گردشگران خارجی با مناسک مذهبی دارالعباده آشنا می‌شوند
کد خبر: 3646826
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۲

گردشگران خارجی با مناسک مذهبی دارالعباده آشنا می‌شوند

گروه اجتماعی: سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: گردشگران خارجی با مناسک مذهبی و معنوی محرم شهر جهانی دارالعباده آشنا می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآنی(ایکنا) از یزد، محمدرضا نصیری، سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد اظهار کرد:  گردشگری مذهبی معنوی از چندین سال پیش با هدف زدودن زنگارهای سیاه ایران هراسی و اسلام ستیزی، توسط جمعی از راهنمایان زبده گردشگری، روحانیون متبحر، متولیان حسینیه ها و دبیرخانه حسینیه ایران در شهر یزد آغاز به کار کرد و به لطف خداوند توفیقات چشمگیری نیز داشته است.   
نصیری در خصوص برنامه های این کمیته گفت: از محرم سال ۱۳۹۵ این فعالیت های خودجوش، تحت عنوان کمیته گردشگری مذهبی ـ معنوی زیر نظر انجمن صنفی دفاتر خدمات سفر استان، رسمیت یافت و دامنه فعالیت خود را گسترش بخشید.
وی ادامه داد: اعضای این کمیته، در ایام محرم تمامی وقت و انرژی خود را صرف می کنند تا بخشی از حماسه بزرگ عاشورا و قیام امام حسین ع را به گردشگران خارجی که همه چیز این مراسم برایشان تازگی دارد نشان دهند.
نصیری افزود: از نوع لباس و نوحه و عزاداری یکپارچه گرفته تا تعزیه و نخل برداری و ... در موارد زیادی بازدید کنندگان خارجی را منقلب کرده و گاهی اشک به چشمانشان می نشاند.
وی ادامه داد: از جمله مراسمات مذهبی که در ایام محرم امسال گردشگران خارجی با آن آشنا خواهند شد باید از شرکت در مراسم روضه خوانی به زبان انگلیسی و آشنایی با اهداف والای سید شهیدان، بازدید از مکان های مذهبی یزد، شرکت در مراسمات مختلف عزاداری، حضور در حسینیه های مختلف استان یزد شرکت در مراسمات ظهر عاشورا و تعزیه خوانی و کارناوال های عاشورایی شرکت در مراسم شام غریبان و شرکت در مراسم پخت آش گندم نذری نام برد.
 این مقام مسئول تصریح کرد: گردشگران پیش از شرکت در هریک از این مراسمات ابتدا در کارگاه آموزشی شرکت کرده و با هدف امام حسین و قیام ایشان و همچنین دلایل مراسم مربوطه آشنا می شوند.
وی گفت: در سال گذشته در ایام محرم و صفر 682 نفر از 28 کشور جهان در قالب 14 برنامه در 10 حسینیه و با کمک بیش از 30 نفر از راهنماییان برگزیده، 3 نفر از روحانیون گرامی و از اعضای جامعه المصطفی، متولیان حسینیه ها و تکایا، نماینده شورای شهر و دبیرخانه یزد حسینیه ایران، اجرایی شد و نتیجه، آن شد تا صحنه های نابی از حضور گردشگران در عزای سالار شهیدان در خاطرات ماندگار شود.
سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی یزد ضمن تشکر فراوان از محمدمهدی رجایی فر دبیر کمیته گردشگری مذهبی ـ معنوی استان و همچنین دیگر دستگاه های دولتی و خصوصی یادآور شد: در صورت تعامل و همکاری بیشتر می توان از ظرفیت های بیشتری در استان بهره برد و مناسبت ها و رویداد های فرهنگی بیشتری را معرفی کرد.
captcha