کرسی‌های آزاد اندیشی درباره وجود طب اسلامی برپا شود
کد خبر: 3645491
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۷

کرسی‌های آزاد اندیشی درباره وجود طب اسلامی برپا شود

گروه سلامت: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) با اشاره به نظر جدید وزارت بهداشت و اظهاراتی که اخیرا در رابطه با عدم وجود طب اسلامی شده است؛ موافقان و مخالفان را به برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی برای نقد نظرات یکدیگر فراخواند.

داوود فرج‌زاده، عضو مرکز قرآن، حدیث و طب دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج)،در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به  نظر جدید وزارت بهداشت و اظهاراتی که اخیرا در رابطه با عدم وجود طب اسلامی شده است عنوان کرد: ادعای کسانی که می‌گویند طب اسلامی وجود ندارد این است که اسلام و اصولا دین برای هدایت انسان آمده و نباید شأن آن را با طب تنزل دهیم، بخش اول این سخن درست است دین برای هدایت، بندگی خدا و چگونه زیستن آمده تا انسان مسیر صحیح زندگی را طی کند.
فرج زاده عنوان کرد: ما می گوییم در زیستن بیماری وجود دارد و یکی از ابعاد سعادت انسان سلامت است؛ اگر در تمامی ابعاد سلامت اسلام سخنی گفته باشد داشته باشد ادعای ما اثبات می‌شود که طب اسلامی وجود دارد.
وی ادامه داد: ما می‌گوییم اسلام در مورد سلامت هم سخن گفته است؛ لذا می‌تواند طب هم داشته باشد، اگر سخن نگفته که این نقص است در حالیکه ما ایمان داریم که دین کامل است؛ لذا حتما در مورد سلامت هم سخن می‌گوید.
این پژوهشگر قرآن و طب بیان کرد: از معصومین در رابطه با چگونه زیستن و چگونه خوردن، چگونه خوابیدن و.. دستورات مختلفی وجود دارد که تماما برای سعادت انسان است؛ ما این‌ همه در اسلام امر و نهی برای سبک زندگی سالم داریم، اما در مورد آن کار نشده است.
وی با بیان اینکه گاهی از قول بعضی از علما در رابطه با یک علم نقل می‌کنند که ما این علم اسلامی نداریم گفت: سال گذشته آیت الله جوادی آملی گفتند علمی که به فعل خدا می‌پردازد اسلامی و غیر اسلامی ندارد، آناتومی انسان و حیوان که تشریح کرده و آنچه را خدا خلق کرده مشاهده می‌کنیم لذا این علم اسلامی است.
 فرج زاده افزود: علمی که به فعل خدا ربط ندارد فعل انسان است که اسلامی و غیر اسلامی دارد مانند روش طبابت اگر طبابت یک چیز باشد انواع روش‌های درمانی داریم که زائیده فکر بشر هستند بنابراین می‌توانیم طب های مختلف داشته باشیم  و روش ما بر اساس آموزه‌ها و بنیان‌های اسلامی باشد که این می‌شود طب اسلامی که به شدت هم از آن دفاع می‌کنم.
وی تأکید کرد: اظهار نظر در مورد طب سنتی و طب اسلامی از سوی افرادی که هیچ تخصصی در این حوزه ندارند نیز موجب نمی ‌شود این طب زیر سؤال برود. اگر قرار است طب اسلامی را نقد کنیم باید تمام اقوال را بخوانیم نظر موافقان و مخالفان را یاد بگیریم برای این کار باید کرسی‌های آزاد اندیشی را برگزار کنیم و افراد نظرات یکدیگر را نقد کنند تا به یک بنیان درستی در این حوزه برسیم. 

captcha