اجرای قانون عصای سفید نیازمند فرهنگ‌سازی است/ مواجهه درست با نابینایان باور روزانه شود
کد خبر: 3652931
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵
گزارش ایکنا از اجرای قانون عصای سفید؛

اجرای قانون عصای سفید نیازمند فرهنگ‌سازی است/ مواجهه درست با نابینایان باور روزانه شود

گروه سلامت: معلولان به عنوان بخشی از جامعه حقوقی دارند که نیازمند قوانینی برای استیفای آن هستند، این روزها قانون عصای سفید به کمک نابینایان آمده و همت مردم را می‌طلبد برای اجرایی شدن صحیح.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، امروز از سوی بسیاری از کشورهای جهان به عنوان روزی برای حمایت و پاسداشت نابینایان در نظر گرفته شده و از آن به عنوان «عصای سفید» نام برده می‌شود.
به گفته علیرضا سلامی، رئیس انجمن نابینایان تجلی حدود 300 هزار نابینا در کشور وجود دارند، که تنها حدود 30 درصد آنها دارای شغل بوده و در واقع شاهد یک بیکاری 60 درصد در میان آنان هستیم. این بیکاری عمدتا به دلیل عدم زیرساخت‌ها و قوانینی بوده که از آنان حمایت‌های لازم را داشته باشند، یک نابینا باید در جامعه حضور داشته و بتواند به آسانی همچون دیگر افراد جامعه در سطح خیابان عبور کرده و هیچ مشکلی برای او وجود نداشته باشد.
بر اساس گزارش ایکنا مهرماه امسال بود پلیس راهور ناجا به مدد جامعه نابینایان کشور آمد و سردار تقی مهری، فرمانده آن با حضور در مدرسه نابینایان موفقیان، ضمن گرامیداشت بهار دانش از اجرایی شدن قانون عصای سفید خبر داد که طی آن عصای سفید به منزله تابلوی ایستی است که هر اتومبیلی را نگه دارد.
وی اظهار کرد: یکی از خلاءهایی که در سال های گذشته وجود داشت برای افراد معلولی بود که به دلیل عدم توانایی مناسب از ویلچر استفاده می‌کردند. حق این افراد در هنگام وقوع تصادفات راهنمایی و رانندگی ضایع می‌شد از این رو با بازبینی قوانین مربوط به تصادفات و راهنمایی و رانندگی موفق به الحاق قانونی شدیم که از این پس افراد ناتوان و دارای ویلچر و همچنین افرادی که از عصای سفید استفاده می‌کنند به عنوان عابر پیاده محسوب می‌شوند و در تصادفات حقوقی برای آنها در نظر گرفته می‌شود.
وی با بیان اینکه قانون مربوط به معمولان و افراد کم توان در مقررات راهنمایی و رانندگی وجود داشت اما کمتر به آن پرداخته می‌شد، افزود: با پیشنهاد پلیس راهور و عنایت ویژه کمیسیون اجتماعی مجلس و همچنین هیأت وزیران خوشبختانه قانون الحاقی تصویب شد و از این پس افراد معلول دارای ویلچر و همچنین نابینایان دارای عصای سفید به عنوان عابر پیاده محسوب می‌شوند و عصای سفید به منزله تابلوی ایست برای رانندگان است به صورتی که اگر نابینایی عصای خود را به صورت افقی نشان دهد راننده موظف به توقف و اعطای حق تقدم عبور به فرد نابینا است.

ضمانت اجرایی 
وی همچنین در نظر گرفتن جرایم برای رانندگانی که این قوانین را اجرا نمی‌کنند به منزله ضمانت اجرایی آن دانست، در حال حاضر این قانون ابلاغ شده و اجرا می‌شود ما به دنبال تشدید جرایم برای افرادی هستیم که این مهم را رعایت نمی کنند. برابر مقرراتی که از سوی راهور برای معمولان و افراد نابینا و همچنین کم توان در نظر گرفته شده است از این پس این افراد در صورت حادثه دیدن در حوادث راهنمایی و رانندگی به اندازه یک فرد سالم شناخته شده و به آنها برابر قانون دیه قانونی تعلق می‌گیرد.
تصویب و اجرایی شدن قانون عصای سفید این امید را به جامعه روشن دلان کشور می‌دهد تا دیگر محدودیتی در عبور و مرور نداشته باشند.
سهیل معینی، مدیر عامل شبکه تشکل‌های نابینایان کشور نیز با بیان اینکه این قانون به شیوه‌های گوناگون در کشورهای مختلف اجرا می‌شد، به ایکنا می‌گوید: همیشه این انتظار می‌رود که افراد آسیب‌پذیر از سوی قوانین راهنمایی و رانندگی مورد حمایت قرار بگیرند، همانطور که مقررات راهنمایی و رانندگی در مواجهه موتور سیکلت یا عابر پیاده از سرنشین موتور سیکلت و عابر   حمایت می‌کرد، انتظار داشتیم این قانون افرادی که آسیب‌پذیرتر هستند را مورد حمایت قرار بگیرند که خوشبختانه در این قانون این حمایت لحاظ شد.
معینی اجرای سفت و سخت این قانون را ضمانت اجرایی آن می‌داند و می‌افزاید: اینکه این قانون تا چه حد مؤثر خواهد بود به این بستگی دارد که نخست پلیس آن را چگونه اجرا کند، این قانون هرچه سخت‌تر از سوی پلیس اجرا شود، افراد بیشتری آن را جدی می‌گیرند؛ از سوی دیگر باید دید که سطح و فرهنگ رانندگی در کشور رشد می‌کند.
سلامی، رئیس انجمن نابینایان تجلی نیز اجرای دقیق و توام با نظارت پلیس را ضمانت اجرایی آن می‌داند و به ایکنا می‌گوید: وقتی یک قانونی تصویب می‌شود باید روش‌هایی را برای اجرای آن هم در نظر گرفته باشند و جرایمی برای تخطی از آن وجود داشته باشد.
وی اجرایی شدن این قانون را به فال نیک می‌گیرد و اظهار می‌کند: اجرایی شدن قانون عصای سفید به نفع آنان است؛ پیش از این نیز قانون جامع حمایت از معلولین وجود داشت اما به صورت کامل اجرا نمی‌شد.

فرهنگ سازی مهمتر از تصویب قوانین
بی شک تصویب هر قانونی که حمایت از معلولان و افراد آسیب‌پذیر تر را مورد حمایت قرار دهد به سود این افراد است اما مهمتر از هر قانونی، فرهنگی است که آن قانون را اجرا می‌کند و آن را در درون خود نهادینه می‌کند؛ آیا اجرایی شدن این قانون خود می‌تواند فرهنگ برخورد با نابینایان را اصلاح کند؟
معینی در این رابطه می‌گوید: قانون عصای سفید خود یک کار آموزشی دقیق است باید از طریق رسانه‌ها و کارهای فرهنگی دیگر به صورت مرتب نمایش داده شود و پلیس هم در آزمون ها و آیین نامه‌های رانندگی آن را لحاظ کرده تا سطح فرهنگ راننده‌ها و دیگر شهروندان ارتقا پیدا کند و شاهد تحول مثبتی در برخورد با روشندلان از سوی مردم باشیم. 
سلامی نیز چنین اعتقادی دارد و اظهار می‌کند: موضوعی که اهمیت دارد این است که عصای سفید فرهنگ سازی شود وقتی این کار انجام شود زودتر به نتیجه می‌رسیم تا اینکه بخواهیم به وسیله قانون و مقررات بیشتر آن را به نتیجه برسانیم.
فارغ از هر قوانینی نحوه مواجه شهروندان با نابینایان در هر کشور اهمیت دارد، این مواجه برخواسته از اعتقادات و فرهنگی درونی آن کشور است؛ ایران کشور مسلمان بوده که فرهنگ دینی آن همواره کمک به سایر انسان‌ها و به ویژه افرادی را که دارای شرایط خاصی هستند را توصیه می‌کند اما آیا مواجه مردم ما با سایر جوامع دیگر متفاوت است این امر نیاز به تحقیق دارد؟ معینی در این رابطه می‌گوید: تحقیق روشنی در رابطه با نحوه مواجهه مردم ما و تفاوت آن با سایر کشورها وجود ندارد اما به عنوان یک جامعه مسلمان انتظار می‌رود همنوع دوستی ما و به ویژه حمایت از افراد آسیب پذیر به فرهنگی عمومی مردم وارد شود و به صورت یک باور در اعمال روزانه جاری شود تا این تعالیم را بتوانیم در کارهای روزانه به کار برد.
سلامی هم در این رابطه عنوان می‌کند: در احادیث و روایات ما همیشه به رعایت حقوق افرادی که مشکلی داشته یا ضعف جسمانی دارند توصیه شده است، ایرانیان علاوه بر مسلمان بودن مردمی عاطفی بوده و سعی دارند این موارد را رعایت کنند، اما از یک جامعه دینی انتظار این است سعی کنند بیشتر رعایت حال نابیناها را داشته باشند.
captcha