قوه قضائیه بیش از هر دستگاهی در پی انس با قرآن/ خانواده‌های مددجویان را از آموزش قرآن بی‌نصیب نمی‌گذاریم
کد خبر: 3652859
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹
حجت‌الاسلام معصومی‌ در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:

قوه قضائیه بیش از هر دستگاهی در پی انس با قرآن/ خانواده‌های مددجویان را از آموزش قرآن بی‌نصیب نمی‌گذاریم

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون فرهنگ دینی و سازمانی معاونت فرهنگی قوه قضائیه با بیان اینکه مسابقات قرآن این قوه در تمامی فصول سال برگزار می‌شود و علاوه بر کارکنان قوه قضائیه، زندانیان و خانواده‌های آنان را نیز بی‌نصیب نخواهیم گذاشت، تأکید کرد: گسترش معارف قرآنی یکی از عوامل جلوگیری از نفوذ فساد در دستگاه قضایی است.

استمرار مسابقات قرآن قوه قضائیه در تمامی فصول؛ یکی از عوامل جلوگیری از نفوذ فساد به دستگاه قضا
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدمسعود معصومی، معاون فرهنگ دینی و سازمانی معاونت فرهنگی قوه قضائیه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در رابطه با اهمیت ترویج فرهنگ قرآنی و اجرای برنامه‌های مختلف قرآنی در سطح قوه قضائیه و نیز میزان تأثیرگذاری این فعالیت‌ها،  اظهار کرد: ‌جایگاه قرآن کریم در دستگاه قضائی مانند جایگاه قرآن در تفکر دینی است. از آنجا که انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی و دینی است، طبیعتا، جایگاه قرآن کریم نیز که از منابع اصلی دین اسلام به شمار می‌آید در آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا قرآن به عنوان مهمترین و اصلی‌ترین منبع دینی ما به شمار می‌آید که خداوند متعال به واسطه آن با بشر صحبت کرده است.
معصومی ادامه داد: طبیعتا کسانی که با قرآن کریم ارتباط برقرار می‌کنند، گویی با خداوند منان و ذات اقدس الهی ارتباط دارند، یعنی ارتباطی که به هر حال آثار فرهنگی، عملی، علمی و اجتماعی با خود به همراه دارد. برخی گمان می‌کنند که برگزاری مسابقات قرآنی به مثابه یک کار تبلیغاتی است در حالی که، این یک نگاه بسیار سطحی نسبت به اینگونه فعالیت‌ها است زیرا اینگونه فعالیت‌ها در واقع ارتباط با قرآن و خداوند منان بوده و در نتیجه در روح و جان انسان‌ها تأثیر به‌ سزایی خواهد داشت.
معاون فرهنگ دینی و سازمانی معاونت فرهنگی قوه قضائیه تصریح کرد: در دعای چهل و چهارم صحیفه سجادیه مشاهده می‌کنیم که امام سجاد(ع) جایگاه رفیعی برای قرآن بیان می‌کنند و کاربردهای مهمی را برای آن برمی‌شمرند. حضرت(ع) می‌فرمایند که قرآن نور است و عامل آگاهی بشر می‌باشد آنجا که فرمود «الذی أنزلته نوراً من ظُلَمِ الضلاله و الجهالهً»، «کتاب نور و روشنایی است؛ یعنی به وسیله آن گمراهى و رستگارى آشکار گردیده‏ است» که از ناحیه پیامبر(ص) آمده است و علاوه بر اینکه بصیرت‌افزایی دارد، مردم را نیز از ضلالت دور می‌کند و از همگان دستگیری می‌کند، انسان‌ها را بصیر ساخته و عاملی برای جلوگیری از انحراف انسان‌ها است.
وی در ادامه افزود: امام سجاد(ع) همچنین در بیان یکی دیگر از کارکردهای قرآن می‌فرمایند که قرآن دوای دردهای انسان‌ها است و چالش‌هایی که در جامعه وجود دارد، برطرف می‌کند. بیماری‌هایی که در جامعه وجود دارد به ویژه بیماری‌های معنوی، فکری، روحی و فرهنگی توسط قرآن درمان می‌شود. قرآن است که با هدایت همگان به سوی کمال و آگاه کردن مردم، زمینه را برای دستیابی ایشان به سعادت فراهم می‌کند.     
معاون فرهنگ دینی و سازمانی معاونت فرهنگی قوه قضائیه اظهار کرد: در بخش اول این مسئله که آگاهی‌بخشی است، کسانی که با قرآن کریم ارتباط برقرار می‌کنند، باید با معانی آن نیز ارتباط برقرار کنند تا آگاهی پیدا کنند و به همین جهت است که همواره به خواندن قرآن، فهمیدن معنا و تدبر در آن تأکید شده است. این امر یکی از مهمترین کارکردهایی است که ما در قوه قضائیه به آن چشم دوخته‌ایم، البته رسیدن به این را در قوه قضائیه منحصر به برگزاری مسابقات قرآنی نکرده‌ایم، بلکه آموزش‌های قرآن را نیز برای آن قرار دادیم و درواقع بخش اولیه فعالیت ما بخش آموزش‌های قرآنی است.
معصومی در ادامه بیان کرد: به همین دلیل ما به مباحث حفظ موضوعی و بحث مفاهیم در قرآن به شکل ویژه نگاه کرده‌ایم و به همین جهت ما در مسابقات قوه قضائیه و بخش مفاهیم به جای سه نفر، پنج نفر برگزیده داریم و مسابقات نیز به شکل مکتوب برگزار می‌شود در این راستا ابتدا نیازهای دستگاه قضائی و خانواده‌های ایشان را شناسایی می‌کنیم و پس از آن، منابع مربوطه را تهیه و در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهیم.
معاون فرهنگ دینی و سازمانی معاونت فرهنگی قوه قضائیه تصریح کرد: همچنین، در بخش بصیرت‌افزایی، بخش‌ آموزش، حفظ موضوعی و مفاهیم را در رئوس برنامه‌های خود قرار داده‌ایم و در این زمینه نیز آموزش‌های کلی به مخاطبان ارائه می‌شود. اما در کارکرد دوم که در رابطه با جلوگیری از انحراف است، باید اشاره کرد که این امر فقط با خواندن معانی و ترجمه قرآن حاصل نمی‌شود، زیرا برخی هستند که مخاطب را می‌شناسند، اما بدان عمل نمی‌کنند. قرآن تنها کتابی است که علاوه بر اینکه کمک می‌کند تا مردم بدانند، ایشان را برای آنچه می‌دانند، یاری می‌کند.
معصومی ادامه داد: اینگونه روش‌های یاری کردن قرآن مانند روش‌های آموزشی نیست بلکه مانند روش‌های تربیتی است. زیرا روش‌های امر آموزش انسان‌ها با روش‌های پرورش و تربیت آن‌ها کاملا متفاوت است، لذا بر خواندن فراوان قرآن در این زمینه تأکید شده است که آیات الهی هرچه بیشتر تلاوت شود، زیرا تذکر باعث وادار شدن انسان‌ها به عمل کردن به آنچه می‌دانند، می‌شود.
معاون فرهنگ دینی و سازمانی معاونت فرهنگی قوه قضائیه گفت: حفظ دستگاه قضائی از ورود مفاسد، دارای اهمیت بسیار فراوانی است؛ چرا که دستگاه قضائی خود موظف است که مفاسد را از جامعه دور کند و اگر بنا باشد خود این دستگاه به فساد آلوده شود، این امر تأثیر منفی فراوانی در جامعه خواهد داشت. به همین جهت دستگاه قضایی باید بیش از هر دستگاه دیگری هم برای دانش‌افزایی، هم برای تربیت و نیز برای از بین بردن مفاسد مختلف به مسئله قرآن کریم بپردازد.
استمرار مسابقات قرآن قوه قضائیه در تمامی فصول؛ یکی از عوامل جلوگیری از نفوذ فساد به دستگاه قضا
معصومی در ادامه بیان کرد: امروزه آمار و ارقام مختلف نشان می‌دهد، زندانیانی که در زندان‌ها با قرآن همراه می‌شوند، 10 برابر کمتر از دیگران دوباره مرتکب جرم می‌شوند. کارکرد چهارم قرآن به بیان امام سجاد(ع) این است که قرآن، میزان قسط است و این یعنی قرآن شاخص‌هایی دارد که از طریق آن‌ها می‌توانیم میزان گسترش قسط در جامعه را بررسی کنیم، یعنی کار خودمان را ارزیابی کنیم. جامعه‌ای که از قرآن خالی شود، از هیچ آسیبی مصون نیست و گرفتار جهل مرکب خواهد شد به همین جهت دستگاه قضائی به ویژه حوزه معاونت فرهنگی امر قرآن را از فعالیت‌های اصلی خود قرار داده و در این زمینه برنامه جامعی نیز در نظر گرفته شده که از متخصصان قرآنی فراوانی نیز در تهیه آن بهره‌مند شده است.
معاون فرهنگ دینی و سازمانی معاونت فرهنگی قوه قضائیه در ادامه افزود: مخاطبان ما تنها کارکنان قوه قضائیه نیستند، بلکه خانواده‌های ایشان و یا حتی زندانیان و خانواده‌های زندانیان را نیز شامل می‌شود که ما برای تمامی ایشان نیز برنامه جامعی در زمینه آموزش و امر قرآن کریم در نظر گرفته‌ایم که طی هر سال آن را اجرایی می‌کنیم؛ چرا که همانطور که اشاره شد، زندانیانی که در زندان‌ها با قرآن همراه می‌شوند، 10 برابر کمتر از دیگران دوباره مرتکب جرم می‌شوند و پرداختن به امر قرآن برای زندانیان موجب عدم بازگشت ایشان به سمت جرم و نیز کاهش معضلات اجتماعی در سطح جامعه خواهد شد.  
معصومی لاری در ادامه سخنان خود در رابطه با برگزاری مسابقات سراسری قوه قضائیه نیز که طی هر سال در سطح کشور برگزار می‌شود، بیان کرد: بخشی از طرح جامع قرآنی قوه قضائیه به برگزاری مسابقات قرآنی اختصاص دارد که این مسابقات قرآنی به گونه ای برنامه‌ریزی شده است که در طول سال مخاطبان خود را در بر می‌گیرد و درواقع هیچ فصل خالی از مسابقات نداریم. این مسابقات در چهار مرحله برگزار می‌شود که اولین مرحله آن در بهار هر سال در شهرستان‌ها و در دو بخش خواهران و برادران اجرا می‌شود که امسال نیز مسابقات شهرستانی در 12 رشته (هفت رشته حفظ، مفاهیم قرآن، حفظ موضوعی، اذان، قرائت و ترتیل) برگزار ‌شد. البته هر سال این رشته‌ها بیشتر تقویت می‌شود که برای مثال در سال جاری رشته‌های حفظ موضوعی و مفاهیم فرزندان و همچنین، اذان بزرگسالان و فرزندان به مسابقات اضافه شده است.
معاون فرهنگ دینی و سازمانی معاونت فرهنگی قوه قضائیه با بیان اینکه برگزیدگان در مسابقات شهرستانی به مرحله استانی راه پیدا می‌کنند، اظهار کرد: در فصل تابستان مرحله استانی مسابقات قوه قضائیه در کشور برگزار می‌شود که امسال نیز از این مرحله قریب 1300 نفر به مرحله منطقه‌ای (شامل پنج منطقه در سطح کشور)‌ راه پیدا کرده‌اند.
وی با بیان اینکه مرحله منطقه‌ای مسابقات قرآن کریم قوه قضائیه نیز که امسال پنجمین دوره آن در سطح کشور برگزار می‌شود در پاییز و مرحله کشوری آن نیز در زمستان برگزار می‌شود، گفت: پس از برگزاری مرحله منطقه‌ای مسابقات از هر منطقه تعداد 40 نفر به مرحله کشوری مسابقات قوه قضائیه راه پیدا خواهند کرد که در نهایت تعداد بیش از دویست نفر در مرحله کشوری در رشته‌های مختلف با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.
معاون فرهنگ دینی و سازمانی معاونت فرهنگی قوه قضائیه افزود: همچنین، برای اینکه طی برگزاری این مسابقات، برنامه ارتقای سطح نیز برای متسابقان و مخاطبان داشته باشیم، اقدام به برگزاری دوره‌های تکمیلی آموزشی برای نفراتی که در مرحله استانی برگزیده شده‌اند و به مرحله منطقه‌ای راه پیدا کرده‌اند، کرده‌ایم که این دوره‌ها نیز هم‌اکنون زیر نظر مربیان مجرب در شهر مشهد مقدس در حال برگزاری است که البته، خانواده‌های این عزیزان نیز در این اردوها حضور دارند.  
معاون فرهنگ دینی و سازمانی معاونت فرهنگی قوه قضائیه در پایان سخنان خود با بیان اینکه تمامی این برکات قرآنی که امروزه شاهد آن هستیم، از انقلاب اسلامی، امام راحل(ره)، شهدای بزرگوار و نیز وجود مبارک رهبر معظم انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: امیدواریم امسال نیز بتوانیم برنامه‌های قرآنی قوه قضائیه را به بهترین نحو اجرایی کرده و به اهداف مدنظر در این زمینه دست پیدا کنیم.                   
captcha