ملا محمد باقر کردستانی یکی از بزرگترین علمای معاصر کُرد است
کد خبر: 3653267
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳

ملا محمد باقر کردستانی یکی از بزرگترین علمای معاصر کُرد است

گروه معارف: فقیه، مفسر، محقق و شاعر، علامه حاج ملا محمد باقر کردستانی متخلص به غریق و مشهور به مدرس کردستانی، از بزرگترین علمای معاصر کُرد به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، خواندن زندگینامه و سرگذشت بزرگان به ویژه زندگینامه بزرگان دین و کسانی که عمر خویش را در راه خدا و دین خدا سپری کرده‌اند از توصیه‌های گوشنوازی است که همیشه به ما می‌شود، در این راستا به معرفی علامه حاج ملا محمد باقر کردستانی یکی از بزرگان دینی که عمر خود را صرف یادگیری و آموزش دین الهی به مردم منطقه کرد، می‌پردازیم.
فقیه، مفسر، محقق و شاعر، علامه حاج ملا محمد باقر کردستانی متخلص به غریق و مشهور به مدرس کردستانی، از بزرگترین علمای معاصر کُرد به شمار می‌رود. آن بزرگوار در سال 1274 شمسی در روستای نزار واقع در پنج کیلومتری شهر سنندج چشم به جهان گشود و از همان ایام کودکی به تحصیل پرداخته و قرآن را در مدت سه ماه آموخته است و بعد از فراگیری قرآن کریم به تحصیل علوم دینی مشغول شده و تا سن 14 سالگی کتاب‌های اولیه حوزه‌های آن زمان را فراگرفته است و سپس به مدت هشت سال مجموعه علوم دینی را به اتمام رسانده و از استاد خود ملامحمد مولانا اجازه افتا و تدریس را دریافت کرده است.
بعد از پایان تحصیل علوم دینی به روستای چور رفته و به عنوان امام جماعت مسجد آن روستا فعالیت خود را شروع می‌کند و در مدت 6 سال اقامت در آن روستا از کتابخانه آنجا و علمای خاندان سادات چور بهره‌های فراوان برده است. پس از آن به روستای بالک مریوان نقل مکان کرده و تا پایان عمر شریف خود و نزدیک به 50 سال در آنجا به تدریس، تألیف و ارائه خدمات دینی مشغول بوده است.
تربیت 300 طلبه کُرد نزد ملا باقرکردستانی
ملا باقر عالمی بزرگ و مشهور بوده و اکثر علمای مناطق کردستان نزد وی تلمذ کرده‌اند؛ موفقیت ایشان در تدریس مراحل عالیه به آنجا رسیده است که نزدیک به 300 طلبه در محضر او به اخذ اجازه‌نامه و حکم افتا و تدریس دست یافته‌اند و غالب رجال برجسته و شخصیت های علمی در ایران و عراق از تحصیلکردگان مدرسه آن استاد علامه بوده‌اند.
موفقیت او در تألیف کتب نیز به آنجا رسیده که بیش از 50 جلد کتاب و رساله را در زمینه علوم دینی و احکام امام شافعی به رشته تحریر درآورده است، ایشان در رساله‌های کلامی و بویژه در تألیف ارزنده‌اش «الالطاف الالهیه شرح الدررالجلالیه» در تبیین اقسام کلام الله و مشخص کردن آن قسم از کلام الله که قائم به ذات خدا و قدیم است و صفت ذاتی و حقیقی باری تعالی است تحقیق بی نظیری را ارائه داده است.
از خصوصیات بارز ایشان که زوایای زندگی ایشان را تحت‌الشعاع قرار داده است عشق وافر او به حضرت رسول اکرم(ص) بوده است. مدرس کردستانی علاوه بر آنکه در علوم ظاهری به چنین درجه‌ای رسیده است که عالمان او را شافعی زمان می‌نامیدند در علم باطن هم مدارج بسیاری را طی کرده است و نزد حضرت شیخ محمد علاء‌الدین از عارفان مشهور تمسک کرده و به سلوک پرداخته است و پس از وفات آن حضرت نزد فرزندش حضرت شیخ محمد عثمان سراج الدین ثانی تجدید تمسک کرده است.
یادآور می‌شود؛ این عالم و عارف وارسته سرانجام در سال 1350 شمسی در سن 76 سالگی در قریه بالک دار فانی را وداع گفت و دعوت حضرت حق را لبیک می‌گوید و در همانجا به خاک سپرده می‌شود.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
صوفی
|
United States of America
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۹ - ۲۳:۰۹
0
0
لطفا در شرح حال حضرت علامه ماموستا سید علی خالدی نی مریوانی رحمه الله مقاله ای تهیه فرمایید.
captcha