تدریس قرآن توسط معلمان پایه در دوره اول ابتدایی قانونی است
کد خبر: 3646591
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵
مسعود وکیل:

تدریس قرآن توسط معلمان پایه در دوره اول ابتدایی قانونی است

گروه فعالیت‌های قرآنی: مسعود وکیل، مؤلف کتب آموزشی و کارشناس قرآنی تأکید کرد که طبق قانون باید معلمان پایه در دوره اول مقطع ابتدایی، قرآن را در کنار سایر دروس تدریس کنند و استفاده از معلم دیگر در این بخش آسیب‌زا است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مسعود وکیل، مؤلف کتب درسی و کارشناس قرآنی با اشاره به اعلام خبری مبنی بر حذف معلمان قرآن در سه پایه دوره اول مقطع ابتدایی بیان کرد: این مسأله به هیچ وجه تازگی ندارد و از شهریور و مهرماه سال جاری نیز هیچ اتفاق خاصی در این زمینه نیفتاده است، مصوبه‌ای داریم که به سال 1381 برمی‌گردد و در آن راهنمای برنامه درسی درس قرآن در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شده است.
وکیل در ادامه افزود: در این مصوبه یکی از اصولی که در برنامه آموزش قرآن وجود دارد، همین موضوع است، در آنجا آمده است که آموزش قرآن در دوره ابتدایی برعهده معلم پایه است، البته در عمل با افت و خیزهایی مواجه بوده و گاهی این مصوبه درست اجرا می‌شده و گاهی هم اجرا نشده است.
وی بیان کرد: نکته مهم اینجا است که اینکه از امسال بگویند از معلمان قرآنی خلع ید به عمل آمده اینها صحیح نیست و باید قدری مسئولانه‌تر و با آرامش بیشتر سخن گفت، با توجه به این که هیچ بخش‌نامه و آیین‌نامه‌ خاصی وجود نداشته و این تعابیر صحیح نیست.
وکیل گفت: البته ممکن است به این مصوبه انتقاداتی وارد باشد، اما این که به این شکل مطرح شود صحیح نیست، این مصوبه در تاریخ 10 شهریورماه سال 81 در یک مجموعه که برنامه آموزش قرآن در ابتدایی را تنظیم کرده‌اند تصویب شده و یکی از بندهای آن بوده است.
وی در ادامه افزود: نکته قابل توجه این است که اعمال این قانون به ویژه در سه سال اول ابتدایی ضروری است، یکی از دلایل آن هم این است که در این سه‌ سال مهم‌ترین مسأله در آموزش ارتباط معلم با دانش‌آموزان است، در واقع ابتدا باید ارتباط و فضای عاطفی یادگیری و تربیتی را فراهم کنیم و سپس بگوییم که دانش‌آموزان باید مسائلی را نیز بیاموزند.
وکیل بیان کرد: معلمی که در پایه اول همه دروس اعم ریاضی و ... را تدریس می‌کند، اگر بخواهیم بگوییم که قرآن را تدریس نکند و شخص دیگری وارد عمل بشود، صحیح نیست و دلیلی ندارد که معلم قرآن در این سه سال فرد دیگری باشد.
وی در ادامه افزود: در این سه سال موضوع آموزش روخوانی قرآن ارتباط شدیدی با سوادآموزی فارسی دارد و گاهی برخی کارشناسان قرآن به این موضوع مثل جلسات و آموزش تجوید و صوت و لحن نگاه می‌کنند در حالی که اتفاقی که می‌افتد، این است که دانش‌آموز در روخوانی گام مهم را بردارد و این آموزگار پایه است که به دلیل آشنایی با سوادآموزی فارسی می‌داند که چگونه بچه‌ها را با روخوانی قرآن آشنا کند.
وکیل گفت: البته با اطلاعی که بنده دارم، اینطور نیست که در همه پایه‌ها این اتفاق بیفتد و این موضوع نیز کاهی نبوده که از آن کوه ساخته‌اند، در دوره اول ابتدایی این قانون وجود داشته که معلمان پایه باید قرآن را تدریس کنند.
وی در ادامه تصریح کرد: البته اگر معلمان پایه نتوانند قرآن را تدریس کنند، قطعا این موضوع جای پیگیری دارد و این سوال پیش می‌آید که پس از 15 سال از تصویب این قانون چرا معلمانی که بتوانند قرآن را آموزش دهند، تربیت نشده‌اند، این مسأله اگر اتفاق افتاد یقینا جای سوال است و باید پیگیری شود، اما چطور می‌شود گفت که این معلم تربیت کودک را برعهده بگیرد و بعد بگوییم قرآن را تدریس نکند.
یادآور می‌‌شود، مسعود وکیل توضیحات فوق را در برنامه تلویزیونی رصد شبکه قرآن بیان کرد و فیلم آن در ادامه تقدیم می‌شود.

دریافت
captcha