خانواده؛ اولین مدرسه جهت پرورش و تربیت فرزندانمان
کد خبر: 3646195
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۶

خانواده؛ اولین مدرسه جهت پرورش و تربیت فرزندانمان

کانون خبرنگاران نبأ: حجت الاسلام والمسلمین شیخ رضا رضوانی‌زاده بیان کرد: برای پرورش اخلاق زمینه لازم است. دوست و رفیق و جامعه از جمله زمینه‌های پرورش اخلاق خوب یا بد است ولی اولین و مهم‌ترین زمینه پرورش و تربیت فرزندان ما، اولین مدرسه‌ایی است که بچه‌ها در آن قرار می‌گیرند که همان خانواده است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، مراسم سوگواری دهه اول محرم در مسجد رضویه تهران واقع در خیابان قصرالدشت نرسیده به خیابان هاشمی برگزار شده است. به همین مناسبت حجت الاسلام والمسلمین شیخ رضا رضوانی‌زاده مدرس حوزه علمیه، امام جماعت مسجد سید ولی و نماینده چند تن از مراجع عظام تقلید هر شب در این مسجد بعد از نماز مغرب و عشاء سخنرانی دارد و در رابطه با تربیت کودک در خانواده این چنین بیان کرد: برای پرورش اخلاق زمینه لازم است. دوست و رفیق و جامعه از جمله زمینه‌های پرورش اخلاق خوب یا بد است ولی اولین و مهم‌ترین زمینه پرورش تربیت فرزندان ما، اولین مدرسه‌ایی است که بچه‌ها در آن قرار می‌گیرند که همان خانواده است و پدر و مادر نیز اولین مربیان این مدرسه هستند در واقع اولین معمار سازنده اخلاق بچه، پدر و مادر هستند که می‌توانند با اخلاق پسندیده در خانه محیط امن و سالمی را جهت رشد حسنه کودک به وجود آورند.

وی ادامه داد: اهمیت این بحث از دو طریق به دست می‌آید، یکی اینکه بچه در دوران کودکی تأثیر پذیری بالایی دارد و هر چه ببیند ضبط می‌کند او نه تنها رنگ را می‌بیند بلکه بو را نیز حس و ضبط می‌کند به همین دلیل است که می‌گویند پدر و مادر در خانه باید مراقب رفتار و کردار خود باشند و عالم دیگری که اهمیت تربیت خانوادگی را تثبیت می‌کند این است که بچه از دوران کودکی چنان استعداد بالایی دارد که هرگز چیزی را فراموش نمی‌کند و هرچه را در کودکی بیاموزد تا آخر عمر فراموش نخواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رضوانی‌زاده اشاره‌ایی به سخن امام علی(ع) در این باره کرد و گفت: حضرت علی(ع) در این باره می‌فرماید: «التَعلمٌ فی الصَغر کَالنَقش فی الحَجر» (علمی که کودک در کودکی می‌آموزد محو شدنی نیست و مانند حکاکی روی سنگ است) بنابراین بچه از کودکی جلسات قرآن، هیئت و نماز جماعت را ببیند از همان دوران با ایمان و سالم بار می‌آید و یا اگر دختر از کودکی مادر و خواهرانش را چادری ببیند به حجاب علاقه‌مند می‌شود و از مادرش که معلمش است این راه را خوب یاد می‌گیرد و به صورت عامیانه می‌توان گفت: هرچه دیگران در خانه بریزند بچه جمع می‌کند.

دومین عامل تربیت وراثت و ژن خانوادگی است

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: دومین عامل تربیت وراثت و ژن خانوادگی است که ژن نه تنها بر روی جسم اثر گذار است بلکه از نظر روحیه هم تأثیر گذار است و اخلاق و رفتار پدر و مادر در جنین کودکشان اثر گذار است. در واقع می‌توان گفت: رفتار پدر مادر از دو طریق بر روی کودک اثر می‌گذار یکی از طریق وراثت و ژن است و چه بخواهیم و چه نخواهیم روی فرزندمان اثر می‌گذارد و دیگری از طریق گفتار و رفتار پدر و مادر در خانه است که روی کودکشان اثر می‌گذارد.

فرزندان و خانواده‌تان را از آتش دور کنید

این مدرس حوزه علمیه اشاره‌ایی به آیه 6 سوره مبارکه تحریم کرد و اظهار کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ»، از این آیه برمی‌آید که پدر و مادر دو مسئولیت دارند یکی اینکه مسئولیت شما سنگین است و هنر فقط تولید نسل و رها کردن فرزندان در کوچه و خیابان نیست بلکه مدیریت و تربیت مهمترین اصل است زیراکه پدر و مادر که معنوی باشند فرزندان نیز معنوی می‌شوند و اگر محیط خانه آلوده باشد فرزندان نیز آلوده و ناخلف می‌شوند.

حجت الاسلام والمسلمین رضوانی‌زاده در رابطه با اینکه چگونه به امر قرآن عمل کنیم و خانواده و فرزندانمان را از آتش رها کنیم به حدیثی از پیامیر(ص) اشاره کرد و گفت: از پیامبر اکرم(ص) حدیثی در رابطه با اینکه چگونه می‌توانیم زن و فرزندانمان را از آتش دور کنیم موجود است که می‌فرماید: راهی که می‌توانیم خانواده را از آتش رها کنیم این است که آنها را به امر الهی امر کنیم و از آنچه خداوند نهی کرده نهی کنیم. اگر خداوند کار نیکی را امر کرده شما هم به نیت خداوند آن کار را در منزل امر کنید به طور مثال اگر جوانت نسبت به نماز بی‌میل است تشویق‌اش کنید یا اگر می‌بیند دخترش هوا و هوس دارد و به خاطر جو کمی در حجابش سست شده او را به حجاب تشویق کند.

اولین پایگاه امربه معروف و نهی منکر خانواده و دومین پایگاه جامعه است

وی تصریح کرد: اولین پایگاه امر به معروف و نهی منکر خانواده و دومین پایگاه جامعه است اما امر معروفی که از آن صحبت می‌کنیم همان امر به معروفی است که امام حسین(ع) در نامه‌اش به محمدابن حنفیه نوشتند: هدف من حسین ابن علی امر به معروف و نهی از منکر بود. واقعاً خوش به‌حال کسانی که در خانه امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند زیراکه پیرو اباعبدالله هستند.



زینب رحیمی

captcha