ریشه محبت به اهل بیت(ع) کجاست
کد خبر: 3648065
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۰

ریشه محبت به اهل بیت(ع) کجاست

گروه معارف: مدرس حوزه علمیه قم گفت: عشق و محبت مردم نسبت به خاندان رسول خدا(ص) روزافزون است؛ هر سال این چراغ پر‌فروغ‌تر می‌شود و علی‌رغم همه تبلیغاتی که دشمنان اهل بیت(ع) می‌کنند، قلوب مردم بیشتر به این خاندان وابسته می‌شود؛ این محبت، دلایلی دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از سیستان و بلوچستان، حجت‌الاسلام محسن کافی، مدرس حوزه و دانشگاه و فرزند مرحوم شیخ احمد کافی، شب گذشته در مراسم بزرگداشت شام غریبان، در مسجد جامع زاهدان، گفت: عشق و محبت مردم نسبت به خاندان رسول خدا(ص) روزافزون است؛ هر سال این چراغ پرفروغ‌تر می‌شود و علی‌رغم همه تبلیغاتی که دشمنان اهل بیت(ع) می‌کنند، قلوب مردم بیشتر به این خاندان وابسته می‌شود.
وی با طرح این سؤال که ریشه محبت نسبت به اهل بیت(ع) کجاست، ادامه داد: بر اساس علم روانشناسی، انسان هر چیزی و یا هر کسی را در عالم دوست داشته باشد، دلیل آن خارج از شش علت اصلی نیست. یعنی یک، دو و یا سه علت از این علت‌های ششگانه، در ما علاقه ایجاد می‌کند.
مدرس حوزه علمیه قم بیان کرد: اولین عاملی که در دنیا، باعث برخی علاقه‌ها می‌شود، غریزه جنسی است. به طور غریزی، مرد به زن و زن هم به مرد علاقه پیدا می‌کند. این حس در حیوانات هم وجود دارد؛ نر و ماده به هم علاقه پیدا می‌کنند.
وی افزود: دومین علتی که روانشناسان برای ایجاد محبت بیان کرده‌اند، وجود احسان است. امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند «الانسان عبید الاحسان؛ یعنی انسان بنده كسی است كه به او احسان می‌كند». اگر کسی بدون توقع، به شما لطف و محبتی کند، شما خواه یا ناخواه به او علاقمند می‌شوید. یعنی لطف و احسان او، باعث می‌شود تا علاقه‌اش به دلتان بیفتد.
وی اظهار کرد: سومین علتی که برای ایجاد محبت بیان شده، وجود امتیاز در محبوب است. گاهی محبوب ما صاحب امتیاز یا امتیازاتی است که آن امتیازها، قلب ما را به سمت خودش جذب کرده است. مثلا عطر و بوی خوش، یک امتیاز در گل است که شما را جذب می‌کند.
فرزند مرحوم شیخ احمد کافی افزود: چهارمین علت، تناسب ظاهری است. به عنوان مثال، وقتی به یک مهمانی بزرگ دعوت شده باشید، هنگام ورود، به سراغ کسانی می‌روید که با شما تناسب دارند.
وی بیان کرد: پنجمین علت، تناسب ارواح است؛ بر اساس روایتی از رسول خدا(ص) آمده است که در عالم ارواح، بعضی از روح‌ها پنجه در پنجه با هم بودند، وقتی وارد دنیا شدند، از هم جدا شده و هر یک به سویی رفتند. این روح‌ها، ناخودآگاه جذب همدیگر می‌شوند.
کافی عنوان کرد: ششمین علت، قانون علیت است. عالم، عالم علل و معلولی است؛ روانشناس‌ها می‌گویند هر علتی به معلول خود علاقه دارد؛ معلول هم به علت علاقه دارد. یک بچه به کاردستی خود علاقه دارد، چون علت به معلول خودش علاقه دارد. پدر و مادر خود را علت پیدایش بچه‌ها می‌دانند، پس دوستشان دارند. معلول هم به علت وابسته است، لذا فرزند هم پدر و مادر خود را دوست دارد.
وی افزود: اگر بخواهیم ریشه محبت به اهل بیت(ع) را پیدا کنیم، از بین این شش علت، علت اول را کنار بگذارید، پنج علت دیگر، موجود است. غیر از علت اول، بقیه علت‌ها باعث ایجاد چنین علاقه و محبتی شده است.
مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: همه ما می‌دانیم که اگر پیغمبر نبود، ما مثل اجداد خود بت‌پرست بودیم. بدون هدایت رسول خدا، از لجن‌زار خرافات نجات پیدا نمی‌کردیم. علم نمی‌توانست ما را نجات دهد، همانطور که می‌بینیم در برخی کشورهای پیشرفته صنعتی، همچنان مردم خرافاتی و بت‌پرست هستند. اگر خرافه‌ای هم در جامعه اسلامی وجود دارد، ریشه در اسلام ندارد، بلکه خودمان به اسلام چسبانده‌ایم.
کافی اظهار کرد: یکی دیگر از علل، وجود امتیاز در محبوب بود. بروید تاریخ را مطالعه کنید، هر چه بیشتر با زندگی ائمه اطهار آشنا می‌شوید، بیشتر شیفته این خاندان می‌شوید، چون معرفت شما زیادتر شده است.
captcha