اهداء خون آذربایجان غربی در ایام حسینی افزایش پنج درصدی داشته است
کد خبر: 3649556
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۸
قهرمان رضائیه:

اهداء خون آذربایجان غربی در ایام حسینی افزایش پنج درصدی داشته است

گروه اجتماعی: مدیر کل انتقال خون آذربایجان غربی گفت: با فعالیت کلیه پرسنل سطح استان در تمام بخش ها در سه شیفت کاری، و مشارکت مردم خیر آذربایجان غربی، میزان انتقال خون امسال استان نسبت به تاسوعا و عاشورای سال گذشته افزایش پنج درصدی داشته است.

مجتبی قهرمان رضائیه مدیر کل انتقال خون آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از آذربایجان غربی گفت: میزان مشارکت مردم آذربایجان غربی در تاسوعا و عاشورای با پنج درصد افزایش نسبت به ایام حسینی سال گذشته، به 3171 واحد اهدایی رسیده است.

وی عنوان کرد: در 6 ماه نخست سال جاری 37 هزار و 86 واحد خونی اهدا شده در آذربایجان غربی به ثبت رسیده که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته افزایش چشمگیر داشته است.

قهرمان با بیان افزایش پنج درصدی اهدا خون استان در تاسوعا و عاشورای حسینی، تاکید کرد: میزان اهدا خون آذربایجان غربی در ایام تاسوعا و عاشورای سال گذشته 3016 واحد بوده که این میزان در تاسوعا و عاشورای سال جاری با پنج درصد افزایش، به 3171 واحد اهداء رسیده است.

وی تصریح کرد: در زمینه اهدای خون، بیشترین مشارکت مردم استان در شهر های ارومیه، میاندوآب و خوی به ثبت رسیده و سایر شهرستان های آذربایجان غربی نیز مشارکت قابل قبولی در اهدای خون ایام محرم داشته است.

مدیر کل انتقال خون آذربایجان غربی افزود: میاندوآب 301 واحد، خوی 156 واحد، نقده 292 واحد و سلماس 125 واحد اهدا خون در روز تاسوعاس حسینی امسال را به ثبت رسانده اند.

وی ادامه داد: همچنین در روز عاشورای حسینی امسال در شهر های میاندوآب 402 واحد، خوی 367 واحد، نقده 207 واحد و سلماس 143 واحد اهداخون به ثبت رسیده است.

قهرمان بیان کرد: از 3171 واحد انتقال خون ثبت شده آذربایجان غربی در ایام تاسوعا و عاشورا، فقط 94 واحد خونی توسط بانوان اهدا شده که نیازمند فرهنگ سازی و آموزش های کافی جهت افزایش میزان مشارکت بانوان در زمینه اهدا خون در جامعه هستیم.

وی تاکید کرد: جهت تبیین فرهنگ افزایش اهدای خون در جامعه، نیازمند مشارکت سایر ارگان ها و نهاد های مرتبط و همچنین آگاه سازی و اطلاع رسانی اصحاب رسانه در حوزه انتقال خون هستیم.

قهرمان اظهار کرد: سازمان انتقال خون آذربایجان غربی دارای مرکز اهدا پلاسما و پلاکت در ارومیه بوده و از این جهت جزء اندک استان های مجهز به این سیستم در کشور است.

وی گفت: با استفاده از روش دریافت پلاسما و پلاکت خون، به جای اخذ خون کامل از اهداکننده تنها پلاسمای فرد جدا شده و بقایای سلول های خونی به همراه مایعات تزریقی مناسب به وی برگردانده می شود و انواع داروهای بیولوژیک که  قابل فرآوری می باشند، تهیه و استخراج می شود.

مدیر کل انتقال خون آذربایجان غربی بیان کرد: با استفاده از این روش 2 تا 3 واحد بیشتر از روش معمولی پلاسما اهدا می شود، که یکی از مزایای اصلی این دستگاه ایجاد سلامت بیشتر در افراد گیرنده بوده چرا که در بسیاری موارد بیماران نیازمند این دارو در طول سال مجبور به دریافت پلاسمای افراد مختلف می شوند که با استفاده ازین روش ریسک حساسیت و آلوایمونیراسیون کاهش خواهد یافت.
captcha