ارسال 350 مقاله به اولین همایش بررسی آرای تفسیری آیت‌الله معرفت
کد خبر: 3646163
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸
حجت‌الاسلام عیسی‌زاده خبر داد:

ارسال 350 مقاله به اولین همایش بررسی آرای تفسیری آیت‌الله معرفت

گروه حوزه‌های علمیه: دبیر علمی همایش بررسی آرای تفسیری علامه محمدهادی معرفت از دریافت 350 مقاله از سوی دبیرخانه این همایش خبر داد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین عیسی عیسی‌زاده، دبیر علمی همایش ملی «بررسی آراء تفسیری علامه محمدهادی معرفت (ره)» در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)  در مورد آخرین کارهای انجام شده درباره این همایش گفت: با بسته شدن سایت دریافت آثار، 328 اثر از سوی علاقه‌مندان به دبیرخانه ارسال شده همچنین بیش از 20 مقاله نیز قرار است در قالب آثار سفارشی دریافت شود.

وی با بیان اینکه مقالات سفارشی به استادان و محققان برجسته سفارش داده شده بود تصریح کرد: تعدادی از این مقالات دریافت شده و مابقی نیز در حال تکمیل است و در مجموع 350 مقاله در این همایش مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وی عنوان کرد: کار بررسی و ارزیابی و داوری این آثار در حال انجام است تا تکلیف مقالات برتر برای روز همایش که دوم آذرماه سال جاری است روشن شود.

عیسی‌زاده ادامه داد: با توجه به اهمیت این همایش و استقبال متقاضیان، مهلت ارسال چکیده مقالات به دبیرخانه همایش، تا ۲۵ مرداد سال جاری تمدید شده بود و با خاتمه یافتن این مهلت، پرونده دریافت آثار بسته شده است.

دبیر علمی همایش با بیان اینکه فرصت ارسال مقالات به همایش پیش از این تا ۳۱ تیرماه اعلام شده بود، اظهار کرد: زمان برگزاری همایش با تصمیم شورای علمی دوم آذرماه تعیین شده است و در حال رایزنی با مراجع و شخصیت‌های علمی هستیم تا در همایش از آنان بهره‌مند شویم.

وی تصریح کرد: این همایش به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و موسسه قرآنی تمهید و با همکاری بیش از ۱۵ نهاد آموزشی و علمی و دینی برگزار خواهد شد.

دبیر علمی همایش با اشاره به برخی اهداف همایش تصریح کرد: تجلیل از مقام شامخ علمی و پژوهشی علامه محمد هادی معرفت(ره) همچنین تبیین و معرفی نوآوری‌ها و روش‌های تفسیری علامه معرفت از جمله این اهداف است.

وی گشایش عرصه‌های نوین و ضروری در مطالعات تفسیری تطبیقی و اثری و نقد دیدگاه‌ها و ارزیابی منهج تفسیر اثری و ارایه الگوهایی نوین در این زمینه را از دیگر اهداف برپایی این همایش ملی عنوان کرد. 

وی با اشاره به محورهای فراخوان شده بیان کرد: فراخوان این همایش در محورهای مبانی، مناهج و قواعد تفسیری در آثار علامه معرفت؛ گرایش تفسیری علامه معرفت، مباحث علمی در آثار تفسیری علامه معرفت و تفسیر و مفسرشناسی در آثار تفسیری علامه معرفت برگزار خواهد شد.

دبیر علمی همایش با بیان اینکه تاکنون شش جلد از مجلدات تفسیر اثری نوشته شده است، بیان کرد: به گفته رئیس موسسه تمهید قرار است این مجموعه در ۴۰ جلد منتشر شود که ۶ جلد نشر یافته و ده جلد دیگر نیز تا زمان برگزاری همایش در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

یادآور می شود محورهای پژوهشی همایش برای ارسال مقالات نخست مبانی، مناهج و قواعد تفسیری در آثار علامه محمد هادی معرفت(ره) است که شامل منابع تفسیر، شیوه و روش تفسیری استاد، انگیزه‌های روی آوردن استاد به منهج تفسیر اثری، توجه استاد به آفات و لغزش‌گاه‌های منهج تفسیر اثری و آسیب شناسی منهج تفسیری استاد می شود.

محور دوم پژوهشی در این همایش گرایش تفسیری علامه محمد هادی معرفت(ره) است که خود شامل مواردی می‌شود که از جمله آن گرایش تفسیری استاد در تفسیر اثری، مبانی و روش های فهم و نقد حدیث در تفسیر اثری، تقریب گرایی در آثار تفسیری استاد و تثبیت مکتب تفسیری اهل بیت(ع) در آثار تفسیری استاد است.

همچنین محور سوم این همایش مباحث علمی در آثار تفسیری علامه محمد هادی معرفت(ره) است که زیر مجموعه‌هایی از جمله مباحث ادبی، مباحث فقهی، مباحث اصولی، مباحث کلامی، مباحث فلسفی، مباحث عرفانی، مباحث علوم انسانی و مباحث علوم طبیعی را در ذیل خود جای داده است.

و در نهایت محور تفسیر و مفسّرشناسی در آثار تفسیری علامه محمد هادی معرفت(ره) به عنوان چهارمین و آخرین محور پژوهشی این همایش است که شامل نقد و بررسی تفاسیر در آثار تفسیری استاد و شخصیت شناسی مفسران در آثار تفسیری استاد می‌شود.

captcha