مرثیه‌خوانی عاشورا در پیشاور برگزار شد
کد خبر: 3646850
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۳

مرثیه‌خوانی عاشورا در پیشاور برگزار شد

گروه بین‌الملل: آیین مرثیه‌خوانی عاشورا در تالار امام خمینی(ره) خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در پیشاور پاكستان برگزار شد.

مرثیه‌خوانی عاشورا در پیشاور برگزار شدبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این آیین با همکاری خانه فرهنگ ایران در پیشاور و شورای ملی نویسندگان پاکستان (شاخه ایالت خیبر پختونخوا) و با حضور شعرا، ادبا و شخصیت‌های علمی و ادبی برگزار شد.
 
پس از تلاوت قرآن و و نعت‌خوانی در مدح پیامبر اکرم(ص)، شاهد محمود، رئیس شورای ملی نویسندگان پاکستان طی سخنانی، ایثار و فداکاری امام حسین(ع) و یاران با وفای آن حضرت را گرامی داشت و گفت: امروز هر جای جهان، ظلم و جنایت حاکم باشد، مظلومان شعار یا حسین را فریاد می‌زنند. غم حسین چنان فراگیر است که مرثیه‌خوانی در ادبیات زبان‌های شرقی مخصوص امام حسین(ع) و فاجعه کربلا ثبت شده است.
 
وی ادامه داد: گرچه این طرز شعرخوانی برای اظهار غم مرگ خویشاوندان و متعلقین در کشورهای شرق آسیا  نیز به کار برده می‌شود، ولی همین که اسم مرثیه گفته شود، ذهن شنونده به کربلا و امام حسین(ع) سوق داده می‌شود.
 
پس از آن نیر سرحدی، سید شهزاد بادشاه، نور حکیم جیلانی، شوکت، عزیز اعجاز، عفت صدیقی، سعدیه حسین، مهوش سلیم، سلمی قاصر، خانم ثمینه قادر و خانم بشری فرخ، اشعار عاشورایی خود را قرائت کردند.
 
در بخشی از این آیین هم عباس فاموری، مسئول خانه فرهنگ كشورمان اظهار كرد: حضرت امام خمینی(ره) فرمود كه زنده نگه داشتن عاشورا، یک مسئله بسیار مهم سیاسی و عبادی است. در جایی هم فرمود این خون سیدالشهداء (ع) است که خون‌های همه ملت‌های اسلامی را به جوش می‌آورد.
 
فاموری سخنان خود را با خواندن شعر معروف علامه اقبال با عنوان «در معنی حریت اسلامی و سرّ حادثه کربلا» پایان داد/.

captcha