) است که هم در مداحی کمک می‌کند و هم برای تدریس در دانشگاه برای دانشجویان استفاده می‌کنم.
اخوان با اشاره به اینکه تا کنون در کلاس‌های مداحی شرکت نکرده‌ام، اظهار داشت: زمانی که در قم در حال تحصیل بودم، در محضر اساتید بزرگواری همچون حجت‌الاسلام وافی، حجت‌الاسلام واعظی و مداح اهل بیت(علیه‌السلام) حاج مهدی سلحشور بوده‌ام.
اخلاق حسنه و یادگیری مطالب درست از عوامل پیشرفت در مداحی
وی، اخلاق حسنه و یادگیری مطالب درست را از عوامل پیشرفت در مداحی دانست و افزود: بزرگترین فرق بین مداحان دیروز و امروز در این است که، در قدیم مداحان بیشتر دنبال معرفت افزایی برای خود و مستمعین و در کنارش زیبا خواندن به همراه تخصص بودند، اما مداحان امروزی غالبا دنبال شور هستند و در زیبا خواندن از نوع تقلیدی، در یادگیری و تخصص ضعیفند.
این مداح اهل بیت (علیه‌السلام) صومعه‌سرا گفت: حاج حسن مجیدیان از شاعران و مداحان بزرگ شهرستان، محمد صانعی، حمزه طالبی و رضا شکیبا از شاعران بنام این شهرستان هستند که در این چند سال در کنار من بوده‌اند و از اشعار آنها در مداحی‌هایم استفاده می‌کنم.
اخوان با بیان اینکه همیشه دوست داشته‌ام مخاطبینم در عرصه‌های مختلف موسیقی، تاریخی، شاعری، سبک شناسی و فهم روایت متخصص باشند، تصریح کرد: مداحی کردن جدای از داشتن زوق و علاقه و استعداد، یک علم است و کسی که به عنوان یک مداح شناخته می‌شود، باید اهل مطالعه دقیق در زمینه‌های گوناگون مانند موسیقی، شعر، تاریخ، مقتل و روایت باشد.
بصیرت سیاسی در مجالس اهل بیت(ع) حاکم باشد
وی با بیان اینکه مداحی سخت است و مداحانی که فقط به دنبال شور هستند به عنوان یک مداح کامل نیستند، خاطرنشان کرد: جلسات مداحی باید از سیاسی بازی دور، ولی باید بصیرت سیاسی در آن حاکم باشد.
این مداح اهل بیت (علیه‌السلام) صومعه‌سرا در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره جوانانی كه تازه پا به این راه گذاشتند چیست؟، اظهار داشت: تنها پیشنهاد، یادگیری در همه زمینه‌ها و تجربه کسب کردن از اساتید مختلف است.
اخوان با اشاره به تاثیر مداحی در زندگی شخصی‌اش، افزود: تا کنون مداحی در زندگیم به عنوان یک مداح، همیشه فصل الخطاب و تعیین کننده در تصمیماتم بوده است.
وی با اشاره به جذب جوانان به جلسات اهل بیت(علیه‌السلام)، گفت: همیشه سعی می‌کنم با رفتار و ارتباطی مناسب با جوانان، مشوق خوبی برای آنها جهت حضور در مجالس اهل بیت (علیه‌السلام) باشم.
این مداح اهل بیت صومعه‌سرا (علیه‌السلام) با بیان اینکه تا آخرین لحظه‌ای که نفس در سینه دارم، ذکر حسین را بر لبانم جاری خواهم کرد، تصریح کرد: جوانانی که در دستگاه امام حسین (علیه‌السلام) فعالیت دارند، کلام اول و آخرشان الگو برداری از رفتار اهل بیت (علیه‌السلام) باشد.
گفتنی است، مداحی عشق می‌خواهد و باید بدانیم که این خدمت شغل و حرفه نیست بلکه نوکری کردن است و مداحان جوان بدانند که مداحی تنها برای یک‌ماه و ۱۰ روز نیست بلکه مداحی تمام سال خواندن است.
captcha