دارالقرآن حضرت مهدی(عج) و جلسه محمدرضا فلسفی + صوت و عکس
کد خبر: 3653384
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷
در خیابان قصرالدشت واقع شده است؛

دارالقرآن حضرت مهدی(عج) و جلسه محمدرضا فلسفی + صوت و عکس

گروه جلسات و محافل: در جلسه آموزش قرآن محمدرضا فلسفی در کنار آموزش عمومی قرآن، قاریان نوجوان نیز به فراگیری سبک‌های تلاوت مشغولند و در کنار آن از مفاهیم و تفسیر آیات نیز بهره‌مند می‌شود، جلسه‌ای که به نام دارالقرآن حضرت مهدی(عج) شناخته می‌شود.

محمدرضا فلسفی مدرس قرآن
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه آموزش قرآن محمدرضا فلسفی، مدرس قرآن، شب گذشته، 24 مهرماه پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در دارالقرآن حضرت مهدی(عج) واقع در خیابان امام خمینی(ره)، خیابان قصرالدشت، نرسیده به خیابان هاشمی، جنب مسجد رضویه، کوچه مشهدی حسین، پلاک ۶ برگزار شد.
در این جلسه قرآن، تمامی اعضای جلسه به صورت ترتیل تلاوت کردند و فلسفی نکات متناسب با سطح هر فرد را متذکر شد. همچنین، قاریانی که تلاوت تقلیدی تمرین کرده بودند، در جایگاه تلاوت حضور یافته و به ارائه تلاوت تقلیدی پرداختند.
در بخشی از این جلسه، فلسفی به بیان معانی و تفاسیر آیات پرداخت. وی با تلاوت آیه «أَمَّنْ يُجيبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ يَکْشِفُ السُّوءَ وَ يَجْعَلُکُمْ خُلَفاءَ الْأَرْضِ أَ إِلهٌ مَعَ اللَّهِ قَليلاً ما تَذَکَّرُونَ» گفت: مراد از «اجابت مضطر وقتى که او را بخواند» این است که خدا دعاى دعاکنندگان را مستجاب و حوائج‏شان را برآورده می‌کند و اگر قید اضطرار را در این بین آورده، براى این است که در حال اضطرار، دعاى داعى از حقیقت برخوردار است و دیگر گزاف و بیهوده نیست.
محمدرضا فلسفی ادامه داد: قید دیگرى براى دعا آورده و آن این است که فرموده: «اذا دعاه؛ وقتى او را بخواند» و این براى آن است که بفهماند، خدا وقتى دعا را مستجاب مى‏‌کند که داعى به راستى او را بخواند، نه اینکه در دعا رو به خدا کند و دل به اسباب ظاهرى داشته باشد و این وقتى صورت می‌گیرد که امید داعى از همه اسباب ظاهرى قطع شده باشد. یعنى بداند که دیگر هیچکس و هیچ چیز نمی‌تواند گره از کارش بگشاید، آن وقت است که دست و دلش با هم متوجه خدا می‌شود.
وی افزود: آنچه از سیاق استفاده می‌شود، این است که مراد از «خلافت»، خلافت زمینى باشد که خدا آن را براى انسان‌ها قرار داده تا با آن خلافت در زمین و هر چه مخلوق زمینى است به هر طورى که خواستند تصرف کنند، همچنان که درباره این خلافت فرمود: «إِذْ قالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَةِ إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً» (بقره/30). توضیح اینکه تصرفاتى که انسان در زمین و مخلوقات زمین می‌کند، امورى است که با زندگى و معاشش ارتباط دارد و گاهى ناگواری‌ها و عوامل سوء او را از این تصرف باز مى‏‌دارد، در نتیجه آن سوء که وى را مضطر و بیچاره نموده و از خدا کشف آن سوء را می‌خواهد، حتما چیزى است که نمى‏‌گذارد او تصرفى را که گفتیم، کند، یا تصرفات او را محدود مى‏‌سازد و از بعضى از آنها جلوگیرى می‌کند و درب زندگى و بقاء و همچنین سایر تعلقات زندگى را به روى او مى‏‌بندد. پس اگر خداى تعالى در چنین فرضى به دعاى آن شخص مضطر، کشف سوء از او بکند، در حقیقت خلافتى را که به او داده بود، تکمیل کرده است.
این قاری و مدرس قرآن کریم با تلاوت آیه «أَمَّنْ يَبْدَؤُا الْخَلْقَ ثُمَّ يُعيدُهُ وَ مَنْ يَرْزُقُکُمْ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ أَ إِلهٌ مَعَ اللَّهِ قُلْ هاتُوا بُرْهانَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ صادِقينَ» تصریح کرد: الوهیت که به معناى استحقاق عبادت است، ملازم با ربوبیت است، چون کسى مستحق عبادت و پرستش است که رب باشد، یعنى مالک و مدبر باشد. پس عبادت مشرکین به هر طریقى که معمول ایشان است یا به این منظور است که شکر نعمت معبود باشد، یا اینکه باعث شود که معبود عابد را از شر حفظ کند و هر چه باشد و به هر منظورى باشد عبادت مشرک مربوط به تدبیرى است که از شئون ربوبیت است و چون غرض در فصول مذکور، ابطال الوهیت خدایان دروغىن است. همچنان که دیدیم بعد از هر فصلى می‌فرمود: «أَ إِلهٌ مَعَ اللَّهِ؛ آیا با خدا خدایى دیگر است؟»، لذا در جمله مورد بحث، خداوند، رسول خود را دستور می‌دهد که از مشرکین مطالبه برهان کند که به چه دلیل خدایان شما خدایند؟ تا وقتى که از آوردن برهان عاجز ماندند خود بفهمند که در عقیده‏‌شان خللی است. چون اگر بخواهند به راستى درباره الوهیت، دلیلى بیاورند باید آن دلیل، تدبیر ناحیه‏‌اى از عالم باشد، در حالى که ثابت شد که تدبیر تمامى خلایق از خدا به تنهایى است.
گزارش ایکنا حاکی است، این مدرس قرآن کریم در تحلیل تلاوت قاری نوجوانی که از مصطفی اسماعیل تقلید می‌کرد، گفت: در تلاوت قرآن باید از طبیعت صوت خود استفاده کنید و صوت مصنوعی از خود تولید نکنید تا فشاری به صوت نیاید. سبک را باید تقلید کرد نه صوت را. همانگونه که اثر انگشت هر فرد خاص اوست، صوت هرکس هم چنین است.
وی با بیان ضرب المثل «هرکس همه جا، هیچ‌جا/ هرکس هیچ‌جا، همه جا» گفت: هر مسیری را انتخاب کردید تا انتها بروید و به قله برسید نه اینکه در اواسط کار مسیرهای مختلف را تا نیمه راه بروید و موفقیت کسب نکنید.
یادآور می‌شود، دارالقرآن حضرت مهدی(عج) در پارکینگ منزل شخصی محمدرضا ذرّتی‌پور از رزمندگان 8 سال دفاع مقدس دایر شده است. ذرّتی‌پور در پایان جلسه اظهار امیدواری کرد تا با کمک خیرین بتوانند کلا‌س‌های قرآنی بیشتری در این مکان دایر کنند.
در ادامه تلاوت‌های این جلسه ارائه می‌شود.

 محمدرضا فلسفی

کد

دریافت

سینا اسکندری‌زاده

کد

دریافت

حجت الاسلام ربانی

کد

دریافت


captcha