تعزیه «شهادت غلام ترک» در شب پنجم سوگواره «رکعت به رکعت عاشقی»
کد خبر: 3646594
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱

تعزیه «شهادت غلام ترک» در شب پنجم سوگواره «رکعت به رکعت عاشقی»

گروه هنر: مجلس تعزیه «شهادت غلام ترک» امشب سه‌شنبه 4 مهر همزمان با شب ششم محرم در قالب سوگواره نمایشی «رکعت به رکعت عاشقی» اجرا خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شب پنجم برپایی سوگواره نمایشی «رکعت به رکعت عاشقی» که از سوی گروه هنرهای نمایشی بنیاد فرهنگی روایت فتح در حال برگزاری است اختصاص به اجرای مجلس تعزیه «شهادت غلام ترک» دارد.

براین اساس گروه اجرای تعزیه این سوگواره به مدیریت و کارگردانی سیاوش تهمورث امشب سه‌شنبه 4 مهرماه مصادف با 5 محرم‌الحرام تلفیقی از اجرای نقالی و پرده‌خوانی و مجلس شبیه‌خوانی با این موضوع را برای علاقه‌مندان اجرا خواهند کرد.

اما در مقاتل مشهور و رسمی در مورد غلام ترک زبان امام حسین(ع) اینگونه روایت شده است که وی از جمله شهدای کربلا، تير‌انداز و کماندار بود و کاتب امام حسين‏ (ع‏) نیز به شمار می‏رفت. قاری قرآن و آشنا به عربی که برخی نام او را سليمان و برخی دیگر اسلم هم نوشته‌‏اند. غلام ترک در روز عاشورا که اذن ميدان گرفت، اين‌گونه رجز می‏‌خواند:

البحر من طعنی و ضربی يصطلی
و الجو من سهمی و نبلی يمتلی

اذا حسامی فی يمينی ينجلی
ينشق قلب الحاسد المبجل

دريا از ضربت نيزه و شمشيرم می‏‌جوشد و آسمان از تيرم پر می‌‏شود، آنگاه که تيغ در کفم آشکار شود، قلب حسود متکبر را می‌شکافد.
او در زمان شهادت امام(ع) به بالين او آمد و گريست و چهره بر چهره‏‌اش نهاد. اسلم، چشم گشود و سپس با تبسمی جان داد.

سوگواره نمایشی «رکعت به رکعت عاشقی» تا 9 مهر در موسسه روایت فتح واقع در میدان فردوسی، خیابان سپهبدقرنی ادامه خواهد داشت و هر شب ساعت 20 و 30 دقیقه اختصاص به اجرای یکی از مجالس تعزیه مشهور دارد.

captcha