تلاوت قرآن در هیئات کمترین انتظار است
کد خبر: 3645655
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۹
مصطفی یادگاری تأکید کرد:

تلاوت قرآن در هیئات کمترین انتظار است

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری و مدرس کشورمان از کم‌توجهی به تلاوت و تدبر در قرآن در هیئات مذهبی به ویژه در ماه محرم انتقاد کرد.

تلاوت قرآن در هیئات کمترین انتظار است
مصطفی یادگاری، قاری و مدرس قرآن کشورمان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب گفت: طی این چند سالی که جلسه آموزش قرآن برگزار کرده‌ام، جلسات را در ماه محرم تعطیل نکرده‌ام، اما به عکس در ماه مبارک رمضان با اینکه ماه نزول و بهار قرآن است مجبور بوده‌ام جلسات را تعطیل کنم، زیرا گاهی برنامه‌های که خودم به عنوان قاری دعوت می‌شوم، پرتعداد است و دیگر اینکه در ماه رمضان باید برای افراد جلسه، افطاری تدارک دید و بضاعت جلسه محدود بود، لذا جلسه را تعطیل می‌کردم. اما در ماه محرم، هیچ‌گاه جلسه را تعطیل نکرده‌ام با اینکه جلسه بسیار خلوت می‌شود و شاید بگویم هشتاد درصد افراد جلسه، غایب هستند.
وی درباره علت اینکه چرا در این ماه که می‌تواند ماه احیای قرآن باشد، بسیاری از اعضای جلسات قرآن اقبالی به جلسه قرآن ندارند؟ گفت: خیلی‌ها با اینکه قرآنی هم هستند، عادت دارند که ماه محرم را فقط به هیئت‌های عزاداری بروند و دوست دارند، مدیحه‌سرایی بشنوند، به علاوه اینکه بدون تعارف بگویم از دیرباز، نذری مجلس امام حسین(ع) برای مردمان ما با برکت بوده است، لذا خود قرآن‌دوستان هم ممکن است در جلسات کم‌رنگ شوند.   
یادگاری افزود: با وجود این دلایل، اعضای جلسات در ماه محرم به جلسه نمی‌آیند و اساتید مجبور می‌شوند، جلسات خود را تعطیل کنند، اما من معتقدم در راستای فرهنگ‌سازی برای خود قرآنیان و بعد همه جامعه، جلسات را در ماه محرم تعطیل نکنیم.
قاری ممتاز کشورمان خاطرنشان کرد: اساتیدی که جلسه خود را تعطیل نمی‌کنند، باید به دوستانی که جلسات را تعطیل کرده‌اند با همدلی و صمیمیت، سفارش و توصیه کنند که تا جای ممکن، جلسات آموزش قرآن را در ماه محرم برقرار نگاه دارند، چون این جلسات قرآنی، مردمی اداره می‌شود و قرار نیست، هیچ سازمانی بخشنامه کند و دستوری بدهد.
یادگاری در بخش دیگری از سخنان خود به ضعف فرهنگ قرآنی در عزاداری‌های ماه محرم پرداخت و گفت: مناسک و شعائر دینی ما در این ماه با عظمت، تعریفی پیدا کرده به این شکل که تصور شده است، نمی‌توان شور و هیجان عزاداری را با قرائت و تدبر در قرآن جمع کرد، بنابر این ما خیلی هم نباید به افراد خرده بگیریم، بلکه این فرهنگ در سراسر جامعه ترویج نشده است، لذا مسئولینی که در رأس این امور قرار دارند مثل سازمان صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی و تمام دست‌اندرکاران حوزه فرهنگ مذهبی باید این موضوع را نهادینه کنند و قرآن را در مجالس امام حسین(ع) تعریف و تبلیغ کنند و در کنار این، برگزارکنندگان جلسات قرآنی نیز برنامه‌هایی ویژه مثل جزءخوانی در ماه محرم برپا کنند.
وی افزود: به یاد دارم زمانی که دهه شصت، در موسسه دارتحفیظ القرآن الکریم خدمت آقای دکتر سیدمحسن موسوی‌بلده بودم، شب عاشورا جزءخوانی قرآن داشتیم و همه به تأسی از اصحاب امام حسین(ع) که شب عاشورا به تهجد و قرائت قرآن پرداختند، هرکس، خواندن یک جزء را تقبل می‌کرد و تقریبا دو جزء در آن شب ختم می‌شد، این فرهنگی بود که آقای موسوی‌بلده ایجاد کرده بود و چقدر خوب است که همین کار در جلسات و هیئات محرم راه بیفتد چون بالاخره باید از جایی شروع کنیم و فرهنگ قرآنی را در ماه محرم ترویج دهیم.  
یادگاری با بیان اینکه انتظار نداریم این مشکلات فرهنگی یک شبه حل شود، خاطرنشان کرد: حداقل انتظاری که داریم این است که در هیئات عزاداری، قرآن خوانده شود.
قاری ممتاز کشورمان در ادامه با اشاره به برخی آسیب‌های موجود در شیوه‌های عزاداری گفت: متاسفانه برخی مشکلات جدی در زمینه شیوه و سبک عزاداری وجود دارد و از همه این‌ها برای من آزاردهنده‌تر این است که دیوار به دیوار مسجد، تکیه می‌زنند و خیرینی که هزینه‌های کلان برای برپایی تکیه کرده‌اند، حاضر نیستند برای این مسجد خرج کنند تا مراسم عزاداری در مسجد برگزار شود! در جایی که مسجد هست، تکیه چه معنایی دارد؟ این رفتار یعنی بعضی‌ها هنوز فرهنگ دینی را نفهمیده‌اند چه برسد به اینکه بخواهیم به آن‌ها بگوییم قرآن هم تلاوت کنید، اما با این حال بنده در حال تلاش هستم تا در همین تکایا هم تلاوت و تدبر در قرآن را ترویج کنم و وقتی از آن‌ها برای این کار بگیرم.  
وی افزود: ما بیست سال پیش که جایگاه قرآن در مجالس عزاداری بسیار کم‌رنگ‌تر از الان بود با آقای محمود کریمی در مسجد امام سجاد(ع) نظام آباد، یک برنامه تلفیقی قرآنی و عترتی برای محرم داشتیم، من قرآن می‌خواندم و ایشان مداحی می‌کرد و در میانه مداحی باز هم تلاوت می‌کردم، تاکنون هم این تلاش برای ترویج قرآن در مجالس عزاداری امام حسین(ع) را ادامه داده‌ام، زیرا این حداقل کاری است که می‌توانیم انجام دهیم.
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۷/۰۳ - ۰۹:۲۲
0
0
توجه و به کارگیری قرآن در لحظات زندگی پیامدهای خوبی به دنبال خواهد داشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۷/۰۳ - ۰۹:۲۴
0
0
توجه به قرآن و آموزه‌های از وقوع خیلی انحرافات جلوگیری می‌کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۷/۰۴ - ۱۱:۴۰
0
0
بکار گیری از قرآن و آموزه‌های آن تاثیرات مثبتی به همراه دارد
captcha