افزایش چاقی در کشور نگران کننده است
کد خبر: 3653559
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۷

افزایش چاقی در کشور نگران کننده است

گروه اجتماعی: معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: بر اساس آخرین مقالات مطالعات چاقی، مشخص شده چاقی طی ۳۰ سال گذشته در ایران دو برابر شده و این زنگ خطری جدی است به طوری که این معضل به کودکان هم سرایت کرده و حدود ۱۴ درصد کودکان نیز مبتلا به چاقی شده اند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از همدان، ایرج خدادادی، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان، دوشنبه ۲۴مهر ماه در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به شعار سال گذشته در حوزه غذا و دارو مبنی بر تغییر غذا بر اساس تغییرات اقلیمی و آب و هوایی اظهار کرد: بر اساس این شعار مقرر بود سیاستگذاران و دست اندرکاران تدابیری بیاندیشند که ما اقلام دیگری را در الگوی غذایی به کار ببریم که نیازمند مصرف این همه آب برای تولید مواد غذایی نباشیم.
وی ضمن ابراز گلایه از رسانه ها به دلیل تمرکز و توجه کمتر بر این موضوع گفت: متأسفانه ما همچنان در حال مصرف الگوهای غذایی سابق هستیم که آب بسیاری در روند تولیدشان صرف می شود و مثلا ۵۰ تا ۱۰۰ لیتر آب برای حبوبات و دهها لیتر آب برای یک کیلو هندوانه مصرف می شود.
این مقام مسئول تصریح کرد: تغییر آینده مهاجرت، سرمایه گذاری در امنیت غذایی و توسعه روستایی شعار جهانی امسال در زمینه غذا و داروست که بر این اساس باید توجه به تولیدات روستایی بیشتر شده و به تبع استفاده از محصولات غذایی تراریخته، استفاده از سموم آفت کش و کودهای شیمیایی که امنیت غذایی را به خطر می اندازد کاهش یابد.
وی با بیان اینکه نگاه جهانی به سمت مهاجرت معکوس به روستاها پیش می رود عنوان کرد: با توجه به مشکلات منطقه ای که ما داریم عنوان "اصول الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقاء سلامت" از طرف وزارت بهداشت در کشور ما به شعار سال اضافه شده است و تمام دانشگاه های علوم پزشکی در حوزه اصلاح الگوی غذایی فعالیت می کنند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان ضمن اشاره به این امر که ما به عنوان متولی غذا و دارو موظف به تأمین امنیت و سلامت مواد غذایی هستیم تبیین کرد: از ابتدای اجرای طرح تحول سلامت حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار در استان هزینه شده که در بخش های مختلف تجهیزات پزشکی و خدمات درمانی مصرف شده است و عمده این هزینه برای درمان بیماری ها به کار رفته در حالی که می شد بسیاری از این بیماری ها را با اصلاح الگوی غذایی پیشگیری کرد.
وی تشریح کرد: بر اساس آخرین مقالات مطالعات چاقی, مشخص شده چاقی طی ۳۰ سال گذشته در ایران دو برابر شده و این زنگ خطری جدی است به طوری که این معضل به کودکان هم سرایت کرده و حدود ۱۴ درصد کودکان نیز مبتلا به چاقی شده اند.
خدادادی ضمن تأکید بر این امر که در این سالها مرگ و میر منتسب به چاقی نیز دو برابر شده است خاطرنشان کرد: شیوع جهانی چاقی حدود ۱۲ درصد و در کشور ما ۵۳ درصد است که این ضرورت تغییر در اصلاح الگوهای غذایی و سبک زندگی را ایجاب می کند.
وی بیان کرد: کاهش مصرف قند، نمک و چربی مهمترین رویکرد دررفع این معضل است که در بخش صنعتی موفق شدیم تا حدود ۲ درصد استفاده از این مواد را در تولید مواد غذایی کاهش دهیم اما در مصرف خانگی این اتفاق با فرهنگ سازی ممکن خواهد شد و این مستلزم همراهی رسانه هاست.
وی با بیان اینکه آزمایشگاه سم شناسی کاملی در همدان راه اندازی شده است گفت: این آزمایشگاه در غرب کشور نمونه است و می تواند میزان سموم گیاهان و تولیدات نباتی را سنجیده و از بروز اثرات بیش از حد آن در الگوی غذایی جامعه و شیوع بیماری هایی از قبیل سرطان که عمدتا به دلیل مصرف همین مواد است جلوگیری می کند.  
این مقام مسئول در خصوص آزمایشگاه حوزه معاونت غذا و دارو عنوان کرد: این آزمایشگاه آنالیز کاملی در زمینه غذا دارد و سال گذشته حدود ۲ میلیارد تومان هم برای خرید دستگاه هایی که از قابلیت شناسایی سم کشاورزی محصولات برخوردار باشند هزینه شد.
وی تبیین کرد: استان های همجوار ما نان خود را برای آنالیز به بوشهر می فرستند و ما در این آزمایشگاه نه تنها محصولات استان بلکه استانهای همسایه را نیز مورد ارزیابی قرار میدهند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: یکی از مهمترین کارگروههای استان، کارگروه امنیت غذا و داروست و علاوه بر آن شورای پیام رسان سلامت نیز تشکیل شده که وظیفه اطلاع رسانی را در این حوزه بر عهده دارند و این نشان از اهمیت توجه به امنیت غذایی است.
وی متذکر شد: باید با حساس کردن مردم نسبت به خطراتی که جامعه ما را تهدید می کند شیوع بیماری هایی که از این مخاطرات ایجاد میشود را کاهش داده و سلامت و ایمنی مردم جامعه را افزایش دهیم.
خدادادی با اشاره به اجرای  طرح pms در استان متذکر شد: در این طرح نمونه برداری و آزمایش محصولات در سطح عرضه انجام می شود و توسعه بسیاری در نمونه برداری از محصولات مختلف در این طرح اتفاق افتاده است.
وی با بیان اینکه از ابتدا دانشگاه علوم پزشکی همدان موظف به اجرای وظایف دانشگاه تیپ دو بود تشریح کرد: علیرغم تکلیف اداری, دانشگاه علوم پزشکی همدان از ابتدا عملکرد خود را بر مبنای دانشگاههای تیپ یک قرار داده و طرح مذکور را در سطح و عمق گسترده ای پیگیری کرده است.
*هیچ موردی از وجود جوش شیرین در نانوایی های همدان دیده نشده است
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: در خصوص نان و آرد در همدان در جلسات مختلفی در استانداری گزارش داده شده و تاکنون نمونه نانی که دارای جوش شیرین باشد مشاهده نکرده ایم.
 وی افزود: تنها مشکل نان در همدان بر اساس نمونه هایی که از مراکز آزمایشگاهی دریافت کرده بودیم این بود که حدود ۱۲ درصد از نمونه های اخذ شده دارای نمک اضافی بود اما کیفیت آرد استان همدان در بازدیدهایی که شده بهتر از تمام استان هایی بوده که وزارت بهداشت بازدید و بررسی کرده است.
خدادادی ضمن اظهار به این امر که غذاهای صنعتی بر اساس ضوابط غذا و دارو تولید می شوند و از سلامت کافی برخوردارند گفت: این موضوع به ویژه در عدم استفاده از روغن پالم مطمئن است اما این به آن معنا نیست که غذاهای آماده و صنعتی از اغذیه طبیعی و خانگی بهتر است.
وی با بیان اینکه مجوز گسترش فست فودها و رستوران ها خارج از حیطه وظایف ماست اظهار کرد: این موضوع در اتحادیه های اصناف قابل پیگیری است که تابع وزارت بهداشت هم نیستند به همین علت باید برجستگی در این زمینه ایجاد شود که کارگروه غذا و سلامت ورود کرده و از گسترش صنف فست فود جلوگیری شود.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به موضوع محصولات تراریخته خاطرنشان کرد: محصولات تراریخته موضوع جدیدی است که در کشور مطرح شده اما بر اساس حساسیتی که در وزارت بهداشت کشور ایجاد شده محصولات تراریخته تنها با اخذ مجوز اجازه تولید خواهند داشت و بر اساس رشد جمعیت استفاده از این محصولات اجتناب ناپذیر است. او ادامه داد: اگرچه بسیاری از آزمون های سلامت سنجی بر محصولات تراریخته انجام می شود اما کسی از نتایج ۵۰ سال بعد خبر ندارد و غالبا با شک و تردید به این موضوع نگریسته می شود اما اگر الان برنامه ریزی نکنیم با رشد جمعیت، خود به خود تولید و مصرف این محصولات افزایش خواهد یافت.
خدادادی با اشاره به ایام اربعین و شکلگیری ستاد استانی اربعین عنوان کرد: در این ستاد همه زیرساخت ها و امکانات لازم اعم از خدمات دارویی، غذایی و ... دیده می شود اما امکان ایجاد داروخانه در مسیر زوّار وجود ندارد.
وی افزود: در خصوص کمبودهای احتمالی دارو،  برخی از آنها کشوری است و حدود ۱۰ تا ۲۰ قلم هستند که در مقاطع مختلف وجود آنها در نوسان است و برخی کمبودها نیز مقطعی و وابسته به تولیدات کارخانه هاست و در استان نیز به همین رویه است و خارج از کمبود کشور، با کمبود مضاعفی در استان مواجه نیستیم.

تعداد ۲۳ داروخانه شبانه روزی در استان همدان فعال است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان از وجود ۱۰ داروخانه شبانه روزی در شهر همدان و ۲۳ مورد در سطح استان خبر داد و بیان کرد: در شهرهای زیر ۵۰۰ هزار نفر بازای هر ۷۰ هزار نفر باید یک داروخانه باشد و نمی توان در هر نقطه و تحت هر شرایطی داروخانه ایجاد کرد با این حال قانون این اجازه را داده که اگر اروخانه ای در نزدیکترین محل وجود ندارد اما نیاز منطقه هست داروخانه ایجاد شود.
مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همداننیز در این نشست با اشاره به شعار سال بهداشت جهانی و فائو با موضوع بومی سازی مهاجرت اظهار کرد: با تمام آمار و ارقامی که گفته می شود باید موضوع تغییر در اصلاح الگوی تغذیه مردم را کاملا جدی بگیریم و گذر بیماریهایی واگیر و غیر واگیر را جدی بگیریم.
محمد کاظم زاده تصریح کرد: این شعار بسیار گویاست و می تواند به عنوان شعار سال در تغییر الگوی غذایی مردم موثر واقع شود که یکی از موارد مورد توجه در این شعار، تمرکز بر نشانگرهای تغذیه ای است.
مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه نشانگرهای تغذیه ای عناوین مهم تغذیه ای را در محصول تولید شده درج می نماید گفت:
خوشبختانه دبیرخانه نشانگرهای تغذیه ای دانشگاه علوم پزشکی همدان است و برنامه های مختلفی را در سطح کشور در این زمینه در دست پیگیری دارد.
وی تبیین کرد: سازمان عذا و دارو بر اساس آگاهی دهی به مردم در تلاش است نگرش مردم را نسبت به الگوی درست غذایی پیگیری کند.
کاظم زاده افزود: نشان اصالت کالا با سامانه T.T.E.C در کشور در حال اجراست و با موضوع برچسب اصالت عمل میکند تا کالاهای قاچاق مثل لوازم ارایشی و بهداشتی را کنترل کند البته در کارگروه های استانی ما موضوع کالاهای قاچاق به صورت جدی مورد پیگیری قرار دارد.
captcha