تعزیه اعظم لرستان؛ سبک جدیدی از تعزیه/این تعزیه یک مختارنامه زنده است
کد خبر: 3645534
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹
بابایی مطرح کرد:

تعزیه اعظم لرستان؛ سبک جدیدی از تعزیه/این تعزیه یک مختارنامه زنده است

گروه فرهنگی: عضو شورای اسلامی شهر خرم‌آباد تعزیه اعظم لرستان را یک مختارنامه زنده دانست و اظهارکرد: تعزیه اعظم لرستان سبک جدیدی از تعزیه است، در این تعزیه یک فیلم سینمایی حدود چهار ساعت با جلوه‌های ویژه انجام می‌شود و این جلوه‌های ویژه به‌صورت زنده جلوی چشمان بیننده اتفاق می‌افتد و بیننده باور می‌کند واقعاً این اتفاق برای این شخص به‌وجود آمده است.

سجاد بابایی، عضو شورای اسلامی شهر خرم‌آباد و مسئول هیئت اعظم تعزیه لرستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، با اشاره به پندهای واقعه عاشورا، گفت: لحظه به لحظه واقعه عاشورا درس زندگی است، درس آزادگی، درس عشق برادر به خواهر و یا بالعکس، درس ایثار و جوانمردی، وفا، مروت، ادب و هزاران درس که می‌توان با نگاه عمیق به صحنه عاشورا از آن گرفت و در زندگی به‌کار برد.
وی با بیان این‌که تعزیه اعظم لرستان یک دهه است شروع به‌کار کرده، تصریح کرد: در سراسر ایران  تعزیه‌ها به‌صورت سنتی و شبیه‌خوانی اجرا می‌شود، اما تعزیه اعظم لرستان سبک جدیدی از تعزیه است، در این تعزیه یک فیلم سینمایی حدود چهار ساعت با جلوه‌های ویژه انجام می‌شود و این جلوه‌های ویژه به‌صورت زنده جلوی چشمان بیننده اتفاق می‌افتد و  بیننده باور می‌کند واقعاً این اتفاق برای این شخص به‌وجود آمده است.
بابایی، تعزیه اعظم لرستان را یک مختارنامه زنده دانست و بیان کرد: قریب به ۵۰۰ نفر در این تعزیه ایفای نقش می‌کنند، برای اجرای این تعزیه از هشت نفر شتر  و ۴۰ راس اسب و نمادهای مختلفی از کسانی‌که در به‌وجود آمدن صحنه‌ی کربلا دخیل بودند، استفاده می‌شود.
وی ادامه داد: ناظر هیئات مذهبی کل کشور قصد دارد تعزیه شهر خرم‌آباد را به‌عنوان الگویی برای تعزیه‌های سراسر کشور اعلام نماید یعنی  هر شخصی بخواهد تعزیه برگزار کند می‌بایست به شهر خرم‌آباد سفری داشته باشد و از تعزیه اعظم این شهر الگوبرداری نماید .
عضو شورای اسلامی شهر خرم‌آباد، گستردگی و نام‌آوری تعزیه اعظم لرستان را صرفاً خلوص نیت دوستان و همکاران در ایفای نقش‌ها برشمرد و گفت: جوانان زیادی زیر سن ۲۵ سال با تیپ‌های مختلف ما را یاری می‌کنند، اعتقادم این است باید به جوانان  اجازه داد با افکار و سر و لباس‌های مختلف شرکت کنند و می‌بایست چنان توان داشت تا آنان را جذب کرد و نگذاشت دشمنان به‌وسیله تبلیغات گسترده و رنگارنگ جوانان ما را به‌سمت خود بکشانند.
وی در تشریح برنامه‌های تعزیه اعظم لرستان یادآور شد: صبح تاسوعا ورود کاروان آقا امام حسین(ع) به سرزمین کربلا تا شهادت آن حضرت و شام غریبان از شهادت ابا عبدالله الحسین(ع) تا دربار یزید و شهادت طفل سه ساله امام حسین(ع) در این تعزیه اجرا می‌شود.
بابایی به استقبال بی‌نظیر مردم خرم‌آباد و حومه از مراسم شام غریبان تعزیه اعظم لرستان اشاره کرد و گفت: می توان اذعان کرد بزرگ‌ترین همایش شام غریبان کشور را تعزیه اعظم برگزار می‌کند، هر ساله به‌علت ازدحام جمعیت پلیس مجبور می‌شود تمام راه‌های منتهی به محل برگزاری تعزیه را مسدود کند و اجازه تردد ندهد .
عضو شورای اسلامی شهر خرم‌آباد گفت: تعزیه اعظم لرستان روز تاسوعا ساعت ۹ صبح جنب پل شکسته در خیرآباد  شهر خرم‌آباد و شام غریبان ساعت ۲۱ شب در همان مکان اجرا می‌شود.
captcha