حمایت از مراکز و مساجد خواهان برپایی کرسی تلاوت/ نحوه انتخاب قاریان
کد خبر: 3651118
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۵
محمدتقی میرزاجانی خبر داد:

حمایت از مراکز و مساجد خواهان برپایی کرسی تلاوت/ نحوه انتخاب قاریان

گروه فعالیت‌های قرآنی: محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن ضمن تبیین اهداف برگزاری کرسی‌های تلاوت اذانگاهی بیان کرد: این کرسی‌ها گامی برای انس بیشتر مردم با قرآن است و با مراکز و مساجدی که مایل به برپایی آن هستند، همکاری خواهیم داشت.

محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن در حاشیه مراسم ششمین سالگرد برپایی کرسی‌های تلاوت اذانگاهی و در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به اهداف برگزاری این کرسی‌ها بیان کرد: آنچه که در شورای عالی قرآن در موضوع برگزاری این کرسی‌ها دنبال می‌کنیم بیشتر ناظر به یک حرکت الگوساز و حرکت فرهنگی و قرآنی است و بیشتر به این بُعد توجه می‌شود تا اینکه بخواهیم به مسائل کمّی بپردازیم.
میرزاجانی در ادامه تصریح کرد: به دنبال این هستیم که نمونه‌هایی از این حرکت که همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است، نشان دهیم و اینکه این نمونه‌ها و فرهنگ‌سازی در این زمینه از این حوزه انجام شود و شرایطی فراهم آید تا مجموعه‌های مردمی و دولتی که می‌توانند در این عرصه ورود کنند بر همین اساس کار را پیش ببرند و خروجی‌های مطلوب داشته باشند.
معاون اجرایی شورای عالی قرآن با تأکید بر این که کرسی‌های تلاوت اذانگاهی بستری برای انس بیشتر مردم با قرآن است بیان کرد: بحمدالله امروز هم نمونه‌هایی در برخی از نهادهای دولتی و مردمی داریم که نسبت به این موضوع اهتمام جدی داشته‌اند و ما نیز روی فرهنگ‌سازی در این زمینه مصر هستیم. مراسم‌ سالانه‌ای که برای یک سال برگزاری کرسی های تلاوت برگزار می‌شود نیز به دنبال این است که روی این نکته تأکید کنیم که نسبت به این موضوع اهتمام جدی به خرج می‌دهیم و این کرسی‌ها فرصتی است که در کشور ما بستر را برای انس بیشتر مردم با قرآن فراهم کند.
میرزاجانی در ادامه تصریح کرد: براساس فرمایش مقام معظم رهبری این هدف را دنبال می‌کنیم و اگر بخواهیم یک ارزیابی از این حرکت شش ساله داشته باشیم باید در این کادر به این موضوع بپردازیم و به آن نمره‌ دهیم که البته بنده از 20 نمره 16 را برای کرسی‌های تلاوت اذانگاهی مناسب می‌دانم، البته که باز هم جا برای بهتر شدن وجود دارد.
معاون اجرایی شورای عالی قرآن در پاسخ به این سؤال که قرار بود در طلیعه نماز جمعه تهران نیز کرسی‌های تلاوت برگزار شود، اما این اتفاق نیفتاده و برنامه شورا در این زمینه چیست؟ تصریح کرد: البته در یک مرحله جلساتی را پیرامون همین موضوع برگزار و با مسئولان نماز جمعه تهران و رسانه‌هایی که می‌توانستند از این حرکت پشتیبانی کنند، صحبت‌هایی را داشتیم، اما به دلیل یکسری از موانع اجرایی این اتفاق محقق نشد، اما به دنبال برطرف کردن این موانع اجرایی هستیم.
وی در ادامه بیان کرد: البته دوستان در نماز جمعه تهران به مقوله تلاوت قرآن اهتمام داشته و دارند اما بحث ما این بود که این کار توسعه پیدا کند، در نماز جمعه به مناسبت‌های مختلف محافل قرآنی ترتیب داده می‌شود اما آن هدف‌گذاری که خودمان به دنبال آن بودیم تاکنون محقق نشده است.
میرزاجانی در پاسخ به این سؤال که آیا برنامه‌ای برای بردن کرسی‌های تلاوت اذانگاهی بین عموم مردم دارید یا خیر؟ تصریح کرد: در حال حاضر چهار کرسی تلاوت در حسینیه الزهرا(س)، مسجد جامع لویزان، یک هفته در میان روزهای یکشنبه در خبرگزاری تسنیم و ماهی یک بار روزهای چهارشنبه در مراکز استان‌ها را برگزار می‌کنیم، اما راه‌اندازی کرسی‌های تلاوت مستلزم معونه‌های مالی است و از این حیث در شورای عالی قرآن با محدودیت مواجه هستیم.
معاون اجرایی شورای عالی قرآن در ادامه افزود: البته همیشه اعلام کرده‌ایم، اگر مساجد و مراکزی خصوصا در بستر مردمی بتوانند، این کار را پشتیبانی کنند ما هم به سهم خودمان مشارکت خواهیم کرد، اما این در صورتی است که اصطلاحا بانی برای موضوع پیدا شود که متقاضی این کار باشند، لذا برگزاری کرسی‌های تلاوت در بستر عموم جامعه و توسعه این‌ چنینی آن متوقف به چنین زمینه‌سازی است که این مقدمات فراهم گردد.
میرزاجانی در پاسخ به این سؤال خبرنگار ایکنا که سازوکار انتخاب قاریان برای تلاوت در کرسی‌های اذانگاهی چگونه است و این افراد چگونه انتخاب می‌شوند؟ بیان کرد: حسب توانمندی قاریان که در یک فرآیند کارشناسی و ارزیابی در شورای عالی قرآن قاریانی به عنوان کسانی که مجوز تلاوت در رادیو و تلویزیون دارند مشخص می‌شوند و از قاریان این فهرست این افراد انتخاب می‌شوند، که البته همه اینها برای خود دارای ضوابط خاصی است و در این کرسی‌ها از افرادی استفاده می‌شود که در فهرست قاریان مصوب هستند و می‌توانند به صورت زنده تلاوت داشته باشند.
میرزاجانی در ادامه تصریح کرد: همچنین افراد جدید نیز به جمع این قراء اضافه می‌شوند، خصوصا در دو هفته اخیر جلسات ارتقای قاریان جوان را که قبلا هم بود با سازوکار جدیدی طراحی شده و هدف از برگزاری جلسات که نام آنها کارگاه تمرین تلاوت است دو روز در هفته برای ارتقای قاریان برگزار می‌شود، روزهای دوشنبه کسانی که مجوز را ندارند در این کارگاه حضور می‌یابند تا بتوانند مجوز را دریافت کنند و روزهای چهارشنبه نیز مختص قاریانی است که دارای این مجوز هستند، ضمن این که قرار است این جلسات ادامه یابد.
معاون اجرایی شورای عالی قرآن در انتها ضمن تشکر از اعضای مؤسسه قرآنی نفحات القرآن در برپایی کرسی‌های تلاوت بیان کرد: در پایان به سهم خود از عزیزان و زحمتکشان کرسی‌های تلاوت نفحات القرآن که به صورت خودجوش و با کمترین معونه فعالیت می‌کنند، تشکر می‌کنم، این کار از جانب قاریان نیز مورد استقبال واقع شده و به این عزیزان دست‌ مریزاد می‌گویم؛ چرا که کار آنها یکی از مصادیق آتش به اختیار است که مقام معظم رهبری روی آن تأکید فرمودند.
captcha