پست‌های ترکیبی و کمبود اعتبار؛ مهمترین چالش کارشناسان قرآنی آموزش و پرورش
کد خبر: 3651256
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۹

پست‌های ترکیبی و کمبود اعتبار؛ مهمترین چالش کارشناسان قرآنی آموزش و پرورش

گروه فعالیت‌های قرآنی: کارشناسان قرآن، عترت و نماز ادارات آموزش و پرورش داشتن پست‌های ترکیبی و عدم وجود اعتبار لازم را مهمترین چالش این حوزه سطح استان‌‌ها عنوان کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از مازندران، دومین دوره آموزشی کارشناسان قرآن، عترت و نماز ادارات آموزش و پرورش سراسر کشور که از روز یکشنبه 16 مهرماه در اردوگاه میرزاکوچک خان رامسر شروع شده بود، ظهر امروز سه شنبه 18 مهرماه به پایان رسید.
در حاشیه برگزاری این دوره ایکنا سوالی را تحت عنوان مهمترین چالش حوزه قرآن، عترت و نماز شهرستان‌‌ها از حاضرین مطرح و کارشناسان نیز داشتن پست‌های ترکیبی و عدم وجود اعتبار را مهمترین چالش حوزه قرآن، عترت و نماز ادارات‌کل آموزش و پرورش در سطح استان‌‌ها و شهرستان‌ها عنوان کردند.
حجت‌الاسلام سیداحمد حسینی، کارشناس قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش شهرستان زرند با اشاره به اینکه در این شهرستان مشکل خاصی در حوزه فعالیت‌های مرتبت با قرآن، عترت و نماز وجود ندارد، گفت: استادان خوب قرآنی داریم که با بهره‌گیری از آنها می‌توانیم اقدامات خوبی در امور قرآن، عترت و نماز داشته باشیم.
عباس شاکری، کارشناس قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز عنوان کرد: اعتبارات شهرستان محدود است و برای تجلیل از نخبگان قرآنی شرمنده قرآنیان هستیم.
مهدی قاسم‌پور، کارشناس مسئول قرآن، عترت و نماز از ناحیه یک آموزش و پرورش قم کمبود بودجه را مهمترین مشکل این اداره دانست و گفت: برای تهیه جایزه برترینهای قرآنی در مضیقه قرار داریم.
علی‌اصغر خان‌اوقلی از استان البرز نیز اظهار کرد: به علت کمبود اعتبار  نتوانستیم جوایز  برترین‌های قرآنی را تهیه کنیم و عدم ابلاغ برای مربیان پرورشی از دیگر مشکلات در این مدارس است.
 سلیم شیخ صلوات از شهرستان مشکین شهر اردبیل با اشاره به اینکه در تامین اعتبار برای خرید کتاب‌های حوزه قرآن، عترت و نماز با مشکل مواجه هستیم، بیان کرد: داشتن پست‌های ترکیبی اداری سبب کاهش کیفیت فعالیت‌های در این حوزه می‌شود.
قیاسی کارشناس قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش چالوس نیز عنوان کرد: در این شهرستان یک دارالقرآن مردمی ساخته شده و علی‌رغم اینکه زمین آن متعلق به آموزش و پرورش است، فعلا در تملک خیرین قرار دارد و بهره‌برداری از آن انجام نمی‌شود.
همچنین اصلان خودچیاتی از فریدون شهر اصفهان با اشاره به مشکلات سخت افزاری و کمبودها، عنوان کرد: در این شهرستان امکانات نیست و برخی از نمازخانه‌ها موکت مناسب ندارند.
جعفر رمضانی کارشناس قرآنی اداره‌کل آموزش و پرورش قزوین در پاسخ به این سوال مطرح کرد: اعتبارات و نیروی انسانی در مناطق محدود است و به علت حجم بالای فعالیت و  چند پستی در این حوزه اغلب کارشناسان در مدت کوتاهی تغییر پست می‌دهند و این جابجایی زنگ خطری است که باید شنیده شود.
ضیغم جهانی از خراسان شمالی نیز عنوان کرد:شهرستان در بخش اعتباری دچار کمبود شدید هستند، اگر امکان داشت از این دوره آموزشی همایش مبالغی صرفه جویی می‌شد و به شهرستان‌ها اختصاص می‌یافت خوب بود.
صمصام  احمدی از چهار محال و بختیاری نیز بها ندادن به فعالیت‌های قرآنی و ورود افرادی غیر کارشناس در حوزه قرآنی را از جمله مشکلات استان‌ها دانست.
هدایت محمدی از گرمی اردبیل نیز وجود پست‌های ترکیبی در مناطق آموزش و پرورش را سبب کمبود وقت برای انجام فعالیت‌های مرتبط با حوزه قرآن، عترت و نماز دانست و گفت: در مدت چهار سالی که در در این حوزه کار می‌کنم، ریالی به این حوزه اختصاص نیافته است و طرف دیگر سازمان‌ها برای همکاری طلب هزینه می‌کنند.
اکبر سعیدی‌نژاد از قم نیز عدم پرداخت کامل هزینه ایاب و ذهاب ائمه جماعات مدارس را از جمله مشکلات حوزه قرآن، عترت و نماز دانست و اظهارکرد: بخشی از این هزینه‌ها که پرداخت می‌شود به حساب مدارس رفته و  پرداخت‌ها شفاف نیست.
علی اکبر علی نژاد از چایپاره از آموزش و پرورش آذربایجان غربی با اشاره به مشکلات مربیان قرآنی، گفت: از مسئولان می‌پرسم، تکلیف مربیان قرآنی قراردادی چیست؟ و این افراد چند سالی است بلا تکلیف هستند.
مهدی حسنی از استان آذربایجان غربی با اشاره به عدم همکاری برخی از ادارات در زمینه همکاری‌های مشترک برای بسط و گسترش فعالیت‌های حوزه قرآن، عترت و نماز، گفت: اوقاف شهرستان در موضوع مسابقات همکاری لازم را ندارد.
یکی از کارشناسان آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به اینکه تمایلی برای بیان نامش ندارد، گفت: حجم کاری در سطح شهرستان‌ها و استان‌ها زیاد بوده و داشتن پست ترکیبی نیز دیگر مشکل کارشناسان قرآن و عترت در سطح شهرستان‌ها است.
وی با اشاره به اینکه انتظار داریم بازدیدها از مدارس بیشتر شود، افزود: پیشنهاد می‌شود، مسئولان به جای 10 رشته حفظ یک رشته حفظ تعیین کنند و دیگر رشته‌ها را در آن قرار دهند.

captcha