آمار واقعی مؤسسات قرآنی کجاست/ 3 هزار یا 5 هزار مؤسسه قرآنی؟
کد خبر: 3650460
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱

آمار واقعی مؤسسات قرآنی کجاست/ 3 هزار یا 5 هزار مؤسسه قرآنی؟

گروه فعالیت‌های قرآنی: موفقیت در فعالیت‌های قرآنی به‌ویژه در حوزه آموزش، نیازمند وجود آمار دقیق و واقعی از فعالیت‌ها در این حوزه است تا بتوانیم به درستی برنامه‌ریزی کنیم، اما رصد آمار ارائه شده توسط مسئولان از تعداد مؤسسات قرآنی فعال در کشور نه تنها نشان‌دهنده واقعی نبودن این آمار است بلکه می‌توان نتیجه گرفت بودجه‌های این بخش آنگونه که باید هدفمند هزینه نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، برای موفقیت در هر موضوعی باید برنامه‌ریزی، آمار و اطلاعات درستی در دسترس باشد، به‌ویژه در بخش آموزش علوم قرآنی که هر ساله بودجه زیادی را به خود اختصاص می‌دهد.
رصد آمار موسسات قرآنی در کشور از زبان مسئولان نه تنها نشان می‌دهد که این آمار واقعی نیست، بلکه می‌توان گفت، بودجه‌های این بخش نیز هدفمند هزینه نشده است و حتی می‌توان تا حدودی به علت گله‌مندی برخی از مؤسسات قرآنی از نبود بودجه و توزیع ناعادلانه نیز پی برد.
3 هزار یا 5 هزار مؤسسه قرآنی
احمد حاجی‌شریف، مسئول امور ارتباطات و استان‌های سازمان دارالقرآن کریم در سفر به استان قزوین، شهریور سال جاری در گفت‌وگو با خبرگزاری «مهر» اعلام کرد: «در حال حاضر 7 هزار خانه قرآنی شهری و روستایی و 4 هزار موسسه قرآنی با دریافت مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی در کشور فعالیت می‌کنند و اخیرا موضوع ادغام مؤسسات قرآنی تحت پوشش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سازمان هم تصویب شده که فعالیت این موسسات نیز در دارالقرآن تبلیغات اسلامی متمرکز خواهد شد».
این نکته را به یاد داشته باشید که اگر آمار موسسات قرآنی زیر مجموعه وزارت ارشاد را به این 4 هزار اضافه کنیم، تعداد مؤسسات قرآنی خیلی بیشتر از این تعداد خواهد شد.
در شهریورماه امسال نیز، سیدعلی سرابی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، «با ابراز اینکه آمار دقیقی از موسسات قرآنی کشور نداریم، اظهار کرد: در کشور حدود سه هزار مؤسسه قرآنی وجود دارد، که قطعی و ثبت شده هستند.
وی با اشاره به اینکه آمار ذکر شده به غیر از فعالیت خانه‌های قرآن‌های زیرمجموعه سازمان تبلیغات اسلامی است، ادامه داد: به غیر از آمار ذکر شده، هزار مؤسسه قرآنی وجود دارد که در حال دریافت مجوز هستند و یا موافقت اصولی دارند.
سرابی با تاکید بر اینکه حدود شش ماه، صدور مجوز مؤسسات قرآنی بر اساس نظر هیئت جدید آغاز شده است، تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تا به امروز، یک هزار و ۵۰۰ مؤسسه تمدید پروانه شده‌اند و ۶۰ موسسه جدید نیز مجوز فعالیت گرفته‌اند».
نکته خیلی مهمتر، آمار عجیب مؤسسات قرآنی در سال 1395 است که از زبان مهدی قره‌شیخ‌لو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم کشور در بهمن 1395 نقل کرده‌اند.
وی در جمع خبرنگاران شهرستان یاسوج اظهار کرد: « 5 هزار مؤسسه قرآنی و 7 هزار خانه قرآن شهری و روستایی در کشور در حال فعالیت هستند».
با قرار دادن سخنان علی‌اصغر کاراندیش مرودستی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به استان خراسان جنوبی به نکات قابل تأملی می‌رسیم که جا دارد، مسئولان مربوطه در این رابطه توضیح دهند.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: «300 مؤسسه قرآنی مجوزدار در ابتدای دولت یازدهم داشتیم که در پایان دولت به 1000 مؤسسه قرآنی مجوزدار رسید».
این در حالی است که بیش از سه سال و یا بیشتر از آن یعنی تا اواخر سال 1395، هیچ مجوز مؤسسه قرآنی بنا به گفته مسئولان به دلیل مباحث ادغام موسسات قرآنی صادر نشده است و به گفته رئیس هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، فقط ۶۰ موسسه جدید با آغاز صدور مجوزهای جدید از سال 1395 تا شهریور 1396 مجوز فعالیت گرفته‌اند.
آیا 2 هزار موسسه قرآنی وجود خارجی دارد؟
آماری که از زبان مسئولان کشوری نقل شده است، اختلاف عددی 3 تا 5 هزاری را در وجود مؤسسات قرآنی نشان می‌دهد. آمار مراکز قرآنی که یا وجود خارجی ندارند و یا کلا این آمار ارائه شده توسط مسئولان اشتباه است.
با کنار هم قرار دادن آماری که از زبان مسئولان کشور نقل شده است و با توجه به اینکه هر ساله بودجه‌های خاصی برای فعالیت‌های قرآنی در کشور اختصاص می‌یابد، آیا وقت آن نرسیده که مسئولان به‌ویژه در بخش قرآنی، آمار دقیق و شفافی از فعالیت‌ مؤسسات قرآنی کشور داشته باشند تا بتوانند به درستی برای اینگونه فعالیت‌های مهم برنامه‌ریزی و اقدام کنند؟
علی اکبر ملکی

captcha