سهم قرآن در فضای اطلاع‌رسانی کشور اندک است/ رونمایی از آرم جدید سازمان دارالقرآن
کد خبر: 3648537
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵
قره‌شیخلو:

سهم قرآن در فضای اطلاع‌رسانی کشور اندک است/ رونمایی از آرم جدید سازمان دارالقرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: مهدی قره‌شیخلو، طی نشستی خبری به منظور ارائه گزارش عملکرد شش‌ماهه اول سال 96 سازمان دارالقرآن الکریم گفت: سهم قرآن در فضای اطلاع‌رسانی کشور اندک است.

سهم قرآن در فضای اطلاع‌رسانی کشور اندک است/ رونمایی از آرم جدید سازمان دارالقرآن
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در رابطه با تشریح عملکرد سازمان در شش ماهه اول سال جاری صبح امروز سه‌شنبه، 11 مهرماه با حضور  اصحاب رسانه در محل سالن جلسات سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در ابتدای این نشست خبری با بیان اینکه هم قرآن در فضای اطلاع‌رسانی کشور همچنان کم است و آن‌طور که باید و شاید به این موضوع رسیدگی نمی‌شود، اظهار کرد: جنبه اطلاع‌رسانی و نیز جنبه شناسایی و بررسی نقاط قوت و ضعف برنامه‌های مختلف در سطح کشور می‌تواند این امکان را در اختیار نهادهای مختلف قرآنی کشور قرار دهد که خود را ارتقا دهند.
وی در ادامه با اشاره به عملکرد سازمان دارالقرآن الکریم در شش‌ماهه اول سال جاری بیان کرد: طی نیمه اول سال 96 و در قسمت معاونت آموزش و پژوهش سازمان که شاید از اصلی‌ترین حوزه‌های کاری سازمان است، برنامه‌های مختلفی همچون مشارکت در طرح 1451 اجرایی شد که در این زمینه از بستر مؤسسات قرآنی، مردمی و خانه‌های قرآن شهری و روستایی برای توسعه این طرح به صورت کار حضوری و برگزاری کلاس‌های آموزشی استفاده کردیم که امسال این طرح برای 60 هزار نفر در فصل تابستان و ایام ماه مبارک رمضان اجرا شد.
وی در ادامه با بیان اینکه برای امسال 100 کارگاه سبک زندگی قرآنی طراحی کردیم که تاکنون 35 کارگاه در 11 استان با حضور هزار و 700 نفر برگزار شده است، گفت: برای توسعه این کارکاه‌ها نیاز به مربی است که از سال گذشته تربیت مربی این بخش آغاز شده است که در این رابطه یک گروه 60 نفره از کل کشور انتخاب شدند که این کارگاه‌ها هم در بخش آقایان و هم بخش بانوان بانوان در سه مرحله برگزار شد که مرحله سوم آن نیز اردیبهشت‌ماه امسال اجرا شد. همچنین، امروز نیز برنامه افتتاح دور دوم این کارگاه‌ها را برای 60 نفر از بانوان خواهیم داشت که این کارگاه‌ها تا پایان سال در شش مرحله برای آقایان و بانوان برگزار خواهد شد.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه امسال کارگاه توانمندسازی کارشناسان و رابطان قرآنی سازمان را برگزار کردیم، افزود: ما در کل کشور 560 پست رئیس و کارشناس اداره امور قرآنی داریم که تاکنون در حدود 300 پست جذب نیرو شده است و مابقی پست‌ها را نیز با مجوزی که از سازمان مدیریت أخذ خواهد شد، جذب نیرو خواهیم کرد. همچنین، یکی از کارهای ما ارتقای سطح دانش و مهارت‌های قرآنی کارشناسان است که مأموریت انجام ابلاغیه‌های سازمان را بر عهده دارند که این کار از سال گذشته آغاز شد و حدود 500 نفر در این دوره آموزشی حضور یافتند که 168 نفر از این تعداد تا پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری در این دوره ارتقای سطح کارشناسان قرآنی حضور داشتند.
قره‌شیخلو در ادامه با بیان اینکه برنامه دیگر سازمان بحث آموزش استعدادهای درخشان قرآنی بود و با اشاره اینکه در این زمینه یک تجربه سه ساله را از سال‌های گذشته و برای یک گروه محدود صدنفره به صورت متمرکز داشتیم، گفت: از امسال این برنامه توسعه پیدا کرد و برای هر استان سهمیه‌ای در نظر گرفته شد که در حدود 1300 نفر از نوجوانان هشت تا هجده ساله در کل کشور شناسایی شدند و برای ایشان در سراسر کشور یک برنامه آموزشی تعریف شده در نظر گرفته شد. همچنین، در شهریورماه سال جاری این توفیق را داشتیم که برای برگزیدگان ایشان پنج اردوی منطقه‌ای برگزار کنیم که حدود ششصد نفر در این اردوهای سه روزه حضوری و از جنس آموزشی، تفریحی شرکت کردند.
وی در ادامه با اشاره به برگزاری 48 دوره تربیت آموزشیار روخوانی و روان‌خوانی قرآن برای کارکنان نیروی انتظامی در سراسر کشور اشاره و با بیان اینکه این فعالیت یک کار مشارکتی بود، افزود: این دوره‌ها به منظور خودکفایی نیروی انتظامی در داشتن مربیان قرآنی برای استفاده در برنامه‌های مختلف قرآنی که در سراسر کشور برگزار می‌شود، برپا شد.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در ادامه با بیان اینکه طی شش‌ماهه نخست سال جاری 137 مجوز برای 137 دوره تخصصی صادر شده است تا در استان‌های مختلف برگزار شود، اظهار کرد: با اجرای این دوره‌های تخصصی در سراسر کشور تعداد دو هزار و 450 گواهینامه صادر شده است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه تعداد 2500 روحانی مستقر در حوزه معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات و در نقاط بعضا محروم کشور فعالیت دارند، گفت: در این زمینه نیز برنامه‌ای برای فعالیت هدفمند این روحانیون در نظر گرفته شده تا سطح قرآنی ایشان ارتقا پیدا کند که در این رابطه طی سال جاری هزار نفر را تحت پوشش قرار دادیم تا مهارت‌های قرآنی آن‌ها افزایش پیدا کند و امیدواریم تا در سال آینده بتوانیم تمامی این 2500 روحانی مستقر را نیز تحت پوشش قرار دهیم.
قره‌شیخلو در ادامه با بیان اینکه تولیداتی را نیز امسال در حوزه معاونت آموزش و پژوهش داشته‌ایم که از این تولیدات رونمایی شده و در حال آماده‌سازی و توزیع آن‌ها هستیم، افزود: یک جلد کتاب روش‌های سلبی در آموزش و تبلیغ تألیف عبدالعظیم کریمی، کتاب صداسازی در هنر معنوی تلاوت تألیف جهانبخش فرجی، کتاب مبانی سبک زندگی قرآنی تألیف رضایی اصفهانی و نیز کتاب درس‌نامه آموزش حفظ موضوعی قرآن نوشته تقی‌پور از تولیدات معاونت آموزش و پژوهش سازمان است که هم‌اکنون چاپ شده و در حال توزیع است.
وی همچنین، در ادامه با اشاره به برنامه‌های مختلف معاونت ارتباطات و امور استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم در شش‌ماهه اول سال جاری، اظهار کرد: امسال طبق سنوات گذشته برنامه توسعه فعالیت‌های قرآنی در مراسم اعتکاف را اجرا کردیم که در این راستا 2199 مسجد تحت پوشش قرار گرفت و 402199 نفر در برنامه‌های قرآنی ایام اعتکاف که شامل قرائت قرآن، آموزش و اصلاح نماز، جزءخوانی و ختم قرآن کریم بود، شرکت کردند. همچنین، برنامه جدید دیگری نیز که امسال اجرایی شد این بود که یک دفترچه‌ای شامل سؤالاتی از مفاهیم خطبه همام از نهج‌البلاغه و سوره مبارکه حجرات تهیه و در میان معتکفان توزیع شد که 112712 نفر در این آزمون شرکت کردند که از این تعداد 45661 نفر به بیش از 35 سؤال پاسخ صحیح داده بودند که به هزار نفر از این عزیزان به قید قرعه جوایزی اهدا شد.
سهم قرآن در فضای اطلاع‌رسانی کشور اندک است/ رونمایی از آرم جدید سازمان دارالقرآن
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم ادامه داد: همچنین، طرح با قرآن در رمضان را نیز امسال در ماه مبارک داشتیم که در این زمینه 1149 جلسه ختم قرآن و جزءخوانی قرآن در سراسر کشور برگزار شد. امسال در نماز جمعه با مشارکت ستاد نماز جمعه تهران در سه جمعه ابتدایی ماه مبارک، برنامه تلاوت قرآن اجرا شد و همچنین، طی اجرای برنامه‌ای از سوی سازمان فراخوان عمومی داده شد که قرآن‌های بلااستفاده و فرسوده مردم جمع‌آوری شود. طی اجرای این طرح در حدود 10 تن قرآن فرسوده جمع‌آوری شد که کارهای خمیر کردن آن‌ها با رعایت موازین شرعی انجام شد. همچنین، 3000 جلد قرآن و نهج‌البلاغه جمع‌آوری شد که دو هزار جلد از آن‌ها که قابل استفاده بود، برای مناطق محروم ارسال شد و 1000 جلد نیز جهت صحافی ارسال شد که در چند روز آینده نیز این قرآن‌های صحافی شده به مناطق محروم ارسال خواهد شد. تعداد 7000 جلد قرآن نو از سوی سازمان در ماه رمضان چاپ و در مناطق محروم توزیع شد. همچنین، یک برنامه رونمایی از ترتیل حامد ولی‌زاده همراه با ترجمه گویای استاد سلیمی داشتیم که 1000 نسخه از این لوح فشرده تکثیر و در سراسر کشور توزیع شد.  
قره‌شیخلو تصریح کرد: همچنین، طی سال جاری استان‌های برتر سال 95 در زمینه فعالیت‌های قرآنی را اعلام کردیم که در این راستا پنج استان برتر و پنج استان نیز شایسته تقدیر شدند. امسال نیز برنامه ارزیابی استان‌ها را با استفاده از گروه‌های اعزامی به استان‌ها آغاز شده است که تاکنون هفت استان بررسی شده است و استان‌های دیگر نیز به مرور بررسی خواهند شد.
وی در ادامه با بیان اینکه امسال مشارکت‌ با نهادهای مختلف در دستور سازمان دارالقرآن الکریم قرار داشت، افزود: در این راستا مشارکت فراوانی با دستگاه‌های مختلفی همچون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نیروهای مسلح، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان، دبیرخانه کانون‌های فرهنگی مساجد، نیروی انتظامی و ... ایجاد شد.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه برنامه دیگر این حوزه ترویج برنامه‌های قرآنی در هیئت‌های مذهبی است، تصریح کرد: نزدیک به سه سال است که سازمان در این حوزه ورود پیدا کرده و فعالیت می‌کند. در این راستا تأکید سازمان بر این است که باید از ظرفیت هیئت‌های مذهبی در سراسر کشور برای توسعه فعالیت‌های قرآنی استفاده کرد. از مسئولان هیئت‌ها نیز انتظار داریم که به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند. در این رابطه امسال از 400 هیئت مذهبی که برنامه‌های قرآنی را نیز اجرا می‌کنند، ضمن در نظر گرفتن بودجه، حمایت می‌کنیم.
وی با بیان اینکه تشکیل مجامع خیّرین قرآنی و نیز مجامع قرآنیان استان‌ها از برنامه‌های امسال سازمان بوده و زمینه‌های اجرای آن نیز فراهم شده است، تصریح کرد: در برخی از استان‌ها هر دو مجمع راه‌اندازی شده و تا پایان سال نیز این دو مجمع در تمامی استان‌ها ایجاد می‌شود که هدف از ایجاد این مجامع این است که نقش خیّرین در توسعه برنامه‌های قرآنی پررنگ شود و خود قرآنیان نیز کمی جدی‌تر نسبت به رویدادهای مختلف قرآنی کشور حساس شده و اعلام موضع داشته باشند.
قره‌شیخلو گفت: برنامه دیگری که از سوی سازمان در این حوزه و طی سال جاری اجرایی شد، طرح سفیران نور بود که طی اجرای آن 120 محفل قرآنی در 83 شهرستان از 15 استان کشور اجرا شد و 60 نفر از قرآنیان کشور در قالب گروه‌‌های قرآنی جهت اجرای محافل به استان‌های مختلف اعزام شدند که این برنامه نیز استقبال فراوانی را در استان‌های مختلف کشور به همراه داشت.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم افزود: در اداره دبیرخانه ملی که شامل دو دبیرخانه اعطای مدرک به حفاظ و نیز دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی، مردمی است، امسال دوازدهمین دوره آزمون‌های اعطای مدرک در اردیبهشت‌ماه برگزار شد و 7419 نفر در مرحله اول آزمون شرکت کردند که از این تعداد 2840 نفر قبول شدند و در حال گذراندن مرحله دوم هستند که این روند آزمون تا پایان سال ادامه خواهد داشت.
وی تصریح کرد: در 11 دوره گذشته این آزمون تعداد 58637 شرکت‌کننده در آزمون حضور داشتند که از این تعداد 5760 نفر توانسته‌اند تا مدرک تخصصی درجه یک تا پنج را دریافت کنند. در حوزه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی نیز تاکنون و طی سال جاری تعداد 11 جلسه برگزار شده است که این جلسات 37 مصوبه داشته است. 36 پرونده مؤسسات جدید نیز در این جلسات بررسی و با 34 مؤسسه نیز موافقت شده است. همچنین، 1540 مورد تمدید یا صدور پروانه فعالیت نیز در این شش ماه انجام شده است.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم افزود: نکته مهمی که در این حوزه اتفاق افتاد، درواقع آغاز ادغام اتحادیه مؤسسات قرآنی بود که امسال این کار از اوایل تابستان آغاز شد و تاکنون نیز در 25 استان ادغام اتحادیه استانی صورت گرفته است و ادغام شش استان باقیمانده نیز ظرف چند هفته آینده انجام می‌شود که بلافاصله پس از پایان ادغام در استان‌ها، ان‌شاءالله برنامه ادغام اتحادیه کشور نیز برگزار خواهد شد. 
سهم قرآن در فضای اطلاع‌رسانی کشور اندک است/ رونمایی از آرم جدید سازمان دارالقرآن
قره‌شیخلو در ادامه با اشاره به برنامه‌های حوزه معاونت نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم سازمان در شش‌ماهه اول سال جاری نیز اظهار کرد: تعداد 6703 جزء قرآن توسط مصححان تصحیح شده است. همچنین، 121 مجوز چاپ برای تیراژ 111000 جلد قرآن و 44 مجوز نشر نیز برای تیراژ 391000 جلد در شش ماهه اول سال جاری صادر شده است.
وی تصریح کرد: رونمایی از ترجمه استاد یحیی یثربی که در ماه مبارک رمضان چاپ و توزیع شد، رونمایی از قرآن قرینه‌ای استاد فروتن و رونمایی از قرآن 120 اسمی استاد توتونچی که برای ساماندهی قرآن‌های موجود در مراسم ختم تنظیم شده است، از برنامه‌های دیگر سازمان در این حوزه بوده است.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه در حوزه انتشارات و در شش ماه اول سال جاری در حدود 90 هزار جلد تیراژ کتاب‌های آموزشی سازمان بوده است که از آن‌ها بیشتر در دوره‌های آموزشی سازمان استفاده می‌شود و سعی شده است تا این کتاب‌ها با قیمت مناسب در اختیار متعلمین قرار داده شود.
قره‌شیخلو اظهار کرد: همچنین، در سال گذشته رشد چشمگیری در چاپ قرآن به خط عثمان طه داشتیم که باعث شده بود تا از خطوط خطاطان ایرانی خیلی استفاده نشود که با برنامه‌هایی که در این زمینه در نظر گرفته شد، بنا بر این شد تا امسال نسبت به سال گذشته آمار قرآن‌های عثمان طه 30 درصد کاهش داشته و تقریبا نیز میزان 30 درصد به مجوزهای سازمان برای چاپ قرآن با خطوط ایرانی افزایش داشته است که امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.
وی در پایان گفت: در رابطه با وضعیت اعتبارات سازمان نیز تا الآن چیزی در حدود 36 درصد اعتبارات سازمان جذب شده که در این زمینه مقداری نسبت به زمان عقب هستیم و امیدواریم در شش ماه دوم سال این عقب ماندگی را جبران کرده و بتوانیم لااقل میزان 80 درصد اعتباراتی که امسال برای سازمان پیش‌بینی شده است جذب کنیم تا برنامه‌هایی که برای اجرا از سوی سازمان در نظر گرفته شده است، اجرایی کنیم.    
گزارش کامل تصویری را اینجا ببینید.
captcha