امام حسین(ع) تفسیر حدیث ثقلین است/ انعکاس رسانه‌ای گسترده محافل قرآنی در عزاداری حسینی
کد خبر: 3645783
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۹

امام حسین(ع) تفسیر حدیث ثقلین است/ انعکاس رسانه‌ای گسترده محافل قرآنی در عزاداری حسینی

گروه فعالیت‌های قرآنی: مهدی دغاغله با بیان اینکه هیچ آیه و سوره‌ای در قرآن نیست که مصداق حرکت عاشورایی امام حسین(ع) نباشد و امام تفسیر حدیث ثقلین است، گفت: زمانی که اخبار مربوط به تلاوت قرآن کریم در مجالس عزاداری حسینی منعکس می‌شود، دشمنان شیعه می‌دانند که مذهب ما از قرآن کریم جدا نیست.

مهدی دغاغله، پیشکسوت قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، اظهار کرد: فکر ایجاد کرسی‌های تلاوت و محافل قرآنی در عزاداری حسینی از سال گذشته با مشاهده استقبال بسیار مردم از محافل قرآنی اندک و پراکنده در سطح شهر اهواز به ذهن متبادر شد.

وی بیان کرد: در برهه اخير و در بعضی از مجالس روضه‌خوانی در استان خوزستان شاهد اقدامی كم نظير و ارزشمند بوديم و هستيم و آن اينكه پيش از شروع منبر، مراسم عزاداری با آياتی از قرآن كريم توسط يكی از قاريان خوش‌نغمه قرآن شروع می‌شود كه بی‌شك سنتی بسيار مطلوب و پسنديده است و می‌تواند از اهم مصاديق و مظاهر تجلی تعظيم شأن ثقلين و اشاره‌ای عملی به هدف اساسی قيام عاشورا و عدم تفكيك قرآن از عترت به شمار آید.

وی با تأکید بر اینکه تمرکز و اصل و اساس همه موضوعات دینی، ثقلین است، گفت: در عصر حاضر تهمتی بر شیعه روا داشته‌اند که این مذهب حقه را منهای قرآن می‌داند و می‌گویند که در مجالس شیعیان خبری از قرآن نیست. برای آنکه این گونه تهمت‌های ناروا نسبت به شیعه زدوده شود و همچنین قاریان قرآن بیشتر در جایگاه تلاوت و قرائت قرار گیرند، در دو ماه محرم و صفر علاوه بر ماه مبارک رمضان شایسته است که کرسی‌های تلاوت را در عزاداری امام حسین(ع) برپا کنیم.

دغاغله گفت: راهکار ما برای این موضوع که همیشه از گسترش فرهنگ قرآنی دم می‌زنیم آن است که از فرصت دو ماه محرم و صفر برای دستیابی به این هدف استفاده کنیم. ارتباط نهضت امام حسین(ع) و شهادت ایشان برگرفته از تعالیم و فرهنگ قرآن کریم است. امام حسین(ع) تفسیر حدیث ثقلین است و از آن جدا نیست.

این داور بین‌المللی مسابقات قرآن کریم با اشاره به يكي از وصاياي رسول خدا(ص) به امام علی(ع) مبنی بر «وَ عَلَيْكَ بِتِلاوَةِ الْقُرْآنِ عَلي كُلِّ حالٍ» افزود: همچنین از این فرصت می‌توان به این منظور استفاده کرد که مردم همواره در حال تلاوت قرآن باشند. ارتقاء عملکرد سطح قاریان با بیشتر خواندن و دقیق‌تر شدن بر قرائت ممکن می‌شود که این دو ماه چنین فرصتی را برای آنها فراهم کنیم.

پیشکسوت قرآنی تصریح کرد: مسأله اصلی در این میان تبلیغات برون‌مرزی است. زمانی که اخبار مربوط به تلاوت قرآن کریم در مجالس عزاداری حسینی منعکس می‌شود، دشمنان شیعه می‌دانند که مذهب ما از قرآن کریم جدا نیست.

وی بیان کرد: با توجه به آنکه در مجالس عزاداری بخشی از زمان به سخنرانی می‌گذرد و اختصاص دارد، می‌توان از قبل قاری و سخنران را با هم هماهنگ کرد. به این ترتیب که قاری آیاتی را تلاوت کند که سخنران می‌خواهد در رابطه با آنها صحبت کند. کتب بسیاری وجود دارد که آیات مرتبط با نهضت حسینی و شخص سیدالشهدا را گردآوری کرده است. به طور کلی باید گفت هیچ آیه و سوره‌ای در قرآن نیست که مصداق حرکت عاشورایی امام حسین نباشد. امام حسین(ع) قرآن مجسم است و آن را به ترجمه عینی و حقیقی درآورده است.

دغاغله تصریح کرد: شایسته است اين فرهنگ متعالی يعنی شروع مجالس روضه خوانی با تلاوت يكی از قاريان خوشخوان و مسلط به احكام تلاوت، در تمامی مجالس ما فراگير شود تا بار ديگر استان خوزستان به عنوان پيشتاز فرهنگ سازی سراسری مانند هميشه در اقدامات ناب فرهنگی شناخته شود.

captcha