فصل پر رونق کتاب در دیار فرهنگ
کد خبر: 3652400
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰

فصل پر رونق کتاب در دیار فرهنگ

گروه فرهنگی: این روزها نمایشگاهی برای ارائه کتاب در خراسان‌جنوبی برپاشده است و مردم این استان، استقبال خوبی از این محصول فرهنگی داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی، یازدهمین نمایشگاه خراسان‌جنوبی در حالی برگزار شد که از مستقل شدن این استان 13 سال می‌گذرد تا صرفاً دو سال در این استان نمایشگاه برگزار نشده باشد.
باتوجه به استقبالی که از کتاب و نمایشگاه در این استان می‌شود و تأکیدی که استاندار خراسان‌جنوبی در خصوص محل برپایی این رویداد مهم فرهنگی دارد، این امیدواری وجود دارد که سال آینده نمایشگاه کتاب با حال و هوای متفاوتی برگزار شود.
با توجه به قدمت فرهنگی خراسان‌جنوبی و اهتمام این مردم فرهنگ دوست به کتاب و کتابخوانی، نیاز به احداث مکانی بزرگ‌تر و مناسب‌تر برای ارائه محصولی فرهنگی دارد.
شهر بیرجند، نیازمند احداث کتابخانه‌ مجهز
صادق جلالی، یکی از شهروندان بیرجندی در گفت‌وگو با ایکنا گفت: نمایشگاه کتاب امسال با نظم بیشتری برگزار شد و این جای تشکر از مسئولین مربوطه را دارد.
وی با بیان اینکه دولت باید به زیرساخت های فرهنگی جامعه توجه کند، افزود: ایجاد کتابخانه‌های عمومی در هر شهر و تجهیز آن، می‌تواند به زیرساخت های فرهنگی آن شهر کمک شایانی کند.
این شهروند بیرجندی با بیان اینکه در شهر بیرجند باید تعداد کتابخانه‌های برخوردار و مدرن افزایش پیدا کند، اظهار کرد: افزایش کتابخانه‌ها در هر شهر باعث افزایش مطالعه افراد آن شهر و در نتیجه بالا رفتن فرهنگ می‌شود.
جلالی تصریح کرد: اگر دولت مردان از هر کتابی که چاپ می‌شود، برای هر کتابخانه یک عدد خریداری کنند، تعداد نشر کتاب بالا می‌رود و بستر اولیه نیز برای کتابخوانانی که قدرت خرید کتاب  را ندارند فراهم می‌شود و همچنین از هدر رفت سرمایه ملی پیشگیری خواهد شد.
وی بیان کرد: در خراسان‌جنوبی ناشران و مؤلفانی هستند که به علت عدم فروش کتاب‌های خود در کار خود پیشرفتی نکرده‌اند.
این شهروند بیرجندی یادآور شد: باید فرهنگ خرید کتاب‌ها از ناشران و نویسندگان هم استانی افزایش پیدا کند تا مؤلفان استان دچار مشکل نشوند.
فصل پر رونق کتاب در دیار فرهنگ
دربرگیری سنین مختلف، شاخصه مهم نمایشگاه کتاب خراسان‌جنوبی
با خانم دیگری نیز هم کلام شدم. او نیز به همراه فرزند خردسالش در این نمایشگاه شرکت کرده بود.
لیلا فرهمند، یک دیگر از شهروندان بیرجندی در گفت‌وگو با ایکنا گفت: نمایشگاه کتاب امسال از حیث تنوع و دربرگیری سلایق و سنین مختلف، بسیار با سال‌های گذشته تفاوت دارد.
وی افزود: غرفه‌ای در محوطه نمایشگاه با نام غرفه کودکان وجود دارد که برای آموزش کودکان بسیار مفید است.
این شهروند بیرجندی بیان کرد: همچنین کتاب‌های کودک و ناشران حوزه کتاب کودک در نمایشگاه کتاب امسال نفش پر رنگی داشتند که این امر، بسیار حائز اهمیت است.
فرهمند ادامه داد: معمولاً در نمایشگاه‌ها به کودکان و سلایق آنان توجهی نمی‌شود اما در این نمایشگاه با غرفه‌های جذاب، کودکان نیز به کتاب و کتابخوانی جذب می‌شدند.
فصل پر رونق کتاب در دیار فرهنگ
تفکیک مناسب کتب، عنصری مهم در نمایشگاه کتاب 
به سراغ شهروند دیگری رفتم که به همراه خانواده خود در یازدهمین نمایشگاه کتاب استان شرکت کرده بود.
فرزاد میری، یک شهروند بیرجندی در گفت‌وگو با ایکنا گفت: دو عنصر تنوع و تفکیک درست کتاب‌های ارائه شده، دو ویژگی شاخص نمایشگاه کتاب امسال بود.
وی بیان کرد: انواع کتاب‌های درسی، کودک، داستان‌ها و دانشگاهی در نمایشگاه کتاب امسال با نظم خاصی تفکیک شده بود که باعث می‌شد مخاطب دچار سردرگمی نشود.
یک شهروند بیرجندی اظهار کرد: با توجه به ماه مهر و آغاز سال تحصیلی، سعی شده بود از انواع کتب کمک درسی برای دانش‌آموزان و ناشران مختلف در این حوزه استفاده شود که این امر بسیار جالب توجه بود.
کمبود فضای کافی غرفه‌ها، یکی از مشکلات نمایشگاه کتاب
احمد نایبی، یکی دیگر از شهروندان بیرجندی در گفت‌وگو با ایکنا گفت: ارائه کتا‌ب‌های تخصصی در نمایشگاه کتاب بیرجند در سطح مطلوبی بود.
وی ادامه داد: کتاب‌های تخصصی در رشته‌های مختلف به خوبی در این نمایشگاه دیده و فضا برای ناشران در این حوزه فراهم شده بود.
این بازدیدکننده نمایشگاه کتاب با بیان اینکه  نمایشگاه کتاب امسال استان از حیث ارائه بن‌کارت‌ها نیز در سطح قابل قبولی بود، اظهار کرد: ارائه بن‌کارت‌های الکترونیکی برای مردم و همچنین غرفه‌داران، کار را راحت‌تر کرده بود.
نایبی یادآور شد: امیدواریم در سال‌های آتی با گسترش فضای نمایشگاه، مشکل کمبود مکان برای غرفه‌ها نیز مرتفع شود چرا که کمبود فضا گاهی باعث می‌شد تا بازدیدکنندگان نتوانند از به انتخاب درست کتاب‌ها بپردازند.
عهدی با کتاب در یازدهمین نمایشگاه کتاب خراسان‌جنوبی
مصطفی شفائی، مدیر اجرایی یازدهمین نمایشگاه کتاب خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایکنا گفت: همزمان با برگزاری یازدهمین نمایشگاه کتاب خراسان‌جنوبی، علاوه بر اجرای برنامه‌های مختلف و متنوع در بخش فعالیت‌های جنبی نمایشگاه و در سالن اصلی، با توجه به استقبال گسترده خانواده‌ها از این رویداد، بخشی برای کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شده بود تا برنامه‌های متنوعی اجرا شود، که یکی از جذاب ترین آنها مراسم امضا بر روی یک بنر تحت عنوان عهدنامه دوستی با کتاب بود.
وی افزود: در قالب غرفه کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب، 11 برنامه برنامه برای آنها اجرا می‌شود.
مدیر اجرایی یازدهمین نمایشگاه کتاب خراسان‌جنوبی اظهارکرد: نمایش کتاب‌های بنری، آموزشی و معرفی کتاب‌های آموزنده و دوست داشتنی، آموزش قصه‌گویی، مداحی با موضوع محرم از برنامه‌های این غرفه است.
شفائی ادامه داد: همچنین آشنایی با کتاب‌های نقاشی و کهن ایرانی، برگزاری مسابقه نقاشی با محوریت محرم، مشاعره و آموزش زیباخوانی و روان‌خوانی کتاب از دیگر برنامه‌های این غرفه است.
وی با بیان اینکه همه روزه امضاء عهدنامه دوستی با کتاب را توسط کودکان در این غرفه داریم، یادآور شد: کودکان، امیدهای جامعه آینده هستند و این برنامه‌ها در راستای نهادینه شدن کتاب برای کودکان و نوجوانان است.

استقبال بی‌نظیر از مهمانی یار مهربان در خراسان‌جنوبی
احمد محبی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایکنا  گفت: در نمایشگاه کتاب امسال، به منظور رفاه حال شهروندان، دستگاه کارت خوان در تمامی غرفه‌ها تعبیه شده است.
وی با بیان اینکه استقبال مردم خراسان‌جنوبی از یازدهمین نمایشگاه کتاب استان چشمگیر و بی‌نظیر بوده است، افزود: تاکنون دو میلیارد و 666 میلیون ریال بن کارت در نمایشگاه کتاب استان به فروش رسیده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان‌جنوبی بیان کرد: در نمایشگاه امسال، 173 ناشر در 116 غرفه  فعالیت کردند که هشت ناشر از خراسان‌جنوبی بودند.
محبی با بیان اینکه 14 برنامه جنبی ویژه کتاب و کودک در این نمایشگاه برگزار شد، افزود: 12 برنامه جنبی نیز در سالن اصلی نمایشگاه برگزار شد.
وی ادامه داد: در این نمایشگاه 42 هزار عنوان کتاب ارائه شد 800 میلیون ریال یارانه به این نمایشگاه تعلق گرفت.
برپایی نشست‌های تخصصی در یازدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب خراسان‌جنوبی
مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان‌جنوبی بیان کرد: در حاشیه نمایشگاه کتاب نیز نشست‌های تخصصی با موضوعات مختلف فرهنگی و دینی در غرفه برنامه‌های جنبی یازدهمین نمایشگاه کتاب استان مستقر در نمایشگاه بین‌المللی استان برگزار شد.
محبی بیان کرد:کارگاه آموزشی دعوت فرزندان به نماز، نشست تخصصی با موضوع سواد رسانه‌ای و اصول خبرنویسی با حضور خبرگزاری‌های استان از جمله این کارگاه‌ها بود.
وی ادامه داد: همچنین نشست تخصصی تربیت فرزند «تشویق و تنبیه کودک» و کارگاه آموزشی داستان‌نویسی کتب کودک و نشست تخصصی تغذیه اسلامی«مزاج شناسی» با حضور دکتر پرهیز از دیگر این کارگاه‌ها بود که در طول این نمایشگاه برگزار شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان‌جنوبی افزود: همچنین نشست تخصصی فلسفه قیام امام حسین(ع)، نشست تخصصی چالش‌ها و شاخص‌های هیئت عزاداری و کارگاه آسیب‌شناسی خانواده نیز در این نمایشگاه برگزار شد.
محبی یادآور شد: همچنین کارگاه آموزشی نقش امر به معروف و نهی از منکر برای داشتن جامعه‌ای سالم و نشست تخصصی با موضوع اقتصاد مقاومتی نیز برگزار شد و در آخرین روز برپایی نمایشگاه نیز دو کارگاه آموزشی بررسی وضعیت نشر کتاب و بررسی حقوق شهروندی فرد و جامعه برگزار خواهد شد.
گزارش از زهرا حمیدی

captcha