خرید کالای خارجی یعنی بیکاری جوان ایرانی و اشتغال کارگر چینی/صداوسیما تبلیغ کالای بیگانه را متوقف کند
کد خبر: 3645588
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳
مدیرعامل موسسه خیبر:

خرید کالای خارجی یعنی بیکاری جوان ایرانی و اشتغال کارگر چینی/صداوسیما تبلیغ کالای بیگانه را متوقف کند

گروه فرهنگی: مدیرعامل موسسه فرهنگی-کاربردی هنری «قاصدک» با تأکید بر لزوم حمایت جدی صداوسیما نسبت به کالایی که به فرهنگ این کشور کمک می‌کند، ادامه داد: متأسفانه امروز خرید کالای خارجی به‌عنوان باکلاسی مطرح می‌شود که می‌توان آن را با فرهنگ‌سازی در صداوسیما اصلاح کرد.

محمدحسن زمان وزیری، مدیر موسسه فرهنگی هنری کاربردی خیبر در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، اظهار کرد: با اعتماد به محصولات خارجی و عدم توجه به محصولات ساخت کشور در حقیقت به‌راحتی فرصت را در اختیار سرمایه‌گذار و کارگر چینی و دیگر کشورها گذاشته و برای آن‌ها فرصت شغلی ایجاد می‌کنیم اما جوانان کشور ما از بیکاری رنج می‌برند.

وی با اشاره به اینکه مهم‌تر از بیکاری جوانان، کور شدن خلاقیت‌های آن‌ها و تحلیل رفتن پشتکارشان است، تأکید کرد: خرید تولیدات خارجی و عدم توجه به محصول تولیدشده داخلی تفکر غلط «ما نمی‌توانیم» را در جامعه نهادینه می‌کند که خطرات آن بزرگ‌تر از بیکاری است و آسیب‌های بسیاری را به همراه خود خواهد داشت.

زمان وزیری با تأکید بر اینکه هر جا به‌طور مستقیم با مردم مرتبط شویم شاهد درخواست‌های مردمی برای کالای ایرانی-اسلامی خواهیم بود، گفت: در این هیاهوی رسانه‌ای و بازار شلوغ باید تلاش کنیم تا صدای ضعیف ما به گوش مصرف‌کننده و مردم برسد.

وی با انتقاد از موج تبلیغی کالای بیگانه در رسانه‌ها عنوان کرد: وقتی در و دیوار با برند و کالای چینی در حال پر شدن است و تلویزیون و رسانه‌ها در حال تبلیغ آن هستند چه انتظاری از مصرف‌کننده می‌توان داشت؟  

این کارشناس مسئول با اشاره به روند رشد و توسعه کشور ژاپن بیان کرد: در این کشور به‌گونه‌ای رفتار شد که هر کس به مصرف کالای خارجی اقدام می‌کرد به‌عنوان یک خیانت‌کار شناخته می‌شد.

وی با اشاره به کودکان همیار پلیس که در ایران تخلفات پدر و مادر خود را گزارش داده و یا به آنها در کمال ادب تذکر می‌دهند، ادامه داد:  کودکان ژاپنی نیز با تهیه فهرستی از خائنان مصرف‌کننده کالای خارجی آن‌ها را به همه معرفی می‌کردند و همین لفظ خیانت‌کار برای این افراد باعث شد تا تولید ملی در این کشور جا بیافتد و در دنیا هم جایگاه بالایی را به خود اختصاص دهند.

زمان وزیری با اشاره به اینکه مردم تاکنون نقش خوبی را داشته‌اند و باید مسئولان نیز در این وادی قدم‌های بلندی را بردارند، تأکید کرد: در حال حاضر نگاه ما به واردات بی‌رویه نگاهی خیانت بار نیست و با این نگاه هیچ زمانی نمی‌توان تولید ملی را در کشور جا انداخته و رونق دهیم.

مدیرعامل موسسه فرهنگی-کاربردی هنری «قاصدک» عنوان کرد: تبلیغ کالای خارجی به معنای دور باطلی است که انجام می‌شود زیرا موجب گرایش مردم به کالای خارجی شده و در نتیجه آن کارگران ایرانی بیکار می‌شوند، آنگاه به فکر چاره برای رفع بیکاری آن‌ها می‌افتیم که این همان دور باطل انجام هزینه مضاعف و بی‌اثر است که در حال انجام است.

مدیر موسسه فرهنگی هنری کاربردی «خیبر» افزود: صدا و سینما در فضای تبلیغات می‌تواند با عدم تبلیغ کالای خارجی کمک بسزایی در رشد تولید داخلی داشته باشد و از سوی دیگر قدم‌هایی برای حمایت از صنایع کوچک بردارد چرا که برنامه‌های تبلیغی آن برای صنایع بزرگ مناسب است و با شرایط فعلی توانی برای صنایع کوچک برای حضور در آن نیست.

وی با تأکید بر لزوم حمایت جدی صداوسیما نسبت به کالایی که به فرهنگ این کشور کمک می‌کند، ادامه داد: متأسفانه امروز خرید کالای خارجی به‌عنوان باکلاسی مطرح می‌شود که می‌توان آن را با فرهنگ‌سازی در صداوسیما اصلاح کرد، همچنین آموزش‌وپرورش، گروه‌های مرجع مثل ورزشکاران، بازیگران، ایثارگران و افراد ذی‌نفوذ که گفتار آن‌ها برای مردم دارای ارجحیت است می‌توانند به این اصلاح مصرف کمک بسزایی کنند.

زمان وزیری در پایان با بیان اینکه متأسفانه در گذشته فرهنگی در بین مردم جا افتاد که طی آن کالای ایرانی را بی‌کیفیت معرفی می‌کرد لذا برای تغییر این فرهنگ نیازمند زمان هستیم، عنوان کرد: امروز کالاهای باکیفیتی در کشور در حال تولید است که با افتخار با برند ایرانی در حال تبلیغ و فروش است لذا با خرید از محصولات ایرانی می‌توان مسیر رونق و شکوفایی هر چه بیشتر کشور را تسریع بخشید.
مطالب مرتبط
captcha