نیاز به معصوم(ع) در تفسیر/ کلام معصوم مستفاد از قرآن است
کد خبر: 3652108
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۹

نیاز به معصوم(ع) در تفسیر/ کلام معصوم مستفاد از قرآن است

گروه معارف: رئیس هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی بیان کرد: همه برای تفسیر قرآن به معصوم(ع) نیاز داریم، اما نه از باب اینکه کلام معصومان(ع) در عرض قرآن است، بلکه از باب اینکه کلام معصوم مستفاد از قرآن است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آیت‌الله محمود فیاضی، رئیس هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی، در افتتاحیه نخستین اجلاسیه مدیران مجمع عالی حکمت که صبح امروز، 20 مهرماه در سالن کنفرانس مجتمع ولایت برگزار شد، با اشاره به بخشی از آیه 89 سوره نحل «وَنَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَانًا لِكُلِّ شَيْء؛ و ما اين كتاب (آسماني) را بر تو نازل كرديم كه بيانگر همه چيز است»، اظهار کرد: قرآن، کتاب علم الهی بوده و تمام معلومات عالم در آن است
رئیس هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی گفت: در روایات بسیاری آمده که ائمه(ع) فرموده‌اند: «ما همه چیز را می‌دانیم» و به آیه ذکر شده استناد کرده‌اند.
وی با بیان اینکه ائمه(ع) به هیچ علمی جز قرآن مراجعه نکرده‌اند، ابراز کرد: پیامبر(ص) و امامان(ع) می‌توانند مفاهیم را درک و تبیین کنند.
وی با بیان اینکه همه حقایق در قرآن وجود دارد، افزود: قرآن را نمی‌توان جز با قرآن تفسیر کرد، زیرا این کتاب الهی ظاهر و باطنی دارد که باطن آن نیز باطنی دیگر دارد.
رئیس هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی بیان کرد: همه برای تفسیر قرآن به معصوم(ع) نیاز داریم، اما نه از باب اینکه کلام معصومان(ع) در عرض قرآن است، بلکه از باب اینکه کلام معصوم مستفاد از قرآن است. 
وی با بیان اینکه گاهی ایراد به علامه طباطبایی وارد می‌شود که در مقدمه تفسیر المیزان احادیث را کنار گذاشته، به تفسیر قرآن به قرآن پرداخته و بر مبنای حسبنا کتاب الله عمل کرده است، ابراز کرد: این ایراد در حالی است که کلام علامه در مقدمه المیزان به هیچ عنوان به معنای «حسبنا کتاب الله» نیست.
captcha