اعتراض به ساختار غیر قانونی ستاد عالی حتی با شکایت به دیوان عدالت اداری
کد خبر: 3645857
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶

اعتراض به ساختار غیر قانونی ستاد عالی حتی با شکایت به دیوان عدالت اداری

گروه مسابقات: یکی از کارشناسان امور قرآنی کشور با تأکید بر غیر قانونی بودن ستاد عالی هماهنگی مسابقات، از این خبر داد که این اعتراض ممکن است به شکایت از جایگاه غیر قانونی آن نزد دیوان عدالت اداری کشیده شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ساختار و جایگاه ستاد عالی مسابقات قرآن کریم طی ایام برگزاری مسابقات سراسری قرآن مورد نقد قرار گرفت. در همین راستا هفته گذشته گفت‌وگویی با محمدحسین فریدونی، یکی از کارشناسان این حوزه صورت گرفت، فریدونی در این گفت‌وگو ضمن دفاع از ساختار قانونی ستاد عالی مسابقات مصوبات آن را در صورت فراملی و ملی نبودن آن، بی‌نیاز از گردش کار با کمیسیون‌ فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم دانسته بود. وی همچنین در این گفت‌وگو که با عنوان «مصوبات ستاد عالی مسابقات قرآن بدون نیاز به موافقت شورای توسعه اعتبار دارد/ ستاد جایگاه ذیل کمیسیون را بپذیرد» بر روی خروجی ایکنا قرار گرفت، توصیه کرده بود که ستاد عالی مسابقات، جایگاه ذیل کمیسیون تبلیغی و ترویجی بودن را پذیرا باشد.
در همین راستا گفت‌وگوی دیگری با محمدمهدی عزیززاده، مسئول دبیرخانه کمیسیون‌ فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم و شخصی که غیرقانونی بودن ستاد عالی مسابقات و اعتراض به این موضوع را کلید زد صورت گرفته است. عزیززاده در این گفت‌وگو «محمدحسین فریدونی» را یکی از مبرزترین و باسابقه‌ترین کارشناسان قرآنی کشور عنوان کرده و از دارا بودن جایگاه و شأن شاگردی در برابر ایشان سخن گفته است. مشروح گفت‌وگوی ایکنا با مسئول دبیرخانه کمیسیون‌ فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی در ادامه آمده است.
طرح چند سوال 
محمدمهدی عزیززاده، مسئول دبیرخانه کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به اینکه تاکنون به چند سوال جدی در مورد جایگاه غیرقانونی ستاد عالی مسابقات قرآن پاسخی داده نشده است، گفت: اولین سوال این است که چه کسانی، چه جایگاه و چه مراجع قانونی می‌توانند ساختار و تشکیلات کلان در کشور تأسیس کنند؟ ستاد عالی مسابقات کشور با عنوان «ستاد عالی» و تعبیر «عالی» پسوند ستاد یک تعریف اداری و قانونی دارد.
وی با اشاره به اینکه این ستاد با حضور حدود 15 دستگاه تشکیل شده و ایجاد تکلیف کرده و ردیف اعتباری برای خود در ذیل اوقاف نوشته‌اند، افزود: سوال این است که آیا بدون مصوبه دولت، مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی اداری کشور، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و هرجایی که می‌تواند مصوبه‌ای به عنوان تشکیل ساختار داشته باشد، می‌توان ساختار ملی را راه‌اندازی کرد؟
علت حضور دبیر کمیسیون در جلسات ستاد عالی 
مسئول دبیرخانه کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی شورای توسعه فرهنگ قرآنی همچنین تصریح کرد: موضوع دیگر نیز این است که زمانی که معاون اول رئیس جمهور این دستورالعمل را ابلاغ کرده‌اند، ایشان در ابلاغیه خود استناد به مصوبه خاصی نکرده و تنها گفته است که این ستاد تشکیل شود. بنابر این من همچنان معتقد هستم تشکیل ستاد عالی مسابقات قرآن کشور بستر قانونی ندارد.
عزیززاده در بخش دیگری از این‌ گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که اگر دبیرخانه کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی، ستاد عالی مسابقات را غیر قانونی می‌داند، علت حضور دبیر کمیسیون در جلسات این ستاد و داشتن نیابت رئیس ستاد چیست؟ گفت: ایشان در جلسات اخیر حضور نداشته است و این موضوع باید از خود دبیر کمیسیون پرسیده شود که چرا در جلسات ستاد حضور می‌یابند؟
رونمایی از یک ساختار غیرقانونی دیگر 
وی در تکمیل این بخش از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه ما نسبت به مسائل دیگر که در حال حاضر به عنوان مسائل کلان قرآنی کشور انجام می‌شود، نقد در روش داریم اما رویکرد ما تعاملی است، گفت: به عنوان مثال بنده همچنان قاطعانه نظر دارم که هیئت رسیدگی به امور موسسات فرهنگی نیز یک ساختار غیر قانونی است. علت بیان این حرف نیز این است که صراحتاً در منشور آمده است هر جایی که شورای توسعه فرهنگ قرآنی مصوبه‌ای داشته باشد که این مصوبه تقلیلی در شرح وظایف یا ساختار دستگاه‌ها ایجاد کند، حتماً این مصوبه باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی تأیید شود. این متن مصروحه در منشور توسعه فرهنگ قرآنی است. 
مسئول دبیرخانه کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی شورای توسعه فرهنگ قرآنی افزود: آیین‌نامه تشکیل هیئت رسیدگی به امور موسسات قرآن و عترت وظایف وزارت فرهنگ را در صدور مجوز تغییر می‌دهد و از آن سلب اختیار کرده و همین کار را در مورد سازمان تبلیغات اسلامی ایجاد کرده است. این موضوع هم مانند ستاد عالی مسابقات است با این تفاوت که اینجا مصوبه شورای توسعه فرهنگ قرآنی را داریم، اما طبق منشور که این مصوبه باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی تأیید شود، اما نرفته است. در مورد هیئت رسیدگی به امور موسسات دو بار به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نامه نوشتیم که این روال باید طی شود، اما این نامه نوشتن و اعتراض داشتن باعث نشد تا در جلسات حضور نداشته باشیم و لذا هنوز اعتقاد داریم این هیئت باید روال قانونی خود را طی کند.
تنها راهکار موجود 
عزیززاده در ادامه در پاسخ به این سوال که چه راهکاری برای برون رفت ستاد عالی مسابقات از وضعیت غیرقانونی بودن وجود دارد، گفت: وقتی در متن منشور نوشته شده است فعالیت‌های قرآنی به سه کمیسیون تقسیم می‌شود و در شورای توسعه تصویب شده است که این کمیسیون‌ها مسئول سیاستگذاری، نظارت، راهبری و ... هستند، این سوال پیش می‌آید که آیا موضوع مسابقات خارج از حوزه تبلیغ و ترویج است؟ چرا ستاد عالی مسابقات قرآن جداگانه تشکیل شده است و از کمیسیون خواسته شده است دخالت نداشته باشد. این ایجاد یک مشکل بر روی مشکل دیگر است. ستادی که در اصل آن بحث وجود دارد برای خود مصوبه ملی هم تصویب می‌کند. 
وی افزود: من اعتقاد دارم این ستاد باید ذیل کمیسیون قرار گیرد و حداکثر در سطح یک کارگروه تخصصی در حوزه مسابقات و با مسئولیت سازمان اوقاف و امور خیریه به فعالیت خود ادامه دهد و مصوبات آن در کمیسیون تأیید شود. نمونه این کار سند قرآن و فضای مجازی است، این سند در کارگروه قرآن و فضای مجازی توسط مرکز رسانه‌های دیجیتال نوشته شده و در کمیسیون تصویب شده است و الان هم به شورای عالی انقلاب فرهنگی رفته است تا تصویب شود. ما نمی‌توانیم هرجا خواستیم ضابطه را رعایت نکنیم. نمی‌توان با سلیقه هماهنگی ایجاد کرد.
مسئول دبیرخانه کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی شورای توسعه فرهنگ قرآنی بیان کرد: به اعتقاد من راهکار قانونی این است که ستاد عالی مسابقات بپذیرد ذیل کمیسیون است، مصوبات خود را به کمیسیون ارجاع دهد تا در آنجا تصویب نهایی شود، تنها راه ممکن همین موضوع است.
عزیززاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که برخی اعتقاد دارند که در زمان نگارش منشور اذعان شده است که ستاد عالی مسابقات همان کارگروه مسابقات و قرآنی کمیسیون تبلیغ و ترویج است و کارگروه‌ها نیز نیازی به گردش کار همه مصوبات خود با کمیسیون ندارند، اظهار کرد: وقتی ما می‌گوییم این ستاد کارگروه است پس اسم آن باید کارگروه باشد، زمانی این ستاد به کارگروه تبدیل می‌شود باید مصوبات خود را با ما گردش کار کند. آیین‌نامه شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفته است کمیسیون‌ها می‌توانند در حوزه تخصصی خود مصوبه داشته باشند، ما در کمیسیون هیچگاه تصویب نکرده‌ایم که حوزه مسابقات را به ستاد عالی مسابقات واگذار کنیم. بنده به عنوان رئیس دبیرخانه کمیسیون می‌گویم اگر در کمیسیون تصویب کرده بودیم در حوزه مسابقات مصوبات ستاد عالی مسابقات را به رسمیت می‌شناسیم، این سوال شما درست بود. در آیین‌نامه شورا اختیار به کمیسیون‌ها داده شده است. در آنجا گفته شده است که مصوبات کمیسیون‌ها در حوزه تخصصی با هماهنگی دبیرخانه شورای توسعه قابل ابلاغ است. ما خودمان به عنوان کمیسیون رأساً نمی‌توانیم مصوبه‌ای را ابلاغ کنیم، باید قبلاً با دبیرخانه هماهنگ کنیم. به این دلیل که خلاف رویه منشور و سایر کمیسیون‌ها نباشد.
تردیدی که به دل مدافعان سیستم منشوری افتاده است 
وی همچنین در پاسخ به این سوال که سایر کارگروه‌های کمیسیون تبلیغ و ترویج با کمیسیون و دبیرخانه گردش کار دارند یا خیر،‌ گفت: در کارگروه بین‌الملل و فضای مجازی گردش کار وجود دارد، کارگروه مسابقات نیز باید به این صورت باشد، اینکه برخی خود را تافته جدابافته می‌دانند یک تصور اشتباه است. تعجب من از این است که افرادی از این سیستم دفاع می‌کنند که خود روزی تلاش داشتند تا در فعالیت‌ها هماهنگی ایجاد شود و خود آنها به این مدل منشور رسیدند، الان دچار تردید شده و استثنائاتی را در نظر می‌گیرند که این درست نیست.
مسئول دبیرخانه کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال چرا که با گذشت سال‌ها از تشکیل کمیسیون و ستاد عالی مسابقات، در زمان فعلی به فکر غیرقانونی بودن ستاد عالی مسابقات افتاده است، گفت: ما حدود دو سال است که پیگیر این قضیه هستیم و با شورای توسعه در حال مکاتبه‌ایم، به این خاطر این موضوع را رسانه‌ای کردیم که به هیچ نتیجه‌ای نرسیدیم. ضمن اینکه احتمال دارد موضوعات دیگری نیز باشد که در حال پیگیری آنها باشیم و بعداً رسانه‌ای کنیم. در مورد ستاد عالی مسابقات به بن بحث رسیده‌ایم که آن را رسانه‌ای کرد‌ه‌ایم، در مورد این ستاد با تصمیمات اشتباهی مواجه هستیم. حاشیه‌های مسابقات بین‌المللی و سراسری به حدی زیاد است که کمیسیون نمی‌تواند از آنها بگذرد و به عنوان مسئول بحث فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی هیچ ورودی به این موضوع نداشته باشد.
عزیززاده با اشاره به اینکه فراخوانی برای دریافت اعتراضات صورت گرفته است، گفت: در طی سپری شدن دو روز از اعلام این فراخوان شکایت‌هایی از مسابقات به دست ما رسیده است. آیا شورای توسعه فرهنگ قرآنی در برابر این موضوع کمیسیون را به حال خود رها خواهد کرد و هیچ ورودی به این قضیه نخواهد داشت؟
وی در ادامه با اشاره به اینکه مسئولیت ستاد عالی مسابقات با اوقاف و اوقاف هم مجری مسابقات است، به طرح این سوال که چه سازمانی مجری و چه نهادی ناظر است؟ گفت: اینکه یک ساختار هم مجری و هم ناظر باشد، شدنی نیست. حاصل چنین ترکیبی این می‌شود که به هیچ کسی پاسخگو نبوده و هر اعتراضی می‌شود پاسخی داده نمی‌شود.
مسئول دبیرخانه کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی با اشاره به اینکه این مطالبه در حال حاضر در فاز رسانه‌ای قرار دارد و امیدوار هستیم در همین فاز رسانه‌ای برطرف شود، گفت: در ادامه اگر این مشکل برطرف نشود اقدام به طرح شکایت در دیوان عدالت اداری خواهیم کرد تا مصوبه دیوان عدالت را دریافت کنیم. 
عزیززاده در پایان در پاسخ به این سوال که پس از طرح مطالبات بازخورد یا تعاملی از سمت طرف مقابل صورت گرفته است یا خیر، افزود: ما شاهد هیچ اتفاق و تعامل جدیدی نبوده‌ایم.
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۷/۰۴ - ۰۷:۲۵
1
0
با سلام
و من قبل ما فرطتم
دوستان قبلاً گفته بودند شکایت به دیوان عدالت کرده و آنها رد کرده اند. این تهدید یعنی چه؟
خداوند عاقبت همه را به خیر کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۷/۰۴ - ۰۸:۴۳
1
0
با سلام این آقا در این چند روز کشور را بهم ریخته
دنبال چیست؟
ستاد عالی مسابقات که دو بار از سوی معاونین اول ریاست جمهوری ابلاغ شده غیر قانونی است؟
هیأت رسیدگی به مؤسسات که مصوبه شورای توسعه است غیر قانونی است؟
بودجه ای که به استانها میدهد غیذ قانونی است؟
آئین نامه داوری اوقاف که به حضور اساتید عدیده هر چند سال یکبار بازنگری میشود غیر قانونی است؟
مصوبه شورای توسعه در خصوص ستاد راهبری طرح ملی غیر قانونی است؟

شما قانونی هستید که طی چند سال حاکمیت بر کمیسیون خروجی روشنی نداشته اید.
این مصاحبه ها برای مطرح کردن خودتان نیست؟؟؟؟؟؟؟
بنده خدا (2)
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۷/۰۴ - ۰۹:۴۱
0
1
بسم الله الرحمن الرحیم
ثم اورثنا الکتاب ...... فمنهم ظالم لنفسه.....
برخی گمان می کنند چون توفیق حضور در عرصه فعالیت های قرآنی را دارند یا قاری و حافظ قرآن هستند حتما هر فکر و حرف و تصمیمشان درست است.....
حرف حساب را با حرف حساب باید جواب داد نه بی توجهی و سکوت و لابی های پشت پرده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۷/۰۴ - ۰۹:۵۲
0
1
خدايا به تو پناه مي بريم از استبداد در راي و عجله در تصميم و تقدم نفع شخصي و گروهي بر منافع مردم همچنين به تو پناه ميبرم از بستن دهان منتقدان ورقيبان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۷/۰۴ - ۱۲:۰۷
1
0
یعنی دبیر شورای توسعه که مصاحبه کرده و گفته این ستاد قانونی است داره اشتباه میکنه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۷/۰۴ - ۱۳:۳۴
0
1
بهتر نيست آقاي حسيني صراحتا پاسخ ابهامات رو به صورت قانوني بدن؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۷/۰۸ - ۱۳:۰۰
0
1
به نام خدا
بنظرم اگر متن مصاحبه ها را کامل بخوانیم و استانادات را بررسی کنیم روشن است که حرف، حرف حساب است و نمیتوان از زیر بار پاسخ دادن به آن طفره رفت. اگرچه از جانب یک جوان مطرح شود و قبول کردن آن برای پیرمردهایی که تا حالا ملوک الطوایفی کارهایشان را مدیریت می کردند سخت باشد. ایشان در صحبت هایشان مستند به قانون حرف زده اند ولی کسانی که پاسخ داده اند جواب قانونی نمی دهند و حتی تلویحا برخی ابهامات را نیز قبول می کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۷/۰۸ - ۱۳:۰۲
0
1
خب شما هم قانونی و مستند جوابش رو بدید و کشور رو از بهم ریختگی در بیارد!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۷/۰۸ - ۱۸:۵۰
0
1
من روی گشتم راجع به غیر قانونی بودن بودجه ای که به استان‌ها میدان تو صحبت های ایشون ندیدم. سردار بیش‌تر احتیاط کنید خیلی تابلو بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۷/۱۰ - ۱۴:۵۶
0
0
کدوم سردار؟!
بنده ای از بنده های خدا
|
Armenia
|
۱۳۹۶/۰۷/۱۱ - ۱۶:۴۷
0
0
به نام خدا
حتی اگر معاون رییس جمهورم مصوبه داده باشه، صرف نظر از اینکه چجوری مصوبه را از ایشان گرفتند! پس از تصویب منشور باید تمکین کنند مگر اینکه لابی گری پشت قضیه باشد.
چرا قانونی و مستند جواب نمی دهند؟ چرا دبیر شورای توسعه رسما اعلام نمی کند که این موضوع نیاز به تمکین از منشور را ندارد؟ با استدلال روشن!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۷/۱۱ - ۱۷:۵۴
0
0
جانا سخن از زبان ما میگویی
captcha