هیئت مذهبی انقلابی؛ پیوند‌دهنده شور و شعور حسینی/ دستاوردهای سه‌گانه قیام عاشورا در عصر حاضر
کد خبر: 3645443
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۲
حجت‌الاسلام تویسرکانی عنوان کرد:

هیئت مذهبی انقلابی؛ پیوند‌دهنده شور و شعور حسینی/ دستاوردهای سه‌گانه قیام عاشورا در عصر حاضر

گروه سیاسی: نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج با اشاره به تأکیدات مکرر رهبرانقلاب به مسئولان، دستگاه‌ها و تشکل‌های مختلف در خصوص فکر و عمل انقلابی گفت: یک هیئت حسینی باید انقلابی باشد و مشخصه اصلی چنین هیئتی پیوند میان شور و شعور حسینی است که ثمره آن وحدت ملی، انسجام داخلی، ایجاد انگیزه و امید و توانمندی برای مقاومت برابر استکبار جهانی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) تقارن هفته دفاع مقدس با ایام عزاداری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) فرصتی برای شناسایی و تبیین ظرفیت‌های قیام عاشورا و منابر و عزاداری‌های حسینی در تقویت روحیه جهادی و فکر و عمل انقلابی است و در این میان دفاع مقدس خود گویاترین نمونه تأثیرپذیری از عاشورا و قیام امام حسین(ع) در راستای مقاومت و ایستادگی در مقابل ظلم و ستم فراگیر همه‌ جانبه جبهه استکبار شرق و غرب بود که می‌تواند درس‌های زیادی برای مسئولان، مردم و جوانان در تقابل با جبهه دشمنان داشته باشد.

سه مرحله‌ای که با استمداد از قیام عاشورا پشت سر گذاشتیم

حجت‌الاسلام و المسلمین «محمدرضا تویسرکانی» نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ظرفیت‌های سیاسی قیام عاشورا و منابر و مجالس حسینی در راستای تقویت روحیه مقاومت و انقلابی‌گری و ضرورت تبیین امکان‌پذیری بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها با وجود نمونه بزرگی چون دفاع مقدس گفت: نسل‌های گذشته ایران اسلامی به خوبی مشاهده کردند که انقلاب اسلامی محصول محرم و صفر بود، یعنی امام خمینی (ره) رژیم طاغوتی پوسیده پهلوی را با استفاده از ظرفیت محرم و صفر ساقط کرد.
وی ادامه داد: جهت‌‌گیری‌ منابر، مداحی‌ها، نوحه‌ها و اشعار در آن دوران، سقوط رژیم پهلوی بود و لذا به جرات می‌توان گفت عاشورا و مجالس عزاداری امام حسین(ع) تبدیل به بستر اصلی سقوط نظام شاهنشاهی و پیروزی انقلاب اسلامی شد.
تویسرکانی با بیان اینکه دومین مرحله استفاده از ظرفیت ماه محرم و قیام عاشورا، موضوع هشت سال دفاع مقدس بود، گفت: ما در دفاع مقدس علیرغم یک غربت، مظلومیت و تنهایی بی‌نظیر در عالم که شرق و غرب پشتیبان صدام بودند با استفاده از ظرفیت قیام عاشورا و عزاداری‌ها  و وجود مقدس سیدالهشدا(ع) دفاع مقدس را با سرافرازی و پیروزی به پایان رساندیم. اگر از این ظرفیت بزرگ و حماسه‌ ساز استفاده نمی‌کردیم قطعا در دفاع مقدس شکست خورده بودیم، زیرا دست ما از همه چیز خالی بود اما سیدالشهدا(ع) رزمندگان و مردم ما را به لحاظ فکری، عاطفی، احساسی و اراده غنی کرده بود و همین مسائل باعث مقاومت هشت ساله شد و کمر رژیم صدام را شکست.
نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج اظهار کرد: امروز هم در تقابل جبهه مقاومت با جبهه وهابیت، صهیونیسم جهانی و نظام سلطه به رهبری آمریکا باز از ظرفیت محرم و صفر و انرژی متراکم حماسه حسینی استفاده کرده و می‌کنیم و شهدایی که در این نبرد تقدیم می‌شوند دستاوردهای توجه به عاشوراست. قطعا در این مرحله نیز مانند دو مرحله قبلی به پیروزی خواهیم رسید و لذا مجالس و منابر حسینی باید دستاوردهای عصر کنونی بهره‌برداری از قیام عاشورا را که در جبهه مقاومت متبلور شده است برای مردم تبیین و بازخوانی کرده و آن را به عنوان امری شدنی و امکان‌پذیر نه دور از دسترس و غیر واقعی برای نسل جوان ترسیم کنند.

استفاده از ظرفیت عاشورا برای زمینه‌سازی ظهور

وی تأکید کرد: نهضت امام حسین(ع) در طول 1400 سال اخیر در هر دوره و عصری دستاوردی داشته که در تاریخ ثبت نشده و ما آن را فراموش کردیم اما در دوره ما که ذهن‌ها هنوز دچار فراموشی نشده می‌توان سقوط رژیم پهلوی، پیروزی در دفاع مقدس و موفقیت‌های جبهه مقاومت را برای تبیین دستاوردهای قیام امام حسین(ع) برای مخاطبان بازگو کرد.
تویسرکانی عنوان کرد: در واقع این سه مرحله سخت با استمداد از حماسه حسینی با موفقیت پشت سر گذاشته شده و لازم است ملت بزرگ ایران را آماده کرد تا از این ظرفیت برای زمینه‌سازی‌ ظهور استفاده کند، به عبارتی آن عاملی که زمینه‌ساز ظهور می‌شود جهانی شدن شهادت امام حسین(ع) است.

انقلابی‌گری مختص قشر و گروه خاصی نیست

تویسرکانی درباره تأکیدات چندین باره رهبر معظم انقلاب بر فکر و عمل انقلابی نهادها، دستگاه‌ها و تشکل‌های مختلف در خصوص مشخصات و مؤلفه‌های یک هیئت و منبر انقلابی گفت: مقام معظم رهبری در رابطه با انقلابی‌گری شاخص‌های روشن و خالی از ابهامی را مطرح کردند و تأکیدشان این است که انقلابی‌گری اختصاص به قشر خاصی ندارد و همه اقشار مردم، دستگاه‌ها و مسئولان باید انقلابی فکر و عمل کنند.
وی یادآور شد: بر همین مبنا معظم له در دیدار با مسئولان حوزه‌های علمیه، مجلس، دستگاه قضا، دولت، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس خبرگان، تشکل‌های دانشجویی و ... همگی را دعوت به انقلابی‌گری و داشتن روحیه انقلابی می‌کنند و از این منظر هیئت و مجالس حسینی نیز باید انقلابی باشند.
نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج اضافه کرد: مهمترین ویژگی‌ها و مشخصه عمل انقلابی و انقلابی‌گری نیز از منظر رهبر معظم انقلاب، پایبندی به مبانی و ارزش‌های اساسی انقلاب، پایبندی به اسلام ناب محمدی، محور بودن مردم، اعتقاد به پیشرفت، تحول و تعامل با محیط با پرهیز از انحرافات و خطاها و حمایت از محرومان و مستضعفان است و همه این مشخصه‌ها را ایشان در سال‌های اخیر فرمودند.

هیئت سکولار و متحجر؛ دو جبهه مقابل هیئت مذهبی انقلابی/ مشخصات یک هیئت  انقلابی
 
تویسرکانی در تبیین یک هیئت مذهبی انقلابی گفت: این هیئت نقطه مقابل دو نوع هیئت است؛ هیئت سکولار و هیئت متحجر. هیئت سکولار دارای یک رویکرد روشنفکری مبتنی بر مدرنیته است و هیئت متحجر مبتنی بر خرافه‌گرایی و برداشت سطحی از دین. از این منظر هیئت انقلابی هم دارای شور است و هم شعور و پیوندی میان این دو وجود دارد.
وی اظهار کرد: شعور این هیئت مبتنی بر قرآن، عترت، روایات صحیح و گفتمان امام و رهبری است و همه ابعاد دین اعم از معنویت، عرفان، عبادات، احکام و اخلاق را در برمی‌گیرد و به مسائل از منظر سیاسی، اجتماعی، خانوادگی و فردی نظر دارد و به عبارتی اسلام را به صورت جامع و کامل معرفی می‌کند.
تویسرکانی ابراز کرد:  شور حسینی نیز در این هیئت با اشعار پرمحتوایی که برگرفته از منابع شعور حسینی است در قالب و زبان هنر به مخاطبان منتقل می‌شود و اینگونه پیوند میان شور و شعور حسینی برقرار می‌شود و میوه این پیوند وحدت و همدلی ملی، انسجام داخلی، ایجاد انگیزه و امید و توانمندی برای مقاومت در برابر استکبار جهانی می‌شود و چنین هیئتی در مسیر یک هیئت انقلابی قرار می‌گیرد.
captcha