عشق حسین است که رگ را پیوند می‌زند و خون را تقسیم می‌کند
کد خبر: 3647861
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴
گزارش ایکنا از ایثار خون در عصر تاسوعا و شب عاشورای حسینی؛

عشق حسین است که رگ را پیوند می‌زند و خون را تقسیم می‌کند

گروه سلامت: با فرا رسیدن محرم و عزادار شدن آحاد جامعه، فرهنگ خیرات، نذر و نیاز جلوه‌ای دیگر به خود می‌گیرد، نذر اهدای خون چند سالی است که به میان ادبیات عاشورایی جامعه ایران راه پیدا کرده و مراکز انتقال خون پذیرای کسانی که نذر کرده‌اند خون خود را ایثار کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محرمی دیگر آمد و کشور را سراسر شور حسینی(ع) فرا گرفته است؛ پیر و جوان، زن و مرد مسلمان را به فریاد یا حسین(ع) وا داشته تا فریاد آزادگی سالار شهیدان را به سراسر عالم برسانند.

دهه اول محرم همواره از سوی مردم ایران علاوه بر عزاداری با نذر و نیاز نیز همراه است؛ سه سالی می‌شود که نذری دیگر وارد ادبیات عاشورایی این مردم شده، نذری که در ماه پیروزی خون بر شمشیر نامش را «نذر اهدای خون» نهاده‌اند.

این نذر در ایام خاصی از سال چون شب شهادت امیر مؤمنان علی(ع) و شب‌های قدر، ایام عزاداری دهه اول محرم به ویژه روزهای تاسوعا و عاشورا همچنین اربعین حسینی ادا می‌شود، این گونه با ایثار خون خود برای نجات بیماران، یاد امامشان را که برای نجات امت اسلام از بیماری جهل و فساد دستگاه اموی قیام کرده بود زنده نگه می‌‌دارند.

عصر تاسوعاست و خیابان وصال شیرازی مرکز انتقال خون استان تهران، مرکزی که این روزها پذیرای عزادارانی است که آمده‌اند تا به آیات قرآن و عترت اهل بیتی که پیشوایشان هستند عمل کرده و با ایثار خون  هم زکات سلامتی را خود بدهند و هم با نجات جان کسی جان همه افراد عالم را نجات دهند. ورودی مرکز انتقال خون استان تهران سرشار از ادحام عزاداران تهرانی است عزادارانی که همه سراسر یک سخن می‌گویند 1400 سال قبل حسین(ع)، خون خود را اهدا کرد تا مسلمانان را درس آزادگی داده و جان خود را فدا کرد تا جهل و تاریکی را از تن‌ها و ذهن امت اسلام برهاند، چند قطره خون ما چیزی نیست جانمان فدای حسین(ع).

ایثار خون در تاسوعا و عاشورای حسینی تهران

به میان اهدا کنندگان می‌رویم تا هریک دلیل حضور خود را به ویژه در این روز در مرکز انتقال خون تهران توضیح دهند، سیدمحمد حسینی 42 ساله از کسانی است که تاسوعا را چند سالی است برای اهدای خون انتخاب کرده است او به ایکنا می‌گوید: 3 سال است که نذر کرده‌ام روزهای تاسوعا را خون اهدا کنم شاید بتوانم به بیماری که نیاز دارد کمک کنم.

نا بینایی که دل روشنش او را به ایثار واداشته است

کریم صبوری‌زاده اهدا کننده‌ای که عصای سفیدش نشان از روشن دلی او دارد، این اهدا کننده به ایکنا می‌گوید هر سه ماه یکبار خون می‌دهم اما به گونه‌ای برنامه ریزی‌ می‌کنم که در ایام خاص و مناسبت‌های مذهبی مانند محرم یا شب‌های قدر هم بتوانم خون یا پلاکت اهدا کنم. این کار بسیار زیبایی است که علاوه بر اینکه سلامتی را فرد دیگری به دنبال دارد موجب می‌شود خود را در قبال سلامت دیگران مسئول دانسته و این مسئولیت تن ما را هم سالم نگه می‌دارد.

ایثار خون در تاسوعا و عاشورای حسینی تهران

سیدمهدی جوان 26 ساله‌ای است که هر 6 ماه یکبار خون خود اهدا می‌کند امروز را هم به صورت ویژه انتخاب کردم تا هم به رسم جوانمردی و فتوت احترام بگذاریم و هم وفاداری خود را نسبت به راه ائمه از این طریق نشان دهیم، رابطه خاصی بین ایثار خون در کربلا و ایثار خونی که امروز می‌توان با اهدای آن جان کسی را نجات داد وجود دارد.

احمد علی مرد 45 ساله‌ای است که از زمان زلزله بم تا کنون هر 3 ماه یکبار خون اهدا می‌کند او به ایکنا می‌گوید من هر بار خونم را اهدا می‌کنم آن را به اهل بیت هدیه می‌کنم امروز هم آن را امام حسین(ع)، تقدیم می‌کنم

وی با بیان اینکه در دین اسلام و به ویژه قرآن اصول و قواعدی وجود دارد که مسلمانان را از برخی کارها نهی می‌کند از قمه زنی در این روزها انتقاد کرد و گفت: با توجه به تلیغاتی که علیه شیعیان در شبکه‌های خارجی از سوی صهیونیست‌ها می‌شود و سعی دارند با نشان دادن قمه زنی شیعیان را خشن جلوه دهند باید به وسیله توسعه فرهنگ اهدای خون این توطئه‌ها را خنثی کرد.

وقتی توانایی نجات جان افراد را دارم باید ایثار کرد

محدثه  بانویی 34 ساله‌ نیز به اتفاق همسر و دو فرزندش به مرکز انتقال خون وصال مراجعه کرده‌‎اند تا در روز تاسوعا خون خود را اهدا کنند او به ایکنا می‌گوید: هر واحد خون اهدایی می‌تواند به نجات جان سه بیمار کمک کند، وقتی این توانایی را دارم که فردی را نجات دهم چرا نباید از آن استفاده کند و چه مناسبتی بهتر از این روز که مقارن است با سالروز تدریس درس آزادگی و ایثار از سوی امام شیعیان و سرور جوانان اهل بهشت.

ایثار خون در تاسوعا و عاشورای حسینی تهران

هر چه زمان می‌گذرد و به غروب  و شب عاشورا نزدیک می‌شویم بر تعداد جمعیت افزوده می‌شود، جمعیتی که گاه از این که دیر نوبت به آنان می‌رسد لب به انتقاد می‌گشایند، اما صبر را پیشه می‌کنند تا بتوانند در این روز خون خود را اهدا کنند.

ایثار خون در تاسوعا و عاشورای حسینی تهران 

نیاز به خون همیشگی است

سیدمرتضی طباطبایی مدیرکل انتقال خون استان تهران علت این تأخیر را جمعیت زیاد مراجعه کننده و اختصاص تنها یک مرکز برای آنان می‌داند و به ایکنا می‌گوید: با توجه به اهمیت سلامت خون امسال سیاستی را پیش گرفتیم تا فقط مرکز وصال شیرازی تنها مرکزی باشد که از اهداکنندگان استقبال کند.

وی افزود:  این امر به دو دلیل بود تا هم فراد مراجعه کننده به سوی گسترش فرهنگ نذر اهدای خون گرایش پیدا کند و هم اینکه این عزیزان هدفمند خون خود را اهدا کنند چرا که عمر فرآورده‌های خونی کوتاه بوده و این افراد باید به گونه‌ای برنامه ریزی کنند تا طی روزهای دیگر سال نیز بتوانند خون اهدا کنند.

وی عنوان کرد: نوبت دهی برای نذر اهدای خون تا اربعین نیز از امروز آغاز شده و هرکسی هم به اینجا مراجعه می‌کند و قادر به اهدای خون نیست می‌تواند برای طرح اهدای خون تا اربعین ثبت نام کند.

اهدای خون شیعه و سنی نمی‌شناسد

مدیرکل انتقال خون استان تهران در ادامه با اشاره به پویشی که اخیرا در فضای مجازی به نام نذر اهدای خون مسلمان شیعه راه‌ افتاده است نیز عنوان کرد: این کمپین هدفی جز تفرقه میان مسلمانان در ایران ندارد، اهدای خون ایثار است شیعه و سنی نمی‌شناسد هر انسانی که به خون نیاز داشته باشد باید به او خون اهدا کرد.

طباطبایی همچنین تأکید کرد: با توجه به استقبال مردم از اهدای خون در روزهای تاسوعا و عاشورا 16 تخت را به تخت‌های اهدای خون افزود و آن را به بیش از 50 تخت افزایش داده‌ایم ضمن اینکه پیش بینی ما این است که طی این دو روز 1000 تا 1500 نفر خون اهدا کنند.  

وی یادآور شد: کسانی که نذر خون دارند به توصیه ما عمل کرده و نذر خود را تا اربعین به تأخیر انداخته و در ایام خلوتی مراجعه کرده تا کیفیت و سلامت خون تضمین شود.

نیاز به پلاکت و فرآورده‌های پلاسما در کشور سازمان انتقال خون کشور را به سوی در خواست از اهداکنندگان سوق داد تا آنان را به سوی فرهنگ اهدای پلاکت سوق دهد و در این رابطه بشیر حاجی بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون به ایکنا گفت: با توجه به نیاز مبرم بیمارستان‌ها به پلاکت و توسعه مراکز خون و آنکولوژی در کشور و  نیاز این مراکز به پلاکت جهت مداوای بیماران سرطانی افزایش پیدا کرده لذا مردم می‌توانند امسال در این ایام به روش پلاکت فریزیس تولیدی به جای خون کامل پلاکت اهدا کنند.

وی یادآور شد:  امروزه مصرف پلاکت در جوامع انسانی روز به روز در حال افزایش است، مصرف داروهای مشتق از پلاسما به دلیل شناسایی افراد مبتلا به نقص ایمنی و بیماری‌های خونی ارثی نیز در حال افزایش است، لذا اهدای پلاکت نیز در کنار اهدای خون می‌تواند در ایام محرم صورت گیرد.

حاجی بیگی یادآور شد: اهدای پلاکت نوعی اهدای خون مسئولانه و آگاهانه ‌است و در این رابطه باید تلاش شود شهروندان را نسبت به اهدای پلاکت و نیاز بیمارستان‌ها و بیماران به آن آگاه کرد.

علی رغم این درخواست در روز تاسوعا خبری از اهدای پلاکت نبود، برخی از اهداکنندگان  با وجود تعداد میزان اهدای آنان در سال  چیزی از اهدای پلاکت نمی‌دانستند، و تخت‌های ویژه اهدای پلاکت نیز به اهدای خون کامل اختصاص پیدا کرده بودند.

در همین رابطه مجید مسلمی معاون اهدای سازمان انتقال خون به ایکنا گفت: خون عنصری یونیک بوده و عمری بیولوژیک دارد، از سویی نیاز همیشگی ما خون وجود دارد، تمامی فرآورده‌های خونی را نمی‌شود برای همیشه ذخیره کرد چنانچه عمر پلاکت سه روز بوده و بلافاصله باید آن را مصرف کرد.

وی افزود: از سوی دیگر تعداد نیازمندان به پلاکت همیشه ثابت است به همین دلیل نمی‌توان گفت که در یک دوره ما افزایش نیاز داریم و در دوره‌ای دیگر این نیاز وجود ندارد، ما همیشه نیاز مشخصی به پلاکت داریم و ظرفیت ذخیره سازی هم برای آن مشخص است و چنانچه خارج از این ظرفیت پلاکت اهدا شود عملا این پلاکت‌های اهدایی به دلیل عمر کوتاه آن از بین می‌روند.

مسلمی یادآور شد: ما از طریق تماس با اهداکنندگان مستمر خون در زمان نیاز به پلاکت و همچنین فرهنگ سازی در میان آنان سعی داریم فرهنگ اهدای پلاکت را هم در ایران به مانند فرهنگ اهدای خون آگاهانه نهادینه کنیم،نیمی از اهداکنندگان ما اهداکنندگان مستمر هستند که کفایت خون را حفظ می‌کنند و تلاش داریم این افراد را نسبت به اهدای پلاکت و پلاسما نیز آگاه کنیم.

گزارش تصویری

 

captcha