انتقاد از تعطیلی جلسات در ایام عزاداری حسینی/ 4 رکنی که تفاهم آنان قرآن را در هیئات احیا می‌کند
کد خبر: 3646841
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۸
بنیادی بیان کرد:

انتقاد از تعطیلی جلسات در ایام عزاداری حسینی/ 4 رکنی که تفاهم آنان قرآن را در هیئات احیا می‌کند

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری و مدرس پیشکسوت کشورمان از تعطیلی جلسات آموزش قرآن در ایام عزاداری حسینی به دلیل همکاری نکردن مساجد و هیئات با جلسه‌داران انتقاد کرد و از 4 رکنی نام برد که فهم مشترک آنان باعث می‌شود، قرآن در هیئات احیا شود.

محمد بنیادی
محمد بنیادی، مدرس قرآن و قاری پیشکسوت کشورمان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره تعطیلی بعضی جلسات آموزش قرآن کریم در ماه محرم گفت: بنده جلسات آموزشی قرآن کریم در مسجد نور را که در دو نوبت برگزار می‌شود، تعطیل نکرده‌ام و امامت جماعت محترم مسجد نیز که با ایشان صحبت کردیم، پذیرفتند کمی از زمان سخنرانی کم کنند تا ما بتوانیم جلسه را داشته باشیم، ضمن اینکه ما همیشه سعی می‌کنیم پایان جلسه را چه مناسبت داشته باشد و چه نداشته باشد، به مدح اهل بیت توسط مداحی که دعوت کرده‌ایم، اختصاص دهیم.
وی افزود: اما هیچ چیز از قرآن، هیچوقت نباید تعطیل شود؛ چرا که خلاف سنت نبوی(ص) و علوی(ع) است و در تاریخ نداریم که جلسه قرآن را به بهانه‌های مختلف تعطیل کنند، بلکه قرآن باید محور تمام برنامه‌های ما از جمله عزاداری ماه محرم باشد. باید توجه کنیم که فرهنگ‌سازی باید از قرآن نشات بگیرد و هیچ چیز را نباید از قرآن منفک کنیم. اینکه بعضی از مساجد جلسات آموزش قرآن کریم را به بهانه عزاداری تعطیل می‌کنند، یک آفت است؛ چرا که اگر مبنای سخنرانی‌ها و مداحی‌های ما غیر قرآن باشد، محل اشکال است.
بنیادی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از بی‌توجهی بعضی هیئات مذهبی به قرآن کریم، گفت: باید همه هیئات کشور یاد بگیرند که کرسی تلاوت قرآن کریم حداقل برای ده دقیقه یا یک ربع فراهم سازند و سپس سخنرانی انجام شود آن هم با رویکردی که سخنران عشق به قرآن، عشق به تلاوت و تفسیر قرآن را در سخنان خود نشان دهد و مداح هم آن را تثبیت کند، لذا اگر این سه با یکدیگر همراه شود، هدف حدیث کتاب الله و عترتی محقق می‌شود.   
پیشکسوت قرآنی کشورمان افزود: نه هیات امنای مساجد، نه امامان جماعت، نه قاریان و نه مداحان نباید به این راضی شوند که قرآن در آن مجلس خوانده نشود، بلکه باید مطالبه مداحان و روحانیت این باشد که تا قرآن قرائت نشود، برنامه را اجرا نمی‌کنیم، لذا به یک برنامه هوشمند نیاز داریم که هرکس هر کاری که خواست، نکند.
بنیادی در ادامه گفت: یکی دیگر از مشکلات ما اینست که مساجد را رها کرده‌ایم و آمده‌ایم در خیابان‌ها و حسینیه‌ها و کنار بازار عزاداری می‌کنیم، مگر اینکه مدیریت کنیم و جلوه‌های کربلا در ساحت زمین است فلذا باید آن جلوه‌ها در امتداد مسجد باشد نه اینکه مسجد در امتداد کوچه و خیابان به این معنا که مسجد، محوریت عزاداری و برنامه‌های محرم باشد و انباشتگی کوچه و خیابان در امتداد آن باشد.  
قاری و مدرس پیشکسوت کشورمان افزود: مشکل دیگر این است که ما در ماه محرم، برنامه‌های آموزشی غیر مستقیم نداریم، کسی مقتل‌خوانی را ترویج نمی‌کند، ما در دست روحانیون کمتر می‌بینیم که مقتل باشد، بعضی از اشعاری که خوانده می‌شود مبتنی بر قرآن نیست، حتی آیاتی را هم که بعضی از قاریان برای تلاوت در عزاداری محرم انتخاب می‌کنند، متناسب با محتوای محرم نیست بنابر این همه این مسایل را باید با هم ترکیب و مدیریت کنیم آن هم نه به این معنا که دولتی بشود، بلکه باید مراکز جریان‌ساز قرآنی از جمله ایکنا که بسیار جایگاه مهمی دارد، ترویج مدیریت این مساله را به دست گیرد به نحوی که قاریان و مادحان را پیش از محرم دعوت کند و با برگزاری نشست‌هایی لزوم هماهنگی قاریان و مداحان را علنی کند. هم قرائت و هم مداحی در برنامه‌های عزاداری ما باید جایگاه شایسته خود را داشته باشد، نشود آن جور که دو دقیقه قرآن باشد، ده دقیقه سخنرانی و یک ساعت مداحی. این‌ها باید تعریف شود، فرهنگ‌سازی بشود نه اینکه دستوری باشد.  
وی در پاسخ به اینکه راهکار اجرایی این موارد چیست؟ گفت: چهار رکن، یعنی قاریان و سخنرانان و مداحان و مردم مخاطب، باید به فهم مشترک و مشارکت در این فرهنگ‌سازی برسند اما در کل تقبل مسئولیت از سوی هیات امنای مساجد و خصوصا روحانیون مساجد، این مشکلات را تا حد زیادی حل می‌کند، تا زمانی که بخواهیم از نهادی دستور بدهیم، کسی عمل نمی‌کند ولی اگر با روحیه مطالبه‌گرایانه بنشینیم و با هیات امنا رایزنی کنیم که برنامه‌ها را بر مبنای قرآن بچینند. تجربه من می‌گوید امامان جماعت و هیئت امنا، نقطه اتصال این چهار رکنی هستند که عرض کردم و تا این‌ها نخواهند، انسجام مورد نظر شکل نمی‌گیرد. 
captcha