پیشکسوتان جهاد و شهادت در پیچ و خم روزمرگی از یادمان رفته‌اند؟
کد خبر: 3649836
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۰
ایکنا گزارش می‌دهد؛

پیشکسوتان جهاد و شهادت در پیچ و خم روزمرگی از یادمان رفته‌اند؟

گروه اجتماعی: خوزستان را همه به نام کربلای ایران می‌شناسند؛ همانجا که در هشت سال دفاع مقدس جایگاه بزرگ مردان و زنان مدافع دین و میهن بود؛ امروز در گیرودار بی‌توجهی مسئولان یادگارهای آن شهدای والامقام در شهر غبار کهنگی و زنگار گرفته است؛ امام خمینی(ره) فرمود: «نگذارید پیشکسوتانِ شهادت و خون در پیچ و خم زندگی روزمره خود به فراموشی سپرده شوند» آیا این شهدا و سرداران از یاد ما رفته‌اند؟

 

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، خوزستان را همه به نام کربلای ایران می‌شناسند؛ همانجا که در هشت سال دفاع مقدس جایگاه بزرگ مردان و زنان مدافع دین و میهن بود؛ تابلوهای شهدای هشت سال دفاع مقدس در بلوارها و میادین شهر اهواز وجود دارد اما خودنمایی نمی‌کند؛ خیابان‌ها و اتوبان‌های شهر مزین به تصاویر شهدای هشت سال دفاع مقدس است اما این تابلوها و تصاویر از شهدای هشت سال دفاع مقدس سال‌ها بر اثر تابش سوزان آفتاب در اهواز به وضوح دیده نمی‌شوند و یا اینکه با عکس‌های نامزدهای انتخابات شورای شهر مزین شده‌اند!!!

نگاه ویژه به سرمایه‌های ملی و معنوی در ترویج فرهنگ انسانیت و ایثار و فداکاری یکی از وظایف مسئولان در بُعد فرهنگی شهر است اما این روزها از بین رفتن تصاویر شهدا در شهر بیش از همیشه به چشم می‌آید.

 

عبدالرضا فرجیان، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان در گفت‎وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، درباره نوسازی تابلوهای مربوط به تصاویر شهدا در معابر شهری گفت: موضوع تبلیغات محیط شهری و نصب تصاویر شهدا در معابر در حوزه شهرداری قرار دارد.

وی اظهار کرد: بنیاد شهید استان در این حوزه دو پیشنهاد به شهردار و اعضای شورای شهر اهواز ارائه داد؛ اول آنکه کمیسیونی به نام کمیسیون «ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت» به کمیسیون‌های شورا اضافه شود و دومین پیشنهاد این بود که تصاویر شهدا را که نیاز به نوسازی دارد با همکاری بنیاد شهید و شهرداری تغییر دهیم و نوسازی کنیم.

فرجیان با بیان اینکه اقدام به این کار مربوط به حوزه شهرداری است، افزود: کمیسیونی به نام کمیسیون نامگذاری معابر در شورای شهر داریم که بنیاد شهید و امور ایثارگران عضو آن است. با توجه به اینکه شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت در کشور به ریاست رئیس جمهور و دبیری بنیاد شهید تشکیل شده است و در استان نیز این شورا به ریاست استاندار و دبیری بنیاد شهید استان وجود دارد، پیشنهاد کردیم شورای شهر نیز کمیسیونی با همین نام تشکیل دهد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان خاطرنشان کرد: اگر این شورا شکل بگیرد در خیلی از موارد در خصوص تشییع شهدا، یادواره‌ها و همچنین تصاویر شهدا در معابر شهری اثربخش خواهد بود و در کنار کمیسیون نامگذاری معابر می‌تواند اقدامات خوبی را در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در سطح شهرستان انجام دهد.

حجت‌الاسلام جاسم موسی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر اهواز درباره رسیدگی به تصاویر شهدا در خیابان‌ها و بلوارهای شهر اهواز در پاسخ به خبرنگار ایکنا خوزستان اظهار کرد: در برخی نقاط این کار آغاز شده است اگرچه ما تازه در شورای شهر مستقر شدیم.

وی ادامه داد: اما قاعدتاً از سازمان زیباسازی و معاونت فرهنگی شهرداری باید بپرسید چون آنها اطلاعات بیشتری دارند؛ اگرچه در آینده قطعاً برنامه داریم که این تصاویر نوسازی و بیشتر شوند؛ نه تنها فقط با تصاویر شهدا بلکه با پیام‌های شهدا برروی فضایل اخلاقی به همراه پیام‌های قرآنی بیشتر کار کنیم.

موسی‌پور گفت: البته این امر به عهده شهرداری است و شورای شهر نهاد نظارتی است و بر آن نظارت می‌کند.

 

امیر آهن‌جان معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری اهواز هم در اینباره به خبرنگار ایکنا خوزستان گفت: نوسازی و رسیدگی به این تابلوها و تصاویر در ورودی شهر و مسیر فرودگاه با معاونت فرهنگی است.

 

http://badrpress.ir/files/fa/news/1395/6/4/50480_843.jpg

وی با بیان اینکه شهردار هر منطقه موظف است که به این موارد رسیدگی شود، گفت: امور مربوط به بازسازی تابلوهای محوری، تابلوهای ترافیکی، ایستگاه‌های اتوبوس در همه مناطق شهری با سازمان مربوط است اما نگهداری و تمیزکاری آن با منطقه و شهردار منطقه است.

امام راحل در صحیفه فرموده است: «... نگذارید پیشکسوتانِ شهادت و خون در پیچ و خم زندگی روزمره خود به فراموشی سپرده شوند...» و خداوند در قرآن کریم فرمود است: «وَلَاتَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فِی سبیلِ اللّهِ أَمواتاً بَلْ أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ یرزقونَ؛ مپندارید ان کسانی راکه کشته شده اند در راه خدا مرده اند، بلکه زنده اند و نزد پروردگارشان روزی می خورند.»

با همه این تفاسیر شهدا در نزد خداوند زنده و جاویدند، نزد ما چطور؟

گزارش تصویری این گزارش را از اینجا ببینید

سیما محسنی، خبرنگار ایکنا خوزستان 

iqnakhouzestan@

 

captcha