اجرای طرح «امید» توسط جهاددانشگاهی خراسان شمالی در کاهش طلاق موثر بوده است
کد خبر: 3653080
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۴

اجرای طرح «امید» توسط جهاددانشگاهی خراسان شمالی در کاهش طلاق موثر بوده است

گروه اجتماعی: معاون پیشگیری از وقوع جرایم دادگستری خراسان شمالی با اشاره به ثبت 5 هزار و 586 فقره ازدواج در 6 ماهه نخست امسال و افزایش 6/2 درصدی آن نسبت به مدت مشابه سال قبل اظهار کرد: در 6ماهه امسال 928 طلاق ثبت شد که به نسبت مدت مشابه سال گذشته، 2/2 درصد کاهش را نشان می دهد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌شمالی، سید ابراهیم محجوب معاون پیشگیری از وقوع جرایم دادگستری استان، ظهر دیروز در نشست خبری به اجرای طرح مهارت های زندگی با عنوان «امید» با همکاری دادگستری، جهاددانشگاهی و دفتر اجتماعی استانداری خراسان شمالی اشاره کرد و توضیح داد: در این طرح دریافت سند ازدواج از دفترخانه منوط به طی کردن کارگاه آموزشی است که برای زوجین با حضور اساتید مجرب برگزار می شود.
وی نتیجه برگزاری این دوره های آموزشی را بسیار اثرگذار و مفید توصیف کرد و افزود: با توجه به اینکه 25 درصد طلاق ها در دوسال نخست زندگی به وقوع می پیوندد، مقرر شده است جهاد دانشگاهی استان پس از گذشت یک سال از زندگی، مجددا زوجین را برای حضور در دوره های آموزشی فرا بخواند.
این مسئول با بیان اینکه در 6 ماهه ابتدای 95، 4 هزار و 929 فره پرونده دعاوی خانوادگی نظیر تمکین، طلاق، نفقه و غیره وارد دادگاه های خراسان شمالی شده است، خاطرنشان کرد: در مدت مشابه امسال این تعداد به 4 هزار و 662 مورد کاهش یافت.
محجوب با بیان اینکه 45 درصد پرونده ها در محاکم دادگستری، قبل از ورود به دادگاه توسط معاونت اجتماعی با ارائه مشاوره منجر به سازش می شود، اضافه کرد: برگزاری دوره های آموزشی نظیر نماد که در قالب آن دانش آموزان آسیب شناسی می شوند، تنظیم میثاق نامه با همکاری علمای اهل تسنن و توزیع آن در مناطق سنی نشین استان، راه اندازی سامانه اینترنتی و ثبت اطلاعات توسط مردم برای پیشگیری و غیره از اقدامات بوده است.
وی به موضوع فرهنگ سازی در مناطق سنی نشین نظیر راز و جرگلان که دختران بر اساس نظر پدرشان ازدواج کرده و این موضوع معضلات بسیاری از جمله خودسوزی را در پی داشته است، گفت: بر اساس میثاق نامه تنظیم شده با همکاری علمای اهل سنت منطقه، مهریه متعلق به دختر است نه پدر وی و ازدواج اجباری جایز نیست.
این مسئول همچنین موضوع سه طلاقه کردن در جامعه اهل سنت را از دیگر معضلاتی دانست که باید در مورد آن بازنگری شود.
معاون پیشگیری از وقوع جرایم دادگستری خراسان شمالی در ادامه گفت: 42 درصد از زندانیان خراسان شمالی مرتکبین جرایم مواد مخدر و 58 درصد باقی مانده مرتکبین جرایم اجتماعی هستند.
محجوب با بیان اینکه طلاق، خشونت، استفاده غلط از فضاهای مجازی، مواد مخدر و معضل حاشیه نشینی به عنوان آسیب های اجتماعی در حال گسترش اند، اظهار کرد: در جامعه امروزی به علت پایین آمدن آستانه تحمل زوجین، طلاق توافقی و عاطفی در حال گسترش است.
وی با بیان اینکه نابهنجاری خشونت در زمینه های هتک حرمت، فحاشی و توهین، تهدید بروز می یابد، ادامه داد: فضاهای مجازی نیز از یک فرصت به تهدید بدل شده است.
وی در زمینه افزایش اعتیاد و مواد مخدر که در حواشی شهر در حال گسترش است و مجرمان با ساختن حاشیه امن در این مناطق به راحتی مرتکب جرم می شوند، خاطرنشان کرد: به دلیل ساخت راحت مواد مخدر صنعتی نظیر شیشه، قیمت ارزان و حمل و نقل کم خطر این مواد جایگزین خطرناک تریاک شده است که شدت اعتیاد و تخریب جسم فرد با استعمال آن ده ها برابر افزایش می یابد.
معاون پیشگیری از وقوع جرایم دادگستری خراسان شمالی با بیان اینکه به علت سوء مدیریت متاسفانه در سال های گذشته روستاها که مراکز تولید کشور بودند خالی از سکنه شده و مردم به حواشی شهرها هجوم آوردند، اضافه کرد: امروز مشکلات بهداشتی و خدمات رسانی، سوء استفاده سارقان از این مناطق به عنوان حواشی امن و مشکلات تربیت فرزندان از مشکلات عدیده حاشیه نشینی است.
محجوب در بخشی از سخنان خود به الزام شهروندان جهت تنظیم توافق نامه های پیش فروش ساختمان و آپارتمان در دفاتر اسناد رسمی اشاره کرد و توضیح داد: طبق این قانون خریدار و فروشنده پس از اتمام پی کنی ساختمان و دریافت مجوز از اداره کل راه و شهرسازی به دفاتر اسناد رسمی مراجعه می کنند.
وی افزود: دفتر ثبت اسناد برای تنظیم تفاهم نامه باید پروانه ساخت و شناسنامه فنی ساختمان را بررسی و طبق آن سند را تنظیم نماید.
محجوب با بیان اینکه اجرای این قانون بسیاری از تخلفات و آمار کلاهبرداری را به حداقل رسانده است، تصریح کرد: هیچ بنگاه و یا طرفین قرارداد حق ندارند خودشان این سند را تنظیم کنند.
معاون پیشگیری از وقوع جرایم دادگستری خراسان شمالی قتل عمد ناشی از نزاع در سال گذشته را یک مورد عنوان کرد و افزود: متاسفانه این آمار در سال جاری افزایش یافته است.
محجوب با بیان اینکه از دیگر معضلات افزایش اقدام به خودکشی در خراسان شمالی است، از افزایش پرونده برخی بزهکاری های اجتماعی نظیر ضرب و جرح، خشونت، ورود به عنف، توهین و غیره در شهرستان های استان خبر داد.
captcha