نسخه‌های متفاوت وزیر برای بیماری‌های فرهنگ
کد خبر: 3646101
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴
برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تبیین شد؛

نسخه‌های متفاوت وزیر برای بیماری‌های فرهنگ

گروه ادب: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در نخستین نشست خبری خود گفت: مسئولان بایستی بگویند چه کرده‌اند تا در معرض داوری قرار بگیرند. در این راستا سه هدف و ۹ مسئله و ۴۰ برنامه را در نظر گرفته‌ام که آنها را با شعار «گفت‌وگو، حقوق و هویت فرهنگی» آنها را اجرا خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در نخستین نشست خبری خود گفت: اعتقادم این است که رسانه به عنوان رکن چهارم دموکراسی است و مسئولان بایستی بگویند چه کرده‌اند تا در معرض داوری قرار بگیرند و رسانه چشم بیدار و ناظر هوشیار مسئولان است. ما مسوولان هر مقدار خودمان را بیشتر در معرض این قضاوت قرار بدهیم از آنها بهره می بریم.

وی افزود: در این یک ماه که از آغاز کار بنده به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گذرد، اصل اول کار بنده معطوف به برنامه ای است که به مجلس داده ام. برنامه هایی که به مجلس ارائه می‌شود از ناحیه ای به دو گونه نگاه می شود. برنامه هایی که برای رای اعتماد ارائه شود و یا برنامه هایی برای اقدام عملی ارائه شود و البته برداشت شخصی من از نظر اخلاقی و شرعی برنامه هایی برای اجرایی شدن آنهاست.

صالحی ادامه داد: در این راستا سه هدف و ۹ مسئله و ۴۰ برنامه را در نظر داریم و با شعار «گفت‌وگو، حقوق و هویت فرهنگی» آنها را اجرا خواهیم کرد. این ۴۰ برنامه در سه بسته قرار دارند. بسته اول تحت عنوان «هویت ایرانی و اسلامی» است که دو مسئله و ۹ برنامه در آن قرار دارد. بسته دوم بسته «تولید و مصرف فرهنگی» است که ۴ مسئله و ۱۹ برنامه دارد و بسته سوم «مناسبات فرهنگی بین المللی» با سه مسئله و ۱۲ برنامه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این سه بسته با ۴۰ برنامه کلید خورده است و به همه معاونت ها و مدیریت ها نامه هایی ارسال شده و مسئولیت هر یک مشخص شده تا اقدامات خود را متناسب این برنامه ها ارائه کنند. امیدواریم از این مسیری که برای تحقق برنامه دولت دوازدهم برای وزارت ارشاد ارائه می کنیم به سه تا پنج اقدام اساسی برسیم. پاره‌ای از اقدامات، ستاره‌دار مهم و روزآمد هستند. امیدواریم تا پایان مهرماه بسته ها و اقدامات ما کامل شود و با اقداماتی که در دولت دوازدهم شکل می گیرد مشخص شود و هم تعهدات ما نسبت به مجلس و نقشه راه خودمان نسبت به آینده تعیین شود.

صالحی در پاسخ به سوالی درباره موسیقی و لغو مجوزها گفت: لغو حتی یک مجوز غلط است. ما باید به این سمت برویم که مسوولان مسئله های خود را با هم حل کنند و مردم را گرفتار مسئله های خود نکنیم؛ چرا که مردم، نظام و حاکمیت را به عنوان یک شخص نمی شناسند و وقتی چنین اقداماتی برای لغو مجوز صورت می گیرد اعتماد اجتماعی دچار اختلال می شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره مکان نمایشگاه کتاب تهران بیان کرد: اگر در رابطه با زیر ساخت‌های شهر آفتاب اتفاقی رخ ندهد در این زمینه تصمیمات لازم گرفته می شود و تا پایان مهر  تصمیم ما درباره مکان نمایشگاه مشخص خواهد شد.

صالحی در ادامه عنوان کرد: با توجه به اینکه رئیس جمهور نیز تأکید داشتند، هر وزارتخانه برنامه صد روزه در راستای ارائه اقدامات و اجرای آنها تبیین کنند، این مسئولیت به همه وزارتخانه‌ها ابلاغ شده است، ما هم متعهد به اجرای آن هستیم، این بسته در چند حوزه از جمله بهبود فضای کسب و کار فرهنگی است به عنوان مثال آئین‎‌نامه‌ها و قوانینی که مانع کسب و کار هستند، شناسایی و رفع خواهند شد و یا در بخش شفاف‌سازی اقداماتی پیش بینی شده است و در این راستا تمامی هزینه و بودجه برنامه‌های فرهنگی، انتشار عام می‌یابد و قراردادهای ارشاد و نهادهای وابسته شفاف بیان می‌شود و قرارداد مخفی نخواهیم داشت و به طرف مقابل نیز اعلام می‌شود تا با این رویکرد وارد قرارداد شود؛ چرا که مردم حق دارند بدانند ارشاد با چه کسانی ارتباط حمایتی یا کاری دارد،، همچنین گفت‌وگوی فرهنگی و هنری که بخشی از شعار وزارت ارشاد است، با تشکیل دبیرخانه گفتگوی فرهنگی، هنری و رسانه‌ای آغاز می‌شود و این دبیرخانه در سه ساحت فرهنگی، هنری و رسانه‌ای شروع به کار خواهد کرد؛ چرا که ما گرفتار فقر گفت‌وگو هستیم.

وی تصریح کرد: تمرکززدایی جغرافیایی، حضور جدی نمایندگان صنوف در شورای سیاستگذاری در همه معاونت‌ها، سازمان‌ها و مدیریت‌های فعال وزارت ارشاد، استفاده کردن از مراکز ارشاد استان‌ها برای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی، دخیل کردن استان‌های کشور در تصمیم‌گیری‌های ملی و ... از برنامه‌های این صد روز است و کمک می‌کند، با اولین پایه‌ریزی‌ها بتوانیم به اهداف خود برسیم.

صالحی با اشاره به مشورت‌گیری از اصحاب هنر، فرهنگ و رسانه بیان کرد: ما در همه این حوزه‌ها افراد شاخص و پیشکسوت را شناسایی کردیم و با آنها مصاحبه‌هایی انجام شده است، که همه آنها را خوانده‌ام. در این مصاحبه‌ها خواسته‌ای هر یک از این افراد در حوزه خودشان عنوان شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بحث انسجام‌گرایی در وزارت ارشاد اشاره کرد و گفت: انسجام درونی ارشاد دیگر اقدامی بود که انجام شد؛ چرا که وزارت ارشاد 10 حوزه فعالیتی دارد و در هر بخش معانت‌ها، سازمان‌ها و مدیرانی کار می‌کنند.

صالحی در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه آقای صالحی‌امیری انتقادهایی به عملکرد شورای توسعه فرهنگ قرآنی داشتند و اذعان کردند که برای سامان دادن به فعالیتهای پراکنده قرآنی نیازمند تاسیس سازمان قرآن هستیم، آیا نظر شما هم همین است یا خیر و عملکرد این شورا را چطور ارزیابی می کنید، بیان کرد: اینکه شورای توسعه فرهنگ قرآنی تقویت شود و تعهداتی که دارد به درستی عمل شود در آن تردیدی نیست. خود من هم زمانی که در معاونت فرهنگی بودم در این شورا حضور می یافتم و این احساس وجود داشت که شورا نیاز به تقویت جدی دارد اما اینکه این تقویت در چنین ساختاری دنبال شود یا پیشنهادهای دیگری مطرح شود در حال بررسی است.

بر اساس گزارش ایکنا صالحی در پاسخ به سؤالی درباره تغییر در معاونت‌ها و مدیریت‌های وزارت ارشاد عنوان کرد: نه تغییر ارزش است، نه ثبات؛ برنامه و کارکرد ارزش است؛ از این رو ممکن است افراد جدیدی وارد صحنه مدیریتی شوند و افراد قبلی تجارب خود را به رویکردها ضمیمه کنند؛ از این رو تا این مرحله من در مسیر برنامه‌هایم کار کرده‌ام و تلاش دارم صادق باشم؛ هر چند صداقت در این روزگار کار سختی است. اما تلاشم این است که حرف نادرستی نزنم و صداقت را فدای سیاست نکنم. گمانه زنی‌ها درباره تغییر مدیریتی در همان حد گمانه‌زنی است، و مسیر طی شده با این رویکرد بوده که از محیط شناخت بیشتری کسب کنم و در مرحله بعد به سراغ همکاران خودم بروم. 
وی درباره فیلم‌های توقیفی نیز گفت: کمیته‌ای در این زمینه تشکیل شده تا تکلیف فیلم‌ها مشخص شود، اگر ایرادات و اشکالات فیلم‌ها رفع شده باشد، قابل نمایش است. در این راستا اصل این است که منزلت سرمایه‌گذار مالی، انسانی و تهیه‌کننده و کارگردان رعایت شود و مورد احترام قرار گیرد؛ از این رو نباید اجازه داد این اتفاق به توقیف و عدم امکان عرضه برسد. البته تعداد فیلم‌هایی که این مشکل را پیدا کرده‌اند اندک هستند و طی چهار سال به تعداد انگشتان یک دست نمی‌رسند.
صالحی درباره انتشار کتاب‌های صالحی نجف‌آبادی و صادقی تهرانی گفت: اکثر آثار این عزیزان مجوز چاپ دارد و برخی آثار قدیمی آنها نیز مجوز گرفته و منتشر شده است، اما در حوزه ترجمه قرآن صادقی تهرانی، این ترجمه به معاونت فرهنگی ارجاع شد و معاونت فرهنگی نیز آن را به مجموعه دیگر ارجاع داد؛ چرا که ترجمه‌های قرآن دارای حساسیت خاصی هستند و در مورد این ترجمه نیز نگاه این بود که با مبانی و معانی ترجمه قرآن همخوانی ندارد و فشاری از جای دیگر به وزارت ارشاد وارد نشده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه درباره ولنگاری فرهنگی اظهار کرد: فرهنگ هوای تنفس برای فرد و جامعه است؛ طبعا باید به جامعه و افراد آن هوا، هوای سالم برسد، اقتضای این نگاه این است که آنچه می‌تواند فرهنگ را آلوده کند یا در روند حوزه فرهنگ‌آفرینی اختلال ایجاد کند، هم خطرآفرین است و هم در این صورت فرهنگ کشور در معرض ریزگردها قرار می‌گیرد، که برای هویت یک جامعه مضر است و باید مسئولان فرهنگی به آن توجه کنند یعنی هم ریزگردها و هم آلودگی‌ها را مراقبت کنند، به ویژه مسائلی که می‌تواند ریشه‌های فرهنگی ما را مخدوش کند.
وی در ادامه درباره پیوستن ایران به کنوانسیون برن و قانون مالکیت فکری و ادبی و هنری گفت: این بحث دو لایه دارد، مالکیت معنوی که با بحث داخلی مرتبط است و در این زمینه قوانین روشنی نداریم، بخش زیادی از مشکلات اقتصاد نشر، هنر و فرهنگ و ... نیز به همین مسئله برمی‌گردد و از سوی دیگر موضوع الحاق به کنواسیون برن است که این مسئله موافقان و مخالفانی دارد و ما این را با نگاه گفت‌و‌گوسازی دنبال می‌کنیم تا به نقطه روشن برسیم.

captcha