رهبر معظم انقلاب؛ فقیهی جامع‌نگر و نوگرا هستند
کد خبر: 3653609
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۳
آیت‌الله رشاد:

رهبر معظم انقلاب؛ فقیهی جامع‌نگر و نوگرا هستند

گروه دانشگاه: رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با بیان اینکه مقام معظم رهبری وارث فقیهان و حکیمان بزرگی است، تصریح کرد: ایشان فقیهی مقتدر، جامع نگر و نوگرا هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد، رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در همایش «زعیم ذوفنون» که بعدازظهر امروز در کتابخانه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، اظهار کرد: در کتابی که تالیف شده، یک وجه مغفول مانده که امیدوارم در چاپ بعدی مورد توجه قرار گیرد و آن مسئله «مقام و مرام فکری رهبر معظم انقلاب» است.

آیت‌الله رشاد گفت: ما در مورد شخصیتی سخن می‌گوییم که نسب ایشان به شخصیت‌های بزرگ تاریخ ایران مانند صدرالمتالهین و میرداماد می‌رسد.  هر کدام از نظرات رهبری که به دلیل فراوانی کمتر به چشم می‌آید، کافی بود که از او یک شخصیت نظریه‌پرداز جهانی بسازد. مردی که می‌توان گفت وارث فقیهان و حکیمان بزرگ روزگار ما است.

وی افزود: ایشان در سن ۱۸ سالگی وارد درس خارج می‌شوند و شاگردی آیات عظام بروجردی، مرحوم علامه طباطبایی، حضرت امام(ره)، شیخ مرتضی حائری یزدی و میلانی را تجربه کرده‌اند. ایشان، عصاره فقهی چنین مردان بزرگ است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: رهبر انقلاب شخصیتی با ابعاد گسترده‌اند که با هیچ یک از مراجع با ایشان قابل مقایسه نیستند. ایشان یک فقیه مقتدر، جامع‌نگر و نوگرا هستند. دقت ایشان در مباحث حدیثی و در حوزه کلام و تفسیر که دارای دیدگاه‌های جدیدی هستند، قابل توجه است. تنها «کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی» ایشان یک اثر فاخر است که نشان دهنده ذهن منسجم و ساختارمند ایشان است.

آیت‌الله رشاد ادامه داد: ایشان در حوزه تاریخ جهان و تاریخ غرب ظرائفی را مطرح می‌کنند که انسان مبهوت می‌شود. در مورد بعضی اشخاص تاریخ به طوری دقیق به ذکر تاریخ می‌پردازند که نشان از حافظه قوی ایشان و شخص‌شناسی ایشان است. آنچه که مهم است فهم تاریخی و درک تحلیلی از تاریخ است که ایشان این ویژگی را دارند. مقام معظم رهبری در بحث‌های اجتماعی و مسائل نظامی و استراتژیک و روابط بین‌الملل نیز نظرات بی‌بدیلی دارند.

وی گفت: رهبری ۲۸ است که درس خارج می‌دهند و حدود هزار نفر در درس خارج ایشان شرکت می‌کنند. از ویژگی های فقه ایشان دستگاه وار دیدن و نظام مند بودن فقه است.درس خارج ایشان از ویژگی‌هایی برخوردار است که در اساتید دیگر کمتر یافت می‌شود. پرداختن به مباحث نو از قبیل جهاد، وجه تمایز رهبر انقلاب با دیگران است که با یک ادبیات کاملا فنی و با موضوع شناسی دقیق ایشان تدوین و ارائه شده است. ایشان به انواع هنر از قبیل تئاتر، موسیقی، سینما و ... احاطه دقیق دارند، لذا هیچ یک از مراجع از حیث موضوع شناسی با ایشان قابل مقایسه نیستند.

رشاد در ادامه با اشاره به اعلمیت مقام معظم رهبری، گفت: جهانی اندیشی در فقه از دیگر ویژگی‌های فتاوای ایشان است، مانند حکم ایشان درباره قمه‌زنی و یا حکم ایشان به طهارت اهل کتاب که امام(ره)، اهل کتاب را طاهر نمی‌دانستند، دیده می‌شود. روزآمدی مباحث ایشان، اهتمام به موضوع وحدت و تقریب مذهب اسلامی از دیگر ویژگی های فقه ایشان است و نگاه ایشان گره‌گشا برای حکومت است و نگاه حکومتی و گره‌گشا به فقه دارند و نه در معنای سیاسی آن بلکه فقه بناست حیات انسان را کامل کند.
captcha