آیا پخش اذان و مناجات از بلندگوهای مساجد در صورت مزاحمت برای همسایگان جایز است
کد خبر: 3650479
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰

آیا پخش اذان و مناجات از بلندگوهای مساجد در صورت مزاحمت برای همسایگان جایز است

حضرات آیات عظام «خامنه ای» و «صافی گلپایگانی»در پاسخ به استفتائاتی پیرامون پخش اذان و مناجاتاز بلندگوهای مساجد، در صورتی که برای همسایگان ایجاد مزاحمت کند، نظر خود را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) افکارنیوز نوشت: یکی از مسائلی که همسایگان مساجد، حسینیه ها و هیئات مذهبی با آن مواجه هستند صدای بلندگوهای این اماکن است.
حضرات آیات عظام «خامنه ای» و «صافی گلپایگانی» در پاسخ به استفتائی پیرامون پخش اذان، مناجات، دعا، قرآن و ... از بلندگوهای مساجد، در صورتی که برای همسایگان ایجاد مزاحمت کند، نظر خود را اعلام کردند.
متن سؤال‏ها و پاسخ‏ها به شرح زیر می‏باشد:

سؤال: آیا پخش آیات قرآنى قبل از اذان صبح و دعا بعد از آن با صداى بلند به وسیله بلندگوى مسجد و سایر مراکز به‌طورى که از چند کیلومتر دورتر قابل شنیدن باشد، جایز است؟ با توجه به این که این برنامه گاهى بیشتر از نیم ساعت طول مى‌کشد.
پاسخ آیت الله العظمی خامنه ای:

پخش اذان به نحو متعارف براى اعلام داخل شدن وقت نماز صبح به وسیله بلندگو اشکال ندارد، ولى پخش آیات قرآنى و دعا و غیر آن از بلندگوى مسجد، اگر موجب اذیت همسایگان شود، توجیه شرعى ندارد و بلکه داراى اشکال است.
سؤال: پخش برنامه‏هاى خاص سحرهاى ماه مبارک رمضان از بلندگوى مسجد جهت شنیدن همگان، چه حکمى دارد؟
پاسخ آیت الله العظمی خامنه ای:

در جاهایى که بیشتر مردم در شبهاى ماه مبارک رمضان براى قرائت قرآن و خواندن دعا و شرکت در مراسم دینى و امثال آن بیدار هستند، اشکال ندارد. ولى اگر سبب اذیت همسایگان مسجد شود، جایز نیست.

سؤال:
بسمه تعالی
محضر مبارک حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی (دامت برکاته)
با سلام و احترام؛
پخش کردن اذان، مناجات، دعا، قرآن و ... از بلندگوهای مساجد، در صورتی که مزاحمت برای همسایگان ایجاد کند، از نظر شرع مقدس چه حکمی دارد؟
پاسخ آیت الله العظمی صافی:

بسم الله الرحمن الرحیم
علیکم السلام و رحمة الله
اینجانب به برگزار کنندگان مراسم در مساجد، حسینیه‌ها و دیگر اماکن مذهبی توصیه می‌کنم مواردی که مانند اذان جنبه شعاریّت دارد، از بلندگو پخش شود و در غیر آن، مراقب باشند که مردم‌آزاری نباشد و بهانه‌ای به دست بهانه‌جو ندهند که همه برنامه‌ها را زیر سؤال ببرد، و مخصوصاً رعایت حال بیماران و اشخاص سالمند را بنمایند.
و نیز توصیه و نصیحت می‌کنم به کسانی که از بلندگوهای مساجد و برنامه‌های دینی گله و شکایت دارند؛ از کسانی نباشند که خداوند متعال در حقّ آنها می‌فرماید: «وَ إذا ذُکِرَ اللهُ وَحْدَهُ إشْمَئَزَّتْ قُلُوبُ الذینَ لایُؤْمِنُونَ بِالآخرةِ و إذا ذُکِر الَّذینَ مِنْ دُونِه إذا هُمْ یَسْتَبْشِرُونَ»؛ که اگر با بلندگو، اذان، قرآن و موعظه و عزاداری اهل بیت علیهم السلام را پخش می‌نماید اشمئزاز و ناراحتی پیدا می‌کنند، ولی اگر موسیقی و ساز و آواز باشد، حرف و اعتراضی ندارند.
سعی کنند از آن گروهی باشند که مثل حضرت ابراهیم خلیل ـ علی نبیّنا و آله و علیه السلام ـ وقتی بنا بر بعضی روایات ذکر شریف «سبّوح قدّوس ربُّ الملائکةِ والرُّوح» را شنید، از گوینده خواست یک بار دیگر آن را بگوید تا بخشی از گوسفندانش را به او بدهد و گوینده آن قدر تکرار کرد تا همه گوسفندانش را به او بخشید و در آخر کار از او خواست که خودش را در ملکیّت او قرار دهد که یک بار دیگر این ذکر را بگوید.
خداوند متعال همگان را به انجام وظایف شرعی موفق بدارد.
لطف‌الله صافی
18 ذی القعدة 1434
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۳۶
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۲ - ۱۹:۳۷
7
71
ما اگه آهنگ رو با صدای بلند هم گوش بدیم مطمئنا ساعت 4 صبح گوش نمیدیم.. مساجد شدن محل آزار و اذیت مردم.. شدن دفع کننده دین.. 4 صبح من فقط فحش میدم
پاسخ ها
کوروش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴۰۰/۰۴/۱۷ - ۱۵:۴۲
همین امثال شماها ساعت ۳ نصف شب که عروس دوماد کارناوال راه میندازن و صدای آهنگشون گوش فلک رو کر می‌کنه عین خیالتون نیست اما برا صدای اذان فحش میدین؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۷/۰۱ - ۱۲:۳۸
0
1
الان دیگه تو هر خونه تلویزیون و رادیو و موبایل و ساعت هست اونی که بخواد نماز بخونه میخونه زنگ میزاره نیاز به جار و جنجال و بلندگو نیست واقعا مردم آزاریه مردم مریض دارن دو رکعت میخوان نماز بخونن آه نفرین یک نفر که باشه تو قبولی نمازشون باید شک کرد
captcha