موازی‌کاری و بازبینی در ساختار قرآنی کشور
کد خبر: 3649768
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵
قره‌شیخلو تأکید کرد:

موازی‌کاری و بازبینی در ساختار قرآنی کشور

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه قطعا در میان نهادها و دستگاه‌های قرآنی موازی‌کاری وجود دارد، گفت: به نظر می‌رسد که بعد از یک دوره 10 ساله، نیازمند به یک بازبینی در ساختار قرآنی کشور هستیم.


وجود موازی‌کاری در بین نهادهای قرآنی/ نیازمند بازبینی در ساختار قرآنی کشور هستیم

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، موضوع موازی‌کاری در میان دستگاه‌های مختلف قرآنی کشور یکی از مسائلی است که بعضا باعث به وجود آمدن مشکلاتی در راه اجرای برنامه‌های قرآنی در سطح کشور می‌شود. وجود نهادهای موازی در رابطه با امر قرآن کریم و نیز بعضا اختلافاتی که در این زمینه در میان نهادهای مختلف به وجود می‌آید، باعث می‌شود تا گاهی نتایج مطلوب، تأثیرگذار و مورد انتظار از اجرای برخی فعالیت‌ها به دست نیاید، بدون اشاره به اینکه چرا این نهادها در گذشته ایجاد شده‌اند در همین زمینه مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم کشور در گفت‌و‌گو با ایکنا گفت: قطعاً موازی‌کاری وجود دارد. در این زمینه باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا این موازی‌کاری‌ها هم به حداقل برسد و هم اینکه زمینه نظارتی میان دستگاه‌های قرآنی در این بخش بیشتر شود.

وی در ادامه با بیان اینکه البته در همه فعالیت‌ها و برنامه‌هایی که اجرا می‌شود، موازی‌کاری بد نیست و در بخش‌هایی ممکن است که به قدری نیاز وجود داشته باشد که چند دستگاه به طور همزمان و با یکدیگر ورود پیدا کنند، افزود: البته این امر باید با یک برنامه‌ریزی و انسجام انجام شود که باعث تضعیف نهادهای همکار در این زمینه نشود و یا اینکه تکرار برنامه‌ها با یک جمعیت مشترک باعث شود تا برای مثال بعضا شاهد آن باشیم که چند دستگاه آمارهایی را به طور همزمان ارائه داده و از آن استفاده ‌کنند که این امر درست نیست.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم کشور ضمن تأکید بر این موضوع که موازی‌کاری در میان دستگاه‌های قرآنی وجود دارد و باید اصلاح شود، تصریح کرد: باید در رابطه با موازی‌کاری نهایت تلاش را داشته باشیم تا در آن قسمتی که می‌توان آن را از بین برد، نسبت به این کار اقدام کرد و در قسمت‌هایی که می‌توان آن را سامان داد نیز به ساماندهی این مسئله بپردازیم.

قره‌شیخلو در ادامه با اشاره به اینکه کلا در رابطه با موضوع قرآن در سطح کشور با مسئله تعدد در ساختار و نیز برنامه‌ها طرف هستیم که باید در این رابطه فکری کرد، اظهار کرد: ساختار قرآنی کشور امروز می‌تواند بسیار چابک‌تر از این که هست باشد. همچنین، در این زمینه باید از تجربه‌ای که از هشت سال فعالیت شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور وجود داشته، استفاده کنیم که البته به نظر می‌رسد که شاید خود این ساختار نیز نیاز به بازنگری داشته باشد که خود اعضای شورای توسعه نیز در این راستا اقداماتی را انجام داده‌اند.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم ادامه داد: همه ما دوست داریم و تلاش می‌کنیم که کار قرآن در کشور ارتقاء پیدا کند که این ارتقاء در تمامی سطوح ساختاری، نیروی انسانی، بودجه و طرح و برنامه لازم است. ما شاید بیش از اینکه بر روی نرم‌افزار فکر کنیم و برای آن وقت بگذاریم، درگیر ساختارها و کشمکش‌هایی در رابطه با انجام فعالیت‌ها هستیم. به نظر بنده دوران این بحث‌ها گذشته و امروز باید بیشتر بر روی عمق کار و نرم‌افزار کار فعالیت کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پنج هزار مؤسسه قرآنی در کشور وجود دارد که هر کدام از آن‌ها برای خود کار می‌کنند، تصریح کرد: این بدان معنی است که نظارت دقیق و محتوایی بر روی مؤسسات وجود ندارد و آن نظارت و یا حتی حمایت نرم‌افزاری که باید از این مؤسسات انجام شود تا مردم نیز احساس نیاز بیشتری برای حضور در مؤسسات پیدا کنند، انجام نشده است لذا به نظر می‌رسد مسئولان قرآنی کشور باید کمک کنند تا فضایی در کشور ایجاد شود که از ظرفیت‌های موجود در کشور که بسیار خوب نیز است، استفاده بهینه شود که این نیازمند این امر است که ساختار چابک‌تر، طرح‌ و برنامه به‌روزتر و متناسب با نیاز مردم داشته باشیم.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم کشور با اشاره به اینکه امروز بسیاری از برنامه‌ها و فعالیت‌های ما سنتی بوده و بیست یا سی سال است که در حال انجام است و شاید امروز حتی به درد زندگی مردم نخورد و ما کمتر به این موضوع پرداخته‌ایم، تصریح کرد: تمامی مسئولان دستگاه‌های قرآنی کشور باید در جاهایی که قانون وجود دارد، مطیع قانون باشند و در بخش‌هایی نیز که قانون وجود ندارد باید برای آن قانون تعریف شود تا همه مسئولان و قرآنیان نسبت به آن تمکین کرده و مطیع قانون باشند.

قره‌شیخلو در پایان سخنان خود در این زمینه با اشاره به اینکه البته همه ساختارسازی‌های جدید که انجام می‌شود، نیازمند انرژی، وقت، نیروی انسانی، نظارت و بودجه است، اظهار کرد: به نظر می‌رسید که ما بعد از یک دوره 10 ساله نیاز به یک بازبینی در ساختار قرآنی کشور داریم.

captcha