عمل به دانسته‌ها؛ ویژگی شاخص امام خمینی(ره)
کد خبر: 3652163
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳
انصاری تاکید کرد:

عمل به دانسته‌ها؛ ویژگی شاخص امام خمینی(ره)

گروه معارف: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه امام خمینی(ره) در زندگی خانوادگی و عرصه اجتماعی، همسر، پدر و رهبری با اخلاق بودند، اضافه کرد: اما در زمان لازم در مقابل صدام و آمریکا ایستادند و حتی لحظه‌ای هم نترسیدند، همچنان‌که فرمودند من در ساواک به مأموران دلداری می دادم؛ بنابراین عمل به دانسته‌ها در همه حوزه‌های زندگی ویژگی شاخص امام(ره) بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، صبح امروز، 21  مهرماه در مراسم اختتامیه اردوی فرهنگی ـ آموزشی طریق جاوید که در سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، با تأکید بر اینکه جامعه انسانی برای حرکت به سمت جلو نیازمند الگوست، گفت: به همین خاطر در قرآن بارها تأکید شده است پیامبر برای کسانی که وجهه همت‌شان را نهایت دستیابی به شخصیت والای انسانی قرار داده‌اند، الگوست و در آیه دیگری می‌فرماید برای شما در ابراهیم و همراهان او الگوی حسنه است؛ معرفی همه انبیا در قرآن نیز در راستای تلاش قرآن برای الگوسازی در حوزه‌های مختلف زندگی از جمله کنترل خشم، کنترل غریزه شهوانی و ... است.
وی با بیان این مطلب که خداوند در قرآن، الگوهای غیرمعصوم را نیز معرفی می‌کند تا تصور نشود که تنها، معصومان الگو هستند، افزود: معصومان در اوج قله الگو بودن قرار دارند اما خداوند به افرادی مانند همسر فرعون نیز مثال زده و فرموده این زن در کاخ فرعونی که جنایت‌های بسیار مرتکب می‌شد، توانست الگوی ایمان راسخ، دفاع از حق، منطق، دین و دفاع از پیامبر خدا شود و این دفاع او تا آن‌جا پیش رفت که به زمین صلیب شد، سنگ‌های سنگینی روی سینه‌اش قرار دادند و به این صورت شکنجه شد.
وی در همین موضوع اضافه کرد: خداوند برای منحرفان نیز الگو معرفی می‌کند، همچنان که زن لوط و زن نوح را مثال زده و فرموده است این افراد با وجود اینکه در خانه دو بنده صالح ما حضور داشتند، دست به خیانت زدند؛ این یعنی انعطاف وجودی انسان تا جایی است که هرچند فرد در کاخ فرعون باشد، می‌تواند رشد یابد و از طرف دیگر هم می‌تواند با وجود همه امکانات به سمت سقوط حرکت کند.
جوانی؛ بهترین فرصت برای پرورش روح و الگوگیری
حجت‌الاسلام انصاری دوره جوانی را سن پرورش روح و الگوگیری دانست و افزود: امام خمینی(ره) فرمودند: «در قوس صعود به سمت خداوند، جوانان در نزدیک‌ترین حلقه اتصال به خداوند هستند چراکه می‌توانند به سمت کمال میان‌بر بزنند و بر دیگران پیشی بگیرند»؛ همچنان که درباره تقویت قوای جسمانی نیز جوانی فرصت بی‌نظیری است؛ دلیل این ظرفیت معنوی در جوانان، پاک بودن آنان از گناه و وابستگی‌ کمتر به دنیاست.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اظهار این مطلب که جامعه ما به شدت در معرض آسیب‌های اخلاقی قرار گرفته است، اضافه کرد: با وجود اینکه نظام ما نظام اسلامی است، نمی‌توان چشم بر روی آسیب‌ها و نارسایی‌ها ببندیم؛ ما امروز در حوزه روابط خانوادگی و اجتماعی مانند طلاق، احترام به بزرگ‌ترها، جرم و نزاع، در عرصه‌های قضایی و اجرایی، در داوری نسبت به رقیب و دشمن و ... به صورت فردی و اجتماعی دچار آسیب‌های ویرانگری شده‌ایم و آمارها نتایج خوبی را نشان نمی‌دهند؛ به همین دلیل انتخاب عنوان پرداختن به ابعاد اخلاقی و عرفانی امام(ره) برای اردوی طریق جاوید، بسیار مورد نیاز جامعه است.
وی با اشاره به الگوگیری از امام خمینی(ره) در اردوی طریق جاوید، بر لزوم شکل‌گیری جنبش معرفی الگوهای برتر از سوی جنبش دانشجویی تأکید کرد و افزود: اگر امر به معروف و نهی از منکر وظیفه ماست، جوانان دانشجو، بهترین افرادی هستند که می‌توانند به نیکی امر کنند و از بدی‌ها نهی داشته باشند چراکه ما در تمام حوزه‌های علمی، فرهنگی، هنری، زندگی شخصی و ... نیاز به الگو  و تبعیت از آن داریم.
حجت‌الاسلام انصاری با بیان اینکه امام خمینی(ره) معمای پیچیده وجود اهل بیت(ع) را برای ما حل کرد، ادامه داد: ما نمی‌توانستیم صفات اضدادی که در وجود امام علی(ع) بود را یشناسیم اما امام، اهل بیت(ع) را به ما شناساند؛ عده‌ای در عرفان از دنیا دست می‌کشند و به سمت عقاید صوفیانه گرایش دارند و از طرفی عده‌ای عرفان را به دلیل ناممکن پنداشتن پیمودن مسیر اهل بیت(ع)، کنار می‌گذارند در حالی که خداوند در قرآن فرموده، قرآن الگوی شماست.
وی در همین راستا اضافه کرد: بنابراین توان جانشین خداشدن در وجود همه انسان‌ها وجود دارد و اگر مشکلی در زندگی فردی و اجتماعی ما وجود دارد، به علت این است که ما ظرفیت وجودی خودمان در جانشینی خداوند را به فراموشی سپرده‌ایم و وظایف‌مان به عنوان جانشین خداوند، یعنی مظهر اسامی او شدن را انجام نداده‌ایم.
حجت‌الاسلام انصاری با اشاره به سخنان حجت‌الاسلام سید حسن خمینی در رابطه با لزوم پرهیز از نگاه کاریکاتوری به امام خمینی(ره)، اظهار کرد: برجسته کردن یک بعد از امام خمینی(ره) نگاه کاریکاتوری به امام است؛ ایشان از ابتدا طوری زندگی کردند که خداوند انتظار داشت و به آنچه می‌دانستند عمل می‌کردند و رمز موفقیت ایشان نیز همین بود؛ بنابراین ما نیز باید از مسائل جزئی زندگی آغاز کنیم و رفتارمان را با آموزه‌های دینی منطبق کنیم
وی حاضر دیدن خداوند را مهم‌ترین عامل شکل‌گیری شخصیت امام خمینی(ره) برشمرد و افزود: آنچه نقش محوری در شکل‌گیری شخصیت امام ایفا کرد، توحید و حاضر دیدن خداوند بر اعمال انسان است؛ امام نفرمود به طمع بهشت یا ترس از جهنم معصیت نکنید بلکه می‌فرمایند «عالم محضر خداست، در محضر خدا معصیت نکنید»؛ اگر ما خداوند را حاضر بدانیم گناه نمی‌کنیم هم‌چنان که معصومان نیز چون خداوند را حاضر می‌دیدند، مرتکب گناه نمی‌شدند.
وی پرهیز از خودنمایی و ریا را یکی از ویژگی‌های امام خمینی(ره) دانست و اضافه کرد: امام اجازه ندادند در هوای گرم نجف  برایشان کولر نصب کنند و یا وقتی از ایشان دعوت شد حتی به مناطق تفریحی و خوش آب و هوا در نجف پا نگذاشتند و می‌فرمودند انصاف نیست عده‌ای به خاطر نهضت من در فقر و زندان‌های شاه باشند و من خوشگذرانی کنم.
من با مردم فرقی ندارم
حجت‌الاسلام انصاری با اشاره به بمباران جنگ تحمیلی به بیان خاطره‌ای از امام خمینی(ره) پرداخت و ادامه داد: در آن زمان به احمدآقا گفتند باید برای امام(ره) پناهگاه امنی آماده کنند، ایشان قبول نکردند، وقتی خیلی اصرار کردند امام(ره) فرمودند آیا انصاف است مردم جماران در معرض خطر و بمباران باشند و من در امنیت باشم؟ اگر اتفاقی بیفتد من با مردم جماران یکسانم؛ این همان ویژگی‌های اخلاقی امام خمینی(ره) است، همچنان که امام علی(ع) پس از مسئولیت‌شان در رهبری جامعه، شرایط را بر خود سخت‌تر گرفتند.
حجت‌الاسلام انصاری با بیان خاطره دیگری از امام خمینی(ره) درباره ویژگی‌های اخلاقی ایشان، اظهار کرد: فردی در آبادان از امام برای خراب شدن خانه‌اش در جنگ شکایت کرده بود، وقتی شکایت به دست امام(ره) رسید، ایشان فرمودند یک نفر از طرف من در دادگاه شرکت کند، پرونده به دلیل اینکه دلایل محکمی از جمله جنگ تحمیلی از سوی صدام وجود داشت، مختومه اعلام شد اما امام(ره) بعد از حکم پرسیدند آن قاضی که احضاریه فرستاد کجاست؟ من نگرانم که این قاضی برای این کارش از کار بیکار شود، وقتی شنیدند که هنوز مشغول کار است خوشحال شدند.
وی همچنین اضافه کرد: وقتی خواهرزاده امام در خمین در مجلس رأی نیاورد، ایشان فرمودند چه دلیل بر سلامت انتخابات روشن‌تر از اینکه خواهرزاده من در خمین رای نمی‌آورد؟
عمل به دانسته‌ها؛ ویژگی شاخص امام
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام سخنان خود راجع به اخلاق و معنویت در سیره امام خمینی(ره) را این‌گونه پایان داد و ابراز کرد: امام در زندگی خانوادگی و عرصه اجتماعی همسر، پدر و رهبری با اخلاق بودند اما در زمان لازم در مقابل صدام و آمریکا ایستادند و حتی لحظه‌ای هم نترسیدند، همچنان‌که فرمودند من در ساواک به مأموران دلداری می‌دادم؛ بنابراین عمل به دانسته‌ها در همه حوزه‌های زندگی، ویژگی شاخص امام بود.
وی در پایان اضافه کرد: صلح و قیام اهل بیت(ع) هردو نشان شجاعت بود و در مورد امام خمینی(ره) نیز همین‌طور است.
captcha