بازار گرم اشعار عاشورایی و مداحی در صفحات معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3645369
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۳

بازار گرم اشعار عاشورایی و مداحی در صفحات معارفی رسانه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی: صفحات معارفی رسانه‌ها چند روزی می‌شود که تحت‌الشعاع ایام محرم، بخش عمده‌ای از اخبار خود را به خبرهای عاشورایی اختصاص داده‌اند؛ امروز نیز شاهد حجم زیادی از اخبار با عنوان دانلود مداحی و اشعار عاشورایی بودیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، امروز شنبه اول مهرماه صفحات معارفی رسانه‌ها به انتشار اخباری پرداخته بودند که حجم بالایی از آن در حوزه عترت و ایام محرم اختصاص یافته بود. در ادامه نگاهی به صفحات معارفی برخی رسانه‌ها شده است.
کیهان
روزنامه کیهان گزارش اصلی صفحه معارف روز اول مهرماه خود را به «آسیب‌شناسی مجالس عزاداری از دیدگاه رهبر معظم انقلاب» اختصاص داده است. بخش اول این گزارش که در شماره‌های پیشین روزنامه کیهان منتشر شده است، آسیب‌ها و ناهنجاری‌های محتوایی مجالس و مراسم عزاداری از منظر رهبر انقلاب مورد بررسی قرار گرفته و بخش دوم نیز آسیب‌های شکلی این آیین‌ها تشریح شده است.
روح‌الله اژدری، نویسنده این گزارش عنوان «قمه‌زنی؛ اقدامی انحرافی و بدعت آمیز» اختصاص داده و در آن رواج سبک‌ها و‌ اشعار غنایی، مبتذل، تقلیدی، اکتفا صرف به مداحی در عزاداری‌ها و وجود بدعت‌ها در عزاداری‌ها را مورد بررسی قرار داده است. 
نگارنده در بخشی از این گزارش به پررنگ شدن مظاهر غلط عزاداری‌ها در بخشی از جامعه که ریشه در ناآگاهی و عدم شناخت برگزارکنندگان آن از فرهنگ عاشورا و عزاداری‌های محرم دارد، اشاره و حکم حکومتی مقام معظم رهبری برای مقابله با قمه‌زنی در محرم را یکی از مصادیق مبارزه با این انحرافات عنوان کرده و در ادامه آن افزوده است: «در سوگواری‌های محرم برخی ناهنجاری‌ها مانند قمه‌زنی و شیوه ناموجه سینه‌زنی و زنجیرزنی تیغ‌دار، عزاداری را از حالت سادگی و بی‌پیرایگی بیرون کرده است. علم‌گردانی و طوق‌گردانی و نصب شمایل منتسب به معصومین ازجمله امور خرافی است که متاسفانه چهره عزاداری امام حسین(ع) را به عنوان نماد جهل و نادانی معرفی می‌کند. در حکومت والایی که جهت و راهبرد آن، معرفی اسلام راستین است، مبارزه با اینگونه اعمال جاهلانه در عزاداری‌ها از ضرورت‌ها می‌باشد. به همین خاطر رهبر انقلاب با قدرت و شجاعت در مقابل این انحرافات بویژه قمه‌زنی بپا خاستند و با حکم حکومتی خود آن را حرام و ممنوع کردند». 
نفس لوامه و اضطراب اخلاقی، چگونگی تفویض مرجعیت به شیخ انصاری، چرایی انتخاب کوفه برای قیام خود توسط امام حسین(ع)، حدیثی از امام حسین(ع) در زمینه بدرفتاری نکردن با مسلمانان، حکایتی در مورد لزوم پرهیز از تحریف و مطالب جعلی در روضه‌خوانی‌ها و توجه به مقامات معنوی جولانگاه دام‌های ابلیس است! دیگر عناوین منتشر شده در صفحه معارف روزنامه کیهان است.
تسنیم 
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم اولین روز مهرماه 12 خبر را بر روی خروجی خود قرار داده است. از این تعداد 11 خبر در مورد محرم، عاشورا و ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان و یک خبر نیز پیام تسلیت دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) به مناسبت درگذشت آیت‌الله حاج شیخ حسین راستی کاشانی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو سابق مجلس خبرگان رهبری اختصاص یافته است. 
خبرگزاری تسنیم از ابتدای محرم با انتشار سلسله خبرهایی به بازخوانی واقعه کربلا بر اساس کتاب «خصائص‌الحسینیه» «علامه شیخ جواد شوشتری» پرداخته است. اولین شماره این خبر روز 31 شهریورماه و دومین شماره آن نیز امروز اول مهرماه منتشر شده است. خبرنگار تسنیم این مطلب را با عنوان «رفتار امام حسین(ع) در کاهش عذاب اخروی دشمنان» منتشر کرده است. 
بیان بریده‌ای کوتاه از کتاب «آئینه تمام‌نما» آیت‌الله حائری شیرازی با عنوان «سند حقانیت امام حسین(ع) در واقعه عاشورا»، گفت‌وگو با صفی‌الله رمضان‌خانی، سرپرست معاونت امور مجلس مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) و انتشار آن با عنوان «جاذبه حب حسین(ع) عاملی موثر در دوری از گناه»، معرفی شخصیت بُرَیر بن خُضَیر هَمْدانی با عنوان «مردی که لقای خدا را در گرو همراهی با امام عصر خود دانست»، بیانات مقام معظم رهبری در مورد امام حسین(ع) با عنوان «سخت‌ترین صبر امام حسین(ع) در روز عاشورا»، گفت‌وگو با حجت‌الاسلام ناصر خلج، از کارشناسان امور مذهبی با عنوان «دو شهید کربلا که معیار رفاقت خود را یاری امام حسین(ع) قرار دادند»، انتشار اشعار چند شاعر کشورمان به مناسبت ورود کاروان حسینی(ع) به صحرای کربلا با عنوان «ای به زینب دل و دلدار بیا برگردیم/ پسر حیدر کرار بیا برگردیم»، حدیثی از امام صادق(ع) در مورد پاداش و اجر شعر سرودن در رسای امام حسین(ع) با عنوان «پاداش شعر سرودن در رثای امام حسین(ع)»، بارگذاری مداحی یکی از مادحین اهل بیت عصمت و طهارت(ع) با عنوان «مداحی آذری سید مجید بنی‌فاطمه در شب اول محرم الحرام ۱۴۳۹» و اعلام خبر یک فراخوان عاشورایی با عنوان «فراخوان مسابقه مستند مردمی عَبَرات اعلام شد» دیگر عناوین خبری منتشر شده در صفحه قرآن و عترت تسنیم است.
در کنار این عناوین خبری به نظر می‌رسد، ‌اصلی‌ترین خبر این خبرگزاری در صفحه قرآن و عترت گفت‌وگو با «مجتبی فراورده» کارگردان و تهیه‌کننده سینما با موضوع فیلم سینمایی «ثارالله» باشد. 
فراورده در این گفت‌وگو در مورد علت ساخت فیلم ثارالله(ع) به موضوع دیدار خود با مقام معظم رهبری اشاره کرده و در ادامه گفته است؛‌ «زمانی که برای نمایش فیلم ملک سلیمان(ع) خدمت رهبر انقلاب رسیدیم، پس از نمایش فیلم و اظهار لطف و محبت ایشان نسبت به ساخت فیلم ملک سلیمان(ع) فرمودند: چرا فیلم امام حسین(ع) را نساختید، عرض کردیم عده‌ای مانع شدند و نگذاشتند این فیلم ساخته شود، اگر بدانیم که رضای قلبی شما در این است که فیلم امام حسین(ع) ساخته شود خودمان را به آب و آتش می‌زنیم این فیلم را بسازیم، ایشان گفتند نه تنها خودتان را به آب و آتش بزنید، بلکه بروید از زیر سنگ هم شده این کار را انجام بدهید. بنابراین تصمیم گرفتیم ساخت فیلم را آغاز کنیم.»
فارس 
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس امروز شش خبر را بر روی خروجی خود قرار داده است. فارس همچون همیشه خبرهای خود را با بارگذاری صوت تلاوت ترتیل استاد پرهیزکار آغاز کرده است.
بارگذاری جدیدترین اثر گروه تواشیح محمد رسول‌الله(ص) باعنوان «قتیل العبرات»، معرفی کوتاهی از موسسه امیرالمومنین(ع) کاشان، گزارشی از دیدار هفته گذشته جامعه قرآنی با خانواده شهید «حسن قربانلو» و گمانه‌زنی در مورد ابقاء یا عدم ابقاء دو نفر از معاونان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر خبرهای منتشر شده در صفحه فعالیت‌های قرآنی فارس است.
این خبرگزاری امروز همچنین گفت‌وگویی با «معتز آقایی» از داوران چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن انجام داده و در آن علت تغییرات صورت گرفته در نحوه برگزاری آیتم حفظ استقامتی سوال کرده است. آقایی در این گفت‌وگو با اشاره به اینکه این تصمیم در حضور «مجتبی علیرضالو» اتخاذ شده و وی در آن لحظه هیچ اعتراضی نداشته است، گفته است؛‌ «نکته‌ای که باعث می‌شود اعتراض ایشان بی‌مورد باشد این بود که آقای علیرضالو در صحن مسابقه اعتراضی نکرد و اگر اعتراض داشت باید در همان جا اعلام می‌کرد. وقتی نتایج مسابقه اعلام شد رتبه ایشان دهم شد از طرفی هم جزو افراد شایسته تقدیر هم قرار نگرفت لذا گویا به همین دلیل اعتراض کرده است».
ایرنا 
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران امروز اول مهرماه دو خبر را منتشر کرده است. یکی از خبرهای این خبرگزاری انعکاس بخش کوتاهی از صحبت‌های آیت‌الله سیداحمد خاتمی، در مراسم سوگواری سالار شهیدان در حرم مطهر رضوی است که عنوان «گفتمان عاشورایی دغدغه دین دارد» را برای آن برگزیده است.
همچنین دیگر خبر این خبرگزاری نیز بیان مشروح میزگرد «بررسی ابعاد مختلف قیام عاشورا» است که خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران مرکز استان البرز آن را برگزار کرده است. 
ایسنا 
خبرگزاری دانشجویان ایران در صفحه دین و اندیشه خود چهار خبر مخابره کرده است که همه آنها با توجه به ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان، رنگ و بویی عاشورایی دارند.
اولین خبر این خبرگزاری که با تیتر «طنین ندای (لبیک یا حسین) امروز در امامزادگان کشور» مخابره شده است، به صحبت‌های معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه اختصاص یافته و در آن ضمن اعلام خبر فوق از برگزاری سوگواره بصیرت عاشورایی در ۳۱۲۵ امامزاده و بقعه متبرکه سراسر کشور از روز جمعه خبر داده است. 
گزارشی تصویری از مراسم چادرپوشان حسینیه قنادها در سبزوار یکی دیگر از خبرهای امروز ایسناست، همچنین انتشار بیانیه آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی، از مراجع تقلید عظام و توصیه‌هایی به خطباء، ‌مداحان و عزاداران در این این بیانیه از دیگر خبرهای ایسنا در صفحه دین و اندیشه است. 
آخرین خبر این خبرگزاری نیز به راه‌اندازی رادیو محرم اختصاص یافته است. شبکه رادیویی محرم به صورت ۲۴ ساعته اقدام به پخش مداحی، اشعار عاشورایی، پیام‌های اخلاقی، تبیین سبک زندگی بر اساس آموزه‌های حماسی پر شور حسینی، شعرخوانی، کلام بزرگان و موضوعات متعدد و مرتبط دیگر با نهضت حسینی می‌کند. 
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر امروز اول مهرماه هیچ خبری را تا ساعت 14 منتشر نکرده است. آخرین خبرهای منتشر شده در این صفحه مربوط به روز 30 شهریورماه است.
باشگاه خبرنگاران جوان 
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان امروز 11 خبر را منتشر کرده است که اغلب آنها رویکردی عترتی داشته‌اند. 
این صفحه همچون همیشه خبرهای خود را با ذکر حدیثی از ائمه اطهار(ع) آغاز کرده و حدیث روز اول مهرماه را به حدیثی از امام صادق(ع) درباره فروخوردن خشم اختصاص داده است. همچنین این صفحه اقدام به انتشار اشعار برخی شاعران آیینی کشورمان با عنوان «بسته شعر ویژه شب سوم محرم الحرام» کرده است.
بارگذاری فایل صوتی مداحی «نوحه خونا، نوحه می‌خونند» با نوای نریمان پناهی، مداح اهل بیت(ع) یکی دیگر از خبرهای این خبرگزاری است. فیلم شعرخوانی «پیمان طالبی» در رثای سیدالشهدا(ع) از دیگر خبرهای منتشر شده در صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان است.
دانلود بسته مداحی شب دوم محرم از دیگر خبرهای این خبرگزاری است. در این بسته فایل صوتی مداحانی همچون «حسین سب‌سرخی»، «محمدحسین پویانفر»، «مهدی سلحشور»، «حسن حسین‌خانی»، «محمدرضا طاهری» و ...بارگذاری شده است.
بیان اعمال روز سوم محرم،‌ اتفاقاتی که در دومین روز حضور کاروان حسینی در کربلا رخ داده است و بیان علت نام‌گذاری شب‌های دهه اول محرم از دیگر خبرهای منتشر شده در باشگاه خبرنگاران جوان است.
این خبرگزاری در ادامه به معرفی شهدای کشورمان و انتشار زندگینامه شهید «اسماعیل روحی» پرداخته است. صحبت‌های حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در نشستی با حضور مسئولان شهرستان خمینی‌شهر و مدیران، مسئولان و کارشناسان ادارات اوقاف و امور خیریه استان اصفهان یکی دیگر از خبرهای این خبرگزاری است.
این خبرگزاری همچنین امروز گفت‌وگوی مفصلی با محمد جواد پرچمی،‌ از شاعران آیینی کشورمان انجام داده است. این خبرگزاری مصاحبه فوق را با عنوان «شاعر اهل بیت (ع) باید در برابر استادان شعر زانو بزند/ امروز اشعار ضعیف طرفدار ندارد» منتشر شده است.
میزان 
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان امروز هیچ خبری بر روی خروجی خود قرار نداده و آخرین خبر منتشر شده در این صفحه مربوط به روز 31 شهریورماه است. 
آریا 
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری آریا نیزه همچون دو خبرگزاری میزان و مهر هیچ خبری را در روز اول مهرماه تا ساعت 14 منتشر نکرده است. آخرین خبر این خبرگزاری مربوط به روز 27 شهریورماه است.
ایبنا 
خبرگزاری کتاب ایران امروز در صفحه دین و اندیشه خود دو خبر منتشر کرده است. اولین خبر این خبرگزاری به معرفی کتاب «هجرت امام رضا (ع) به ایران و دستاوردهای جاودانه آن» پرداخته و دومین خبر نیز به انتشار کتابی با عنوان «امام علی(ع) و خوارج» اختصاص یافته است.
این کتاب با محوریت دوران پنج‌ساله حکومت آن حضرت و بدعهدی‌های نامردمان معاصرش، به‌ویژه واقعه برخورد خوارج با امام علی (ع) و نقش مخرب تفکر جمود و تحجر و نفاق در ایجاد موانع و انحراف در دوران حکومت عدالت‌گستر آن حضرت به زیور طبع آراسته شده است.
captcha