طرح تیپ پژوهشی «آسیب‌شناسی فعالیت‌های قرآنی» تهیه شد
کد خبر: 3645587
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶

طرح تیپ پژوهشی «آسیب‌شناسی فعالیت‌های قرآنی» تهیه شد

گروه فعالیت‌های قرآنی: عضو هیات‌ علمی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد از تهیه طرح تیپ «آسیب‌شناسی فعالیت‌های قرآنی در استان‌ها» و آمادگی برای اجرای این طرح پژوهشی با همکاری جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری خبر داد.

بیژن خلیل‌مقدم، عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از چهارمحال و بختیاری با اعلام این خبر افزود: با توجه به این که سند راهبردی توسعه فعالیت های قرآنی استان ها در حال تهیه و تدوین است، یکی از اقدامات و لوازم مهم و ضروری برای تحقق اهداف این سند، انجام فعالیت های پژوهشی و مطالعاتی در خصوص آسیب شناسی وضعیت موجود است.
پژوهشگر و مولف دانشگاهی در تبیین واژه آسیب شناسی گفت: آسیب‌شناسی واژه ای است که در اصل از علم پزشکی به سایر حوزه‌های علم، نفوذ کرده است و به معنای ناخوشی‌شناسی، مرض‌شناسی و علم تشخیص امراض و مطالعه ‏عوارض و علایم غیرعادی به کار می‌رود و در واقع، آسیب‌شناسی فرایندی است که با شناخت آسیب شروع و با بیان علت و پیامد ‏آسیب‌ها ادامه می‌یابد و سرانجام با ارائه راهکار پایان می‌یابد.
خلیل‌مقدم افزود: بر این اساس، مراحل انجام یک طرح پژوهشی با موضوع آسیب‌شناسی فعالیت‌های قرآنی در یک استان یا منطقه را به شرح ذیل می توان پیش بینی کرد:
1-    مطالعات اکتشافی و مرور پیشینه نظری و تجربی پژوهش
2-    تدوین مدل مفهومی پژوهش
3-    طراحی پرسشنامه باز برای انجام دلفی به منظور شناسایی مهمترین آسیب‌ها
4-    شناسایی جامعه هدف (پانل خبرگان)
5-    توزیع و تکمیل و جمع آوری پرسشنامه‌ها
6-    استخراج داده و اطلاعات
7-    تجزیه و تحلیل داده و اطلاعات از طریق تکنیک تحلیل محتوا (Content Analysis)
8-    استخراج آسیب‌ها
9-    طراحی پرسشنامه بسته (مبتنی بر سوالات با طیف لیکرت) براساس فهرست آسیب‌ها بمنظور اولویت‌بندی آسیب‌ها
10-    توزیع و تکمیل و جمع‌آوری پرسشنامه‌ها
11-    ورود داده و اطلاعات به نرم‌افزار SPSS یا AMOS
12-    تجزیه و تحلیل داده و اطلاعات از طریق تحلیل عاملی (Factor Analysis) و ....
13-    اولویت‌بندی آسیب‌ها
14-    طراحی پرسشنامه به منظور شناسایی دلایل و علل آسیب‌های اولویت‌دار
15-    توزیع و تکمیل و جمع‌آوری پرسشنامه‌ها و یا انجام مصاحبه‌های نیمه‌ساختار‌یافته
16-    تجزیه و تحلیل داده و اطلاعات با کمک روش تحلیل لایه‌ای علت‌ها (Casual Layered Analysis)
17-    تبیین مهمترین دلایل و علل آسیب‌های اولویت‌دار و ترسیم پیامدهای احتمالی
18-    ارائه راهکارهای مبتنی بر سناریو
19-    تدوین و ارائه گزارش پژوهش
این پژوهشگر دانشگاهی، خروجی و نتایج این طرح را تهیه سندهای آینده‌نگاری راهبردی در حوزه فعالیت های قرآنی دانست که به منظور پیشگیری از خطرات ناشی از تغییرات غافلگیر‌کننده و عدم قطعیت‌ها و در پاسخ به پیچیدگی‌های روز افزون، رقابت‌های فزاینده و پویایی شتابنده در آينده و همچنین در راستای كسب آمادگي مناسب براي روبرو شدن با مسايل احتمالي و دستيابی به فرصت‌هاي آينده، تدوين می گردند.
خلیل مقدم اضافه کرد: با توجه به اهمیت و ضرورت اصلاح روندهای کاری در  انجام فعالیت های قرآنی که در حقیقت با هدف ایجاد، توسعه و تعمیق سبک زندگی الهی در سطح خانواده و جامعه صورت می گیرد، تهیه و تدوین سند آینده‌نگاری راهبردی در حوزه امور قرآنی به منظور معماری آینده جامعه اسلامی بسیار ضروری است.
عضو هیات‌ علمی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد با تاکید بر تجارب و سوابق جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری در اجرای طرح های پژوهشی کاربردی در حوزه های دینی، از آمادگی برای اجرای این طرح با همکاری جهاد دانشگاهی استان چهارمحال و بختیاری برای کلیه استان‌های متقاضی خبر داد.
وی افزود: با توجه به این که بخش مهمی از طرح آسیب شناسی فعالیت های قرآنی متوجه موسسات قرآنی است بیان کرد: امور قرآنی تبلیغات اسلامی و فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان ها بهترین گزینه و مکان برای پیگیری و اجرای این طرح هستند.
خلیل مقدم شماره تماس 03832320070 و 03832320323 را برای هماهنگی‌های لازم اعلام کرد.
captcha